Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Utrolig depressiv når det gjelder vekten min


Gjest Stor

Anbefalte innlegg

Hallo. Jeg er en gutt på 17 år, som veier 100 kilo og er rundt 1.75 høy. Jeg har vært overvektig veldig lenge, og har aldri gjort noe med det. Dette angrer jeg på, for jeg føler at jeg ikke får vært meg selv pga vekta. Jeg tar aldri av meg t-skorta, med mindre det er med veldig nære folk, som jeg stoler på. Jeg løper aldri og herjer slik som normal ungdom gjør på skolen, på grunn av vekta.

 

Jeg driver heller ikke med noe trening. Jeg gikk på trening for ett halvt år siden, og da merket jeg ikke at noe skjedde. Jeg sluttet der for vennene mine gikk der og. Jeg liker ikke trene hvor folk kjenner meg. Jeg vet det er bare bra, og at det viser vennene mine at jeg faktisk vil gjøre noe med det. Men jeg greier det ikke, jeg vil trene helt alene, jeg vil ikke at noen skal se meg.

 

Jeg spiser nesten aldri frokost, så frokosten min blir maten på skolen, i storefri. Jeg vil gjette på at jeg spiser 4 ganger hver dag.

 

spørsmålet: Hva kan jeg gjøre, når jeg har helt mental sperre for å trene sånn at andre ser meg? Vil heller ikke ta en joggetur ute, for da ser folk meg..

 

? :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med å sykle? Da kan du gjemme deg under hjelm og solbriller og hvis du skulle treffe på noen kjente er du allerede rundt neste sving før de har sjans til å kjenne deg igjen.

 

Og så er det mye enklere å holde en fornuftig fettforbrenningspuls med sykling enn med jogging.

Lenke til kommentar

Hva med å sykle? Da kan du gjemme deg under hjelm og solbriller og hvis du skulle treffe på noen kjente er du allerede rundt neste sving før de har sjans til å kjenne deg igjen.

 

Og så er det mye enklere å holde en fornuftig fettforbrenningspuls med sykling enn med jogging.

 

enig med Loomy!

ta deg en sykkeltur hver dag, alt fra 30-60min dette vil nok hjelpe..

og ikke minst, prøv å hold deg unna godteri, saft, brus og andre søtsaker, de er din værste fiende..

Lenke til kommentar

Hva med å sykle? Da kan du gjemme deg under hjelm og solbriller og hvis du skulle treffe på noen kjente er du allerede rundt neste sving før de har sjans til å kjenne deg igjen.

 

Og så er det mye enklere å holde en fornuftig fettforbrenningspuls med sykling enn med jogging.

Støtter forslaget om å sykle, en time et par ganger i uka er en fin start, du må nok få deg en sykkelshorts, for et sykkelsete gjør veldig vondt :p Når et par dager i uka går lett legger du på en dag til, eller øker lengden på øktene. Jeg startet i fjor sommer på en time-halvannen 2 dager i uka som raskt ble 1-3timers turer 6 ganger i uka, anbefales!

 

Fettforbrenningspuls er oppskrytt. Kjør de litt lengre turene rolig(ikke så rolig at du kjeder deg, dette er trim!) og de kortere hardere, så får du litt variasjon.

Lenke til kommentar

Og spis frokost! Det ER dagens viktigste måltid!

 

:thumbup:

Hvis man ikke spiser frokost vil kroppen begynne å spare på fettet, det er et overlevelses instinkt. Spis lite og ofte, og ikke stapp mett :p

 

frokost er et utrolig viktig måltid!

men er ingenting som har bevist at mange små måltider øker forbrenningen på noen måte, eneste er at man kan bli så sulten ved å spise få måltider at man "overspiser" altså spiser så fort at man går over det man faktisk trenger ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836

ZeppeZ, hva baserer du ditt bastante utsagn på? "men er ingenting som har bevist at små måltider øker forbrenning på noen måte,"

 

 

Trikset er å holde en jevn blodsukkerkurve, samt å holde forbrenningen oppe slik at kroppen ikke går i sparebluss mellom måltiden - og ikke spise seg mett til måltidene, man spiser tett og lite.

 

Lag deg en oversikt over hva du spiser om dagene. og for all del ikke dropp frokosten som nevnt over.

Ideellt bør du spise med 3 timers mellomrom, lite og "ofte", uansett om du skal legge på deg eller gå ned i vekt - eller vil holde vekta. Det du må balansere bedre er inntak opp mot hva du faktisk bruker. Spis seint hvis du fortsatt føler deg sulten etter ett lite måltid, kroppen når en "metthetsfølelse" etter ca 15 min, så hvis du ikke er ferdig med maten din innen da så skal du, i teorien, kjenne at du begynner å bli mett.

