Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Venstre front hjula blir varm/hot og bilen rister


halaa

Anbefalte innlegg

hei

Først har jeg et problem med venstre front hjula. noen ganger blir hjula og boltene såpass varme/hot at man ikke kan kjenne/røre på dem.

andre problemet er at bilen rister når jeg kommer i fart, en anna type risting, mener at når man kjører over små steiner og bilen rister man kjønner og det føles tydlig og klart at veien/underlaget ikke er jevnt, men i mitt tilfelle føles det mere slik at der bremseklosser, skiver og kalipper alt er satt sammen(vet ikke hva det heter, hele det der)føles at noe der funker ikke slik det skal og ristinga kommer der ifra. er litt vanskelig å forklare men håper at dere kjønner hva jeg mener. dekkene slites mest på innsiden om det har noe å si.

 

Noen som kan forklare hva problet kan være???

 

bilen er en gammel hyundai 95 mod.

 

takker på forhånd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hjullager? Hvis du har mulighet kan du fint sjekke etter slakk selv.

 

Jekk opp bilen med venstre forhjul, ta tak øverst og nederst på dekket, og vrikk på dekker fram og tilbake. Er det slark er hjullageret ditt gåent.

tror ikke at det er hjullager da for at hjula setter godt fast, men skal dobbeltsjekke det

Lenke til kommentar

Sjønner ikke helt hvordan gåen drivknute skal gjøre hjulene varme, men hjullager kan foråsake risting og varme hjul.

var egentlig et dumt spørsmål fra min side men

om hjullager skal være gåen skal ikke bilen ule/skrike når man svinger? har prøvd full sving i begge retning kommer ikke noe lyd.

Endret av halaa
Lenke til kommentar

Mange fine forslag over her...

 

Det som mest sannsynlig har skjedd er at calipper V.F. henger på. Dette er enten på grunn av at stempelet har rustet fast, eller at glidere/klosser har rustet fast. Du har da fått varmgang i skiven. Deretter har du kjørt i en dam e.l. Da fikk du kast i skiven. Siden bremsen henger på får du vibrasjon når du kommer opp i hastighet.

 

Det kan naturligvis være andre feil, men dette er min teori.

Lenke til kommentar

Hjullager? Hvis du har mulighet kan du fint sjekke etter slakk selv.

 

Jekk opp bilen med venstre forhjul, ta tak øverst og nederst på dekket, og vrikk på dekker fram og tilbake. Er det slark er hjullageret ditt gåent.

har nå vært nede jekka bilen opp og sjekka. hjula sitter fast og godt, regner med at hjullageret er i orden.

Endret av halaa
Lenke til kommentar

Kan såklart være som Frank sier, det skjedde på min. Må nesten av med bremser for å sjekke dette, men er du litt nevenyttig burde det gå greit.

 

Om det er kast i en skive skal det vibrere i br.pedalen når du bremser.

 

Ang. hjullager så er det forskjellige symptomer. Det kan ule, riste, pipe osv.

 

Skjedde dette etter du skiftet hjul? Tenker bake at selve risting kan jo faktisk skyldes kast i felgen. Lodd som har falt av osv.

Lenke til kommentar

Kan såklart være som Frank sier, det skjedde på min. Må nesten av med bremser for å sjekke dette, men er du litt nevenyttig burde det gå greit.

 

Om det er kast i en skive skal det vibrere i br.pedalen når du bremser.

 

Ang. hjullager så er det forskjellige symptomer. Det kan ule, riste, pipe osv.

 

Skjedde dette etter du skiftet hjul? Tenker bake at selve risting kan jo faktisk skyldes kast i felgen. Lodd som har falt av osv.

bytta alle hjulene i går, ristenga var der fra før. var i håp å bli kvitt ristenga med å bytte hele hjula isteden å bytte bare dekk, det ble jeg ikke, men vet ikke om hjula hadde blitt varm før og. først var det i går kveld fant jeg ut at hjula og boltene var hot.

snakket med noen på verksted og, sa at det kan være noen feil med bremse på den ene hjula derfor blir hjula varm/hot, sa noe sånt som frank sier angående hjula som blir varm. ristinga måtte jeg bestille time for firehjulskontrol og forstillings-justering eller hva de sa nå kjønte ikke godt. bestilte ikke noe time jeg, tenkte å kjøre en tur til charlottenberg i sverige om en eller to uker skifte reg.reim og fikse alt der, spørs om bilen klarer det.

