Gå til innhold

Stronglifts - svaret på alt?


  

36 stemmer

  1. 1. Har du prøvd Stronglifts-program?

    • Har prøvd det og fikk gode resultater
      20
    • Har prøvd det og fikk ikke gode resultater
      0
    • Har ikke prøvd det, men har tenkt til å prøve det
      10
    • Har ikke prøvd, og vil ikke prøve det
      6


Anbefalte innlegg

Har lagt merke til at det i veldig mange tråder bli linket til strongslifts-programmene, rådet til å kjøre programmet osv. Nesten uansett hvem som spør eller hvordan de har lagt opp tråden sin.

 

Så lurer litt på hvor mange her som har prøvd Stronglifts, evt. har dere prøvd det fler ganger, fikk dere bra resultater osv?

Noe av grunnen til at jeg spør er fordi jeg snart skal bytte program selv, så er såklart kjekt å høre hvordan andre har erfart det (selv om alt er individuelt) :)

 

Så er jeg jo også jente, vi snakket litt om det i en annen tråd, men spør her også:

må man øke med samme vekt som jente, eller går det an å f. eks halvere det sånn at det blir 1,5kg i uken? Eller blir det for lite da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, hva er målet? 5x5 er helt genialt hvis man er nybegynner og ønsker å putte på muskelmasse og styrke fort :) Hvis man har bygd opp god grunnstyrke og trener kun for estetikk så ville jeg ha valgt et annet program. Er man et stykke forbi nybegynnerstadiet, så vil jeg si at SL ikke er nok for optimale økninger i styrke. Det er tross alt kun som nybegynner at man klarer å øke belastningen så mye hver uke.

 

Kort sagt: Det funker bra til sitt bruk :)

Lenke til kommentar

Tja, hva er målet? 5x5 er helt genialt hvis man er nybegynner og ønsker å putte på muskelmasse og styrke fort :) Hvis man har bygd opp god grunnstyrke og trener kun for estetikk så ville jeg ha valgt et annet program. Er man et stykke forbi nybegynnerstadiet, så vil jeg si at SL ikke er nok for optimale økninger i styrke. Det er tross alt kun som nybegynner at man klarer å øke belastningen så mye hver uke.

 

Kort sagt: Det funker bra til sitt bruk :)

+1.

 

 

Stort sett alle 5x5, 3x5 og så videre programmer fungerer bra for nybegynnere som drar på trening og spiser litt.

 

Jeg kjørte stronglifts 5x5 en stund, og gikk greit oppover, men gikk over til Mark Rippetoe's 3x5 (Starting Strength), og liker det egentlig bedre. Kortere treninger, høyere vekter og bedre teknikkinstruksjoner i boka.

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd stronglifts og det er det programet som fikk meg inn i knebøy, markløft og benkpress hver uke.

 

Grunnen for at folk flest anbefaler stronglifts til nybegynnere er på hvordan programmet er satt opp og artiklene han skriver, det er veldig noob-friendly og masse bra informasjon.

 

Det andre er at det får hver nybegynner inn i et basprogram istendenfor at de roter med apperater og isolasjonsøvelser.

Lenke til kommentar

det jeg har fått for meg om stronglifts/5x5 er at den viser hvor mye du skal løfte til enhver tid og derfor "tvinger" deg til progressjon, noe som er utrolig bra..

for er ikke alle som løfter tyngre når de burde gjøre det og derfor får dårlige resultater..

Lenke til kommentar

De fleste 5x5 programmer baserer seg på Bill Starr sin "logikk". %2,5 økning hver løft og kun baseøvelser.

 

For tiden følger jeg et 5x5 prgoram kalt Madcow som funker helt ok egentlig, benkpressen er den øvelsen jeg synes har økt mest. Mens på knebøy og markløft begynte jeg for tungt så der stoppet det opp. Men jeg liker egentlig et program som baserer seg på dagsformen.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

For alle som trykker "har prøvd det, og fikk ikke gode resultater."

 

Eg kan seie det som alle andre på stronglifts-forumet ville sagt det, du eter ikkje nok eller riktig nok. Det er så enkelt som det.

 

Mange program her inne her temmelig dårlige, men vil fungere heilt greit for en nybegynner viss han ligger i overskudd og har nok proteiner i kostholdet.

 

Stronglifts-programmet og sida generelt er berre genial. Følger du programmet, er det kun opp til om kostholdet er ok og om du får nok søvn. Det er fakta, uansett om noken prøver å seie imot.

Lenke til kommentar

Har kjørt gjennom SL, og hadde god fremgang. For min del så tror jeg at jeg doblet løftene mine i stort sett alt (kanskje ikke benkpress), og da sier det seg selv at kroppen endres også en del ( :w00t: ). I tillegg føles det bra med lineær progresjon, gjør virkelig noe med motivasjonen når man ser hvilken vei det bærer.

Endret av kleivbo
Lenke til kommentar

Lineær progresjon er genialt også for det mentale, ja ;)

 

Enn kan sjølsagt ikkje øke 2,5kg kver økt i en evighet, etter en stund må enn vurdere å øke 2,5kg kver veke, eller gå ned i antall set (f.eks 3x5) og fortsette med samme økninga.

 

Til slutt, og det er etter mange stagneringer, så kan enn bytte program.

En stagnering krever at en deloader skikkelig.

Lenke til kommentar

Stronglifts er veldig bra til å bygge opp et bra treningsgrunnlag. Så kan man etterhvert diskutere hvor bra det er etter at man har kommet et lite stykke på vei.

 

Saken er at de fleste som kommer på forum som dette og spør om innspill på et eller annet program de har laget selv, eller ikke en gang har noe program er så opplagte kandidater for Stronglifts eller RYP at det ikke er noe å diskutere en gang. Disse programmene lærer bort noen viktige momenter, som at man faktisk får fremgang av å ikke trene 100% hver gang, av å ikke trene 5 ulike øvelser for hver muskelgruppe, av å ikke holde på med 2 timers treningsøkter osv.

 

Først når man begynner å forstå disse grunnleggende prinsippene er man klare til å begynne å skulle styre med egne oppsett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...