Lenke til kommentar

Treningsforum - Hvor ofte skal man spise?

 

"Det er også avkreftet flere ganger, at man går raskere ned i vekt ved å spise ofte (1,2,3,16,17). Med andre ord finnes det ikke klare hold for at det å spise skjeldnere senker forbrenningen, eller gjør at muskelnedbrytningen øker. Det er tvert om ting som tyder på at det å innta protein kontinuerlig kan hemme proteinsyntesen (15). Dette leder oss til en hypotese om at færre og større måltider vil være fordelaktig for å oppnå en bedre fettprosent."

 

artikkel av Robert Eilertsen på Treningsforum

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836

Akkurat, da tror jeg bare jeg har misforstått hva som ble sagt, jeg pleier å gjøre det i mange tilfeller.

 

 

her er en av kildene i artikkelen til ZeppeZ:

 

http://www.informaworld.com/smpp/content~content=a713949183&db=all

 

Abstract

The daily distribution of food intake can influence the regulation of energy balance and, in consequence, the control of body weight. Two aspects of this question must be considered: the daily number of eating occasions and their temporal distribution. Since the 1960s, epidemiological studies have reported an inverse relationship between frequency of eating and body weight, suggesting that a “nibbling” pattern could help to prevent obesity. This notion has later been put into question by the recognition of a high level of dietary underreporting in overweight individuals. In addition, no difference in total daily energy expenditure has been documented as a function of daily meal number. Weight loss is not facilitated by high meal frequency. Snacking in obese subjects is associated with higher energy and fat intake. By contrast, in normal-weight people, snacking does not necessarily lead to increased energy intake, while snacks often contain more carbohydrates and less fat than regular meals. Obese people tend to eat little in the morning and much in the afternoon and the evening. In extreme cases, a “night-eating syndrome” is observed. Understanding the relationship between the circadian distribution of intake and obesity (or resistance to weight loss) seems critical for theoretical as well as clinical reasons.

 

Så som vi ser utfra abstract: Artikkelen omhandler hvordan å fordele måltider utover dagen, og sier det kan påvirke energibalanse og i konsekvens kroppsvekt. Det er heller ingen direkte kobling mellom måltidsfrekvens og kroppsvekt som trodd tidligere, og ingen forskjell i energiforbruk kan dokumenteres ut av antall daglige målinger.

 

 

Det kunne kanskje hjulpet trådstarter å tro det men? Det han kanskje trenger er å spise lite og ofte for å holde blodsukkerkurven jevn(og i så måte ikke få ett enormt søtbehov etter ett større måltid) og samtidig være i negativ energibalanse.

 

Edit: i samme artikkel som ZeppeZ linker til sier forfatter at "fortsetter vi å bli med matet med myter, om alt fra at frokosten er dagens viktigste måltid," <- så det er litt hipp som happ hva man skal stole på i den tydeligvis.. Ett mylder av en ting å sette seg inn i, med ett utall ting som spiller inn. Følg de statlige anbefalingene! :)

Endret av Slettet+127836
Lenke til kommentar

men er jo ikke dumt å spise ofte heller, sier ikke det.. men det er visst ikke bevist at det har noe særlig virkning på forbrenningen sånn sett..

men hvis man spiser ofte, vil man tilføre kroppen jevnt med energi og SÅNN sett vil man orke mer og kunne gjøre ting som forbrenner mer :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836

Utifra hva jeg forstod er den artikkelen omdiskutert, og ser ut til at mr Eilertsen har feiltolket og ikke lest resultater helt korrekt enkelte steder. Men dette er over mitt nivå innenfor feltet ernæring - så det klarer jeg ikke ta stilling til.. :S

 

http://journals.cambridge.org/action/displayAbstract?fromPage=online&aid=879792

 

We conclude that any effects of meal pattern on the regulation of body weight are likely to be mediated through effects on the food intake side of the energy balance equation.

Endret av Slettet+127836
Lenke til kommentar

Bare legge til at å spise ofte funker som fjell.

 

2-3 skiver til frokost rundt 7:30,

eple+gulrot 10:30,

12:00 lunsj 2-3 skiver,

14:30-15 yoghurt/gulroter,

16:30-17 middag (spiser 1 potet, 2 stk fillet av kylling/laks osv + brokkoli m.m.)

20:00 gulrot/skyr

23:00 etter behov.