Endret av halaa
Lenke til kommentar

Høres ut som hjullager, evt kast i felg. Kan også være calipper som henger og det har kommet kast, som en over sa. alt er logisk, men bil er ikke alltid logisk. Ville først og framst prøvd å demontere bremsesystem, smørt opp og prøvd det. Men en ting. når du jekker opp bilen kan du lett snu på hjulet da, og isåfall kommer det en form for lyd?

Men jeg holder en knapp på hjullager, da drivknute ikke forårsaker varme.

Lenke til kommentar

calipperen henger seg av og til ja så varmen på hjula har jeg funnet årsaken nå, tenkte å smøre kalipperen i går men fikk ikke løsne bolten sitter fast som f....

bytta hjula for å finne ut om det er kast i felgen som gjør at bilen rister, men nei det rister fortsatt. om det er hjullager vet jeg ikke kommer ikke noe lyd eller ingenting i svinga, kanskje hjullager er dårlig, men ikke så dårlig å gi noe lyd enda. drivknute har jeg ikke peiling på(syptomer på en gåen/dårlig drivknute?) bilen går greit opp til 70-80km/t opp ever det trekker dårlig må vesentlig mye gass til for å få litt mere fart.

har ikke jekka og sjekket om hjula lar seg lett å snu eller om det kommer noen form av lyd eller ikke. hvorfor det?

Endret av halaa
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

hei folkens

denne tråden er litt gammel, men lurer fortsatt på en ting jeg. problemet er fortsatt litt risting i venstre framhjula, men nå har jeg litt mere detaljer angående den risting og håper at noen vet hva det kan være.

venstre framhjula rister litt, stort sett i høyhastighet, føles som at hjula ikke får full kontakt hele veien når den ruller(føles som veldig veldig små hopping)samme som å kjøre over gule-midtlinje med sånn(tenner)når man kjørerforbi. er lite bite mere merkebart i lange svinger, ristir litt på ratte og( hele bilen nesten) i lange svinger i høyhastighet.

 

jekket opp bilen og sjekket om det er hjullager, men hujla sitter godt fast.

dårlig bremsekalipper akkurat på den ene hjula,bytte den risting ble litte grand bedre, men forsvant ikke helt. bytte hjula, hjalp ikke.

 

veit noen hvor jeg skal lete etter feilen?

 

takkerrrrr

Lenke til kommentar

hei folkens

denne tråden er litt gammel, men lurer fortsatt på en ting jeg. problemet er fortsatt litt risting i venstre framhjula, men nå har jeg litt mere detaljer angående den risting og håper at noen vet hva det kan være.

venstre framhjula rister litt, stort sett i høyhastighet, føles som at hjula ikke får full kontakt hele veien når den ruller(føles som veldig veldig små hopping)samme som å kjøre over gule-midtlinje med sånn(tenner)når man kjørerforbi. er lite bite mere merkebart i lange svinger, ristir litt på ratte og( hele bilen nesten) i lange svinger i høyhastighet.

 

jekket opp bilen og sjekket om det er hjullager, men hujla sitter godt fast.

dårlig bremsekalipper akkurat på den ene hjula,bytte den risting ble litte grand bedre, men forsvant ikke helt. bytte hjula, hjalp ikke.

 

veit noen hvor jeg skal lete etter feilen?

 

takkerrrrr

 

jeg hadde akkurat samme symptomene som du beskriver

Fant ut at bremsehuset som holder klossene og alt samme. Var rusta/løsna denne måtte byttes sammen med skiver klosser etc, da verksted aldri bytter kun 1 bremsedel.

Pris 15.000,- :S heia BMW

Lenke til kommentar

hadde faktisk tenkt å bytte det jeg og'bremsehuset' men boltene sitter jo fan så fast som dom er sveiset. fikk ikke løsne dem med vanlig skralla og kombinasjonsnøkkel.

noen tips å triks for å få løsne dem.

Endret av halaa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...