Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

kommer varmluft fra AC


Speeed

Anbefalte innlegg

Kjapt spørsmål.. Det kommer varmluft ut av luftventilene i bilen når jeg skurur av AC helt.. Trykker på OFF altså.. er dette en feil eller skal d være sånn? var jo 10 varmegrader ute i dag så kan jo være derfor men... virker liksom som det blåser litt ut, som om de sto på..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hehe, skreiv feil i sta ja, når bilen står stille skal det såklart ikke komme noe ut av dysene så lenge klima er "off".

Men i fart vil det som oftest trekke igjennom vifte, rør og ut dysene.

 

Helt normalt mener jeg.

Mener vell jeg også.. Men følte varmen som kom ut av ventilene liksom var varmere enn lufta på utsia.. så.. må jo faktisk slå på AC for å ha det kaldt nok i varmen :p

Lenke til kommentar

Den vifta er vel et par hundre watt om den går på fullt.. så er ikke mye drivstoff å spare på å slå den av.

 

Kan også nevne at om man tar steget opp til å slå på kompressoren for kjøling, så er den på 3kW maks (varierer noe, kan også være variabel avhengig av belastning) og det merkes faktisk veldig lite med mindre motoren går på tomgang.

Lenke til kommentar

Den vifta er vel et par hundre watt om den går på fullt.. så er ikke mye drivstoff å spare på å slå den av.

 

Kan også nevne at om man tar steget opp til å slå på kompressoren for kjøling, så er den på 3kW maks (varierer noe, kan også være variabel avhengig av belastning) og det merkes faktisk veldig lite med mindre motoren går på tomgang.

Nja.. på en full tank (60 l) sparte jeg faktisk omtrent 10 ltr på å kjøre uten AC..

Lenke til kommentar

Det tror jeg egentlig ikke noe på, men det får så være.

 

For å få dette oppklart:

 

AC/klimaanlegg/Air condition/osv. er et eget system med et kjøleanlegg som kjøler lufta via en kompressor drevet av reim fra motoren og to radiatorer koblet sammen i en krets med gassrør fyllt med kjølegass. Systemet flytter varme fra radiatoren(fordamper) som står foran varmeregisteret til ventilasjonsanlegget til bilen ("varmeapparat") til radiatoren(kondenser) som står foran motorens radiator på fronten av bilen. Dette anlegget bruker noen kW fra motoren om det går.

 

Separat fra dette har bilen et ventilasjonsanlegg som består av en kupèvifte, et varmeregister hvor vann fra motoren passerer igjennom, samt en eller annen form for regulering av hvor mye varme som skal hentes fra motoren. Denne reguleringen er enten basert på å regulere hvor mye luft som skal passere utenom varmeregisteret, eller ved å regulere hvor mye vann som passerer igjennom varmeregisteret fra motoren.

 

Sistnevnte anlegg kan man se helt bort fra at bruker strøm. Du kan kjøre vifta på maks og bare stille ned temperaturen, og dette vil ikke bruke strøm i det hele tatt sammenlignet med annet. Slår du av cd-spilleren sparer du like mye strøm som ved å bruke vifta. Det skal da komme luft fra dette anlegget som er like kald som lufta som er ute. Dersom den lufta som da kommer ut er varm er det enten fordi det er varmt ute eller fordi det er noe feil med reguleringen.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...