 

Ingen ekstra trening, og er normalt lat. Har gått ned fra 89 til 84 siden jul, uten egentlig å gjøre så mye mer enn å passe på at jeg spiser før jeg blir sulten, samtidig som jeg prøver å unngå å spise meg stappmett. Merker at uker hvor jeg er "flink" i form av å spise jevnt betyr nedgang på rundt 0,5 kg, mens en helg på fylla med nattmat og junk dagen derpå betyr +0,5-1..

 

Før tømte jeg tallerken til middag uansett hva det var, nå spiser jeg til jeg er mett, og tvinger ikke ned siste 5 bitene av kjøttet når jeg er mett. Det virker iallefall som om forbrenningen har tatt seg opp uten at jeg har gjort noe fantastisk omveltning i livsstil.

 

Edit:

Jeg er selvsagt hellig overbevist om at det funker, fordi jeg selv har gått ned uten å gjøre noe for det. Jeg spiser fortsatt nugatti til frokost og har nesquick i melken i helgen (gammel vane, vond å vende. Kanskje jeg legger det av meg når jeg blir enda mer voksen...).

Det er selvsagt mulig jeg har gjort et eller annet som har hjulpet på, men eneste jeg har vært bevisst på er at jeg skal spise før jeg er sulten og ikke spise meg stappmett..

 

Edit 2:

Vet at en del sverger til vann når dem skal ned i vekt. Selv drikker jeg bringebærsaften de selger i stordunk på diverse butikker (full av sukker). Samtidig føler jeg meg litt sunnere enn jeg av en eller annen grunn kommer frem her..

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836

Alt innhold på Treningsforum er generell informasjon og må ikke benyttes som en erstatning for medisinske råd fra din lege eller annet helsepersonell. Treningsforum er ikke ansvarlig for eventuelle skader eller komplikasjoner som direkte eller indirekte er forårsaket av nettsidens innhold. Du står selv ansvarlig for deg og din helse, samt overfor handlinger utført på informasjon som ligger på Treningsforum. Rådfør deg alltid med et kvalifisert medisinsk personell (lege), ernæringsfysiolog eller en personlig trener før du går i gang. Treningsforum er heller ikke ansvarlig for innholdet på andre nettsteder som vi linker til.

 

Hehe, den disclaimeren burde vært her også :)

Lenke til kommentar

Veldig mye bra som er skrevet her :)

 

Kan legge til at jeg spiser egentlig ganske fort til tider, når det kommer til mat. ikke alltid, men en del ganger.

 

også når det kommer til godteri og brus så blir det ganske mye av det i helgene, men ikke ukedagene da.. bare en veldig, veldig sjelden gang. I helga kan det fort gå 2-3 liter, hvis ikke mer.

 

Og ja, jeg er svak. Jeg har nesten ingen problemer med å holde meg unna hvis jeg ikke har noe tilgjengelig i skapene, men foreldrene mine kjøper alltid opp, så det er alltid så lett tilgang.. Og det får meg til å tenke "tja, siden de allerede har kjøpt til meg så kan jeg jo spise/drikke det de har gitt meg.. jeg bare greier det ikke.

 

synes også det er flaut/pinlig å si ifra til foreldrene mine og. Er på en måte en mental sperre som får meg til å ikke ha lyst til å vise noen at jeg gjør noe med meg selv, for jeg tenker liksom at det viser at jeg er en person som ikke tar vare på seg selv. selvom det egentlig er omvendt. Men det er en mental sperre, får se om jeg får meg selv til å fortelle det. :(

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836

Jeg syntes du skal prate litt med foreldrene dine, si at du ikke er fornøyd med vekten din slik den er i dag, og at det hadde vært fint hvis de kunne hjelpe deg ved å kanskje kjøpe inn mindre snop slik at den oppgaven du har foran deg ikke blir unødvendig vanskelig. Evt kan du be de om å ikke ha det lett tilgjengelig? De er noen av de første som bør vite hvilke tanker du har rundt din egen vekt og vil nok (det kan jeg nesten garantere) hjelpe deg på vei.

 

2 - 3 liter med hva? Cola? Sprite? Bytt det i så fall ut med lettvarianten hvis du ikke klarer å stoppe cold turkey.

 

Du må nok belage deg på å gjøre jobben selv, så å skylde på foreldre blir nok for lettvint, men de kan gjerne hjelpe deg på vei.

Lenke til kommentar

Jeg har det litt på samme måte. Står det en cola i kjøleskapet (ikke light/free, de klarer jeg ikke), så er terskelen kort for å åpne en slik. Er den ikke kjøpt inn, tar jeg meg heller et glass saft. Tilsvarende er det med smågodt. Jeg har sjeldent lyst på cola/smågodt i butikken, men når det er kommet inn i huset, så er det lett å spise det..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...