Gå til innhold

Objektiv anbefalinger til Nikon D3


Anbefalte innlegg

Veldig gode poeng TGB, det eneste jeg har vært skeptisk for er disse få innendørs hundeutstillingene jeg går på, noe annet er, jeg har heller aldri hatt ett så flott redskap som en D3 i hendene heller.

Bare ett kort spørsmål, hvor raskt fokuserer 70-200'en sammenlignet med 135dc'en?

 

 

Enig Shocktrauma, CZ er ett merke jeg ikke har glemt helt vekk.

Har hatt CZ glass før, men på jakt riffler :D de var helt enestående. Hadde i tankene noe makro fra de ja, prisen liker jeg ikke. Vet du noe om hvem som er importør?

 

 

Skal jeg kjøpe 135 mm så er jeg helt nødt til å ha autofokus, magneska :( dvs, på det bruksområdet hvor jeg hadde planlagt 135 mm så er det ett must.

 

 

Jeg får vel se å få lagd meg en konto på Nikon Cafe, arela :) Du sier at det er to forskjellige av 135 f/2dc, er det noen spesiel forskjell mellom de, eller er det hipp som happ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

AF og AF-D (AF-D er forsåvidt laget i 3 batcher også, men tror ikke det er noen forskjell på de. Den første utgaven hadde ikke D i navnet.

Det betyr at den mangler distanseopplysninger til Nikon Creative Lightning System. Det er ikke helt klart (for meg) hvor nyttig dette er.

Lenke til kommentar

Vil tro at jeg går for AF-S 24-70 f2.8, AF-S 70-200 f2.8 VR II.

 

105dc,135dc, 135 mm er vel den jeg kjesker mest på, muligens jeg kommer til å skippe 105 dc'en, for å gå for en makro fra CZ på den brennvidden, etter å sett bilder fra den, så står den makro'en der veldig høyt på lista mi.

 

85 f1.4 forhåpentligvis så kommer Nikon med en oppgradering snart, tenker jo mest på hvor trivelig den kan bli å kjøpe brukt.

 

Det meste kommer jeg til å kjøpe brukt (utenom ting som aldri er på bruktsalg), da blir ikke overgangen fra Canon så brutal, og nå har jeg fått litt peiling takket være gode tips her.

Har en stor drømmeliste :!: , er tålmodig så jeg skal ta det steg til steg.

 

 

Så får jeg lære meg rensing av sensor og speil, tror ikke forrige eier gjorde det før jeg fikk kameraet, så det tydelig på blender 22. Hadde ikke de samme problemene på Canon, men der brukte jeg aldri blender 16 eller 22 så problemet ble ikke tydelig.

Endret av hertugen
Lenke til kommentar

Støvproblematikken øker med størrelse på sensor og speil. Helt normalt. Dette gjelder alle produsenter. Den nye D3s har sensorshake, så man får litt redusert problem med det, men fullformat sensor må man alltid forvente å bruke blåsebelg hyppigere samt sensorrens en gang i blant.

 

Dette er i utgangspunktet ikke et problem, og ren vanesak. Et triks for å redusere problemet er å støvsuge kamerasekk/veske hyppig og tørke over kamerahus og objektiv på utsiden etter bruk. Er kamerahuset aldri rengjort innvendig kan det også være fornuftig å rense det fullstendig, ikke bare rense sensor.

 

Gratulerer med et fantastisk kamera, det har en ytelse og kvalitet som gjør at du garantert kommer til å slite med å gå tilbake til lavere modeller senere.

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Nå trenger jeg ett objektiv, brennvidde rundt 105-130mm, men det må hurtig.

Har 105 og 130DC hurtig autofokus, eller må man helst over på 70-200 vrII?

Fokushastigheten er bra på D3 med AF-D objektiv (kamerahusets motor blir brukt), men ingen av disse objektivene er ment for hurtighet, men derimot portrett :) Skal du ha hurtighet er AF-S 70-200mm f/2.8 VR og mkII utgaven veien å gå.

 

Edit, DC optikk finnes i 105mm og 135mm; bare siden det ble snakket om 130mm her :)

Endret av TGB
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå trenger jeg ett objektiv, brennvidde rundt 105-130mm, men det må hurtig.

Har 105 og 130DC hurtig autofokus, eller må man helst over på 70-200 vrII?

Fokushastigheten er bra på D3 med AF-D objektiv (kamerahusets motor blir brukt), men ingen av disse objektivene er ment for hurtighet, men derimot portrett :) Skal du ha hurtighet er AF-S 70-200mm f/2.8 VR og mkII utgaven veien å gå.

 

Edit, DC optikk finnes i 105mm og 135mm; bare siden det ble snakket om 130mm her :)

Takker for svar TGB, da må det bli 70-200 vrII. Har fra før av af-s 85 som portrett objektiv, og jeg trenger noe som er raskere enn ett portrett objektiv. Det var 135 mm'eren jeg mente ja. Endret av hertugen
Lenke til kommentar

Hva med 105mm micro-nikkor? Hvordan er autofokus der?

Den eneste jeg kjenner på forumet som har de fleste av objektiver under 200 mm er TGB.

Den AF-S 85 mm som jeg har er glimrende på portrett, men for treg ute i felten, så derfor trenger jeg noe raskere, vesentlig raskere også.

Det hadde vært interesant å fått TGB's vurdering om autofokus hastighet på de forskjellige objektiver, ikke bare de få jeg spurte om :)

Apropos 100mm så har jeg blinket ut Zeiss sin, ønsker også 50mm'eren.

Regner med at jeg bare kommer til å få bestilt 70-200 vrII, kansjke når FV kommer med netttilbudene.

Lenke til kommentar

Hva med 105mm micro-nikkor? Hvordan er autofokus der?

AF-S 105mm f/2.8 VR micro er ikke noe reser på fokus (men fokus er rimelig ok hastighetsmessig, så lenge man ikke nærmer seg 1:1). Faktisk er den vel tregere enn AF-D 105mm f/2 DC på en D3 (D3 har rimelig heftig fokusmotor i kamerahuset man ikke får glede av med AF-S objektiv som har egen fokusmotor). Et annet eksempel er AF-S 50mm f/1.4 er sirupstreig på fokus i forhold til AF-D 50mm f/1.4 på D3.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...