Gå til innhold

Grei "Gamer" til ca. 13,000?


  

18 stemmer

  1. 1. Er dette en grei løsning til ca 13,000?

    • Ja
      5
    • Helt grei
      8
    • Nei
      5


Anbefalte innlegg

Nå har stasjonæren min streika, og da har jeg tenkt til å oppgradere pcen noe betraktlig.

Jeg skal oppgradere Hovedkort, RAM, Skjermkort, CPU og et par skjermer.

 

Deler som ikke skal endres:

Kabinett (CM HAF 922 midi tower)

PSU (Corshair TX 750w)

Harddisk (WD Caviar® GreenPower™ 1TB)

 

 

Min handleliste:

Hovedkort: ASUS Maximus III Extreme, P55

CPU:Intel Core™ i7 Quad Processor i7-860

RAM: Corsair Dominator GT DDR3 1600MHz 4GB

Skjermkort: MSI Radeon HD 5850 1GB GDDR5

Skjerm: Samsung 23" LED Syncmaster XL2370

 

Alt skal bestilles fra Komplett, og den totale prisen blir: 12,440 kr

Er dette en grei PC til den prisen? Er det noe jeg har oversett eller komponenter som ikke passer sammen?

Lagt til en avstemning her også just in case :-)

Endret av Cleafox
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde gjort flere forandringer på dette oppsettet:

 

1. Ny harddisk siden Greenpower serien som du har er ikke egnet som systemdisk. Disse er laget for backup og lagring generellt og yter ikke bra som systemdisk sammenlignet med f.eks. Samsung Spinpoint F3.

 

2. Kjøp ATI 5850 eller 5870. Prisen for 2 stk. 5770 er mer enn 5850 og nærmer seg 5870. Med et enkelt kort vil du får mindre problemer med skalering og drivere, samt at tempraturen blir lavere. 5850 f.eks. yter kun 15% mindre enn 5870 og koster 30% mindre, altså et meget bra kjøp.

 

3. Kjøp heller en god skjerm fremfor to elendige skjermer. Sats heller på et IPS panel som gir bra farger, kontrast og betraktningsvinkel eller f.eks. Samsung XL2370 LED som også har svært bra bildekvalitet.

Kvalitet foran kvantitet mener nå jeg.

 

4. Kjøp en god luftkjøler som f.eks. Noctua NH-U12P eller D14 som vil gjøre det mulig å klokke CPU til 4-4,2 GHz med et par enkle steg.

Endret av itspersonal
Lenke til kommentar

@itspersonal Jeg syns Greenpower'en kjører ganske greit, men etterhvert som jeg får bedre økonomi har jeg tenkt til å spandere på meg en VelociRaptor 300gb. Poenget er at jeg ikke kan bruke mer enn 13,000 av økonomiske grunner. Jeg har behov for 3 skjermer som følger av jobben min (Webutvikler), og da fant jeg ut at disse to skjermkortene og skjermene var billigste og beste løsning. Jeg tar gjerne imot forslag på 2 skjermkort til en pris av 2,500 om du finner noen :-)

 

Når det kommer til CPU kjøler så holder jeg heller en finger på Cooler Master V8

 

Edit: Du viste jo såklart at jeg ikke hadde behov for dette, skulle ha skrevet i første posten in the first place. Takk for at du ihvertfall tok deg tid :-)

Endret av Cleafox
Lenke til kommentar

@itspersonal Jeg syns Greenpower'en kjører ganske greit, men etterhvert som jeg får bedre økonomi har jeg tenkt til å spandere på meg en VelociRaptor 300gb. Poenget er at jeg ikke kan bruke mer enn 13,000 av økonomiske grunner. Jeg har behov for 3 skjermer som følger av jobben min (Webutvikler), og da fant jeg ut at disse to skjermkortene og skjermene var billigste og beste løsning. Jeg tar gjerne imot forslag på 2 skjermkort til en pris av 2,500 om du finner noen :-)

 

Når det kommer til CPU kjøler så holder jeg heller en finger på Cooler Master V8

 

Edit: Du viste jo såklart at jeg ikke hadde behov for dette, skulle ha skrevet i første posten in the first place. Takk for at du ihvertfall tok deg tid :-)

 

For 13 000,- kr. har du lett råd til en Samsung Spinpoint F3 500GB f.eks. som du får til litt over 400,- kr. som vil yte langt bedre enn den du bruker nå.

 

Som webutvikler burde du vite at kvaliteten på skjermen er svært viktig for grafiske oppgaver. Fargegjengivelsen og kontrast kan i noen tilfeller være grovt misvisende på billige TN paneler. Da hadde jeg heller kjøpt en skjerm og kjøpt en senere når økonomien strekker til.

 

Hvorfor i alle dager skal du på død å pine ha to skjermkort? Et enkelt ATI 5850 eller 5870 vil dekke alle dine behov, samt by på mindre problemer enn 2 stk. 5770.

 

Ellers har du valgt et ekstremt dyrt hovedkort. Er det noen spesiel grunn til dette? Du snakker om overklokking opp mot 3,6GHz og for nomalt bruk og moderat overklokking er dette hovedkortet totalt overkill. Til dette bruket vil et hovedkort som Asus P7P55D (vanilla) være mer enn nok. Jeg har selv dette hovedkortet og en i5 750 overklokket til over 4,2GHz. Hopper du over til dette hovedkortet har du pludselig spart 1800,- kr. som du kan bruke til en Intel SSD x25-M 80GB gen disk, som vil knuse både den disken du har nå og en Velociraptor på ytelse.

Endret av itspersonal
Lenke til kommentar

Dere har helt rett, og nettopp derfor henvendte jeg meg hit, flott å få hjelp :-)

Da har jeg byttet ut:

 

2 x BenQ 24" LCD G2420HDB med Samsung 23" LED Syncmaster XL2370

2 x XFX Radeon HD 5770 1GB GDDR5 med MSI Radeon HD 5850 1GB GDDR5

 

Hvorfor jeg valgte nettopp dette hovedkortet er av den enkle grunn at den var den første og den beste jeg kom bort i, og de andre komponentene jeg ønsket passet til nettopp dette hovedkortet. Liker også hvor ryddig og pent selve hovedkortet er, mulig dere syns det er rart, men jeg er veldig fiksert på design på hver minste ting.

 

Kan du gi meg link til denne harddisken du anbefaler? Prisen på handlelisten har falt ned til 11,900, så da blir det råd til harddisk også.

 

 

Edit: Det du nevner med fargegjengivelsen og kontrast har jeg aldri lagt merke til. Alltid sittet på en Acer P203w som var ganske billig når den kom ut i sin tid (om jeg ikke tar feil), og har aldri hatt noen problemer. Ihvertfall ikke problemer som spottes av det nakne øyet.

Endret av Cleafox
Lenke til kommentar

Har satt opp en liste som vil gi deg like bra skjermkort (med mulighet for 3 skjermer), SSD som vil gi en formidabel økning på ytelse, et godt hovedkort som egner seg meget godt til moderat overklokking (opp til 4-4,4Ghz) 8GB CL8 1600MHz minne og en Dell U2410 skjerm som har et meget bra IPS panel som er et langt bedre valgt for ditt behov i forhold til de skjermene du hadde valgt.

 

Hardware: https://prisguiden.no/profil/lister/105963

Skjerm: http://www.dustinhome.no/pd_5010330369.aspx

 

Da havner du på omkring den samme prisen men med bedre kvalitet og ytelse.

 

Har du planer om å overklokke vil jeg også anbefale en god luftkjøler som Noctua ND-U12P eller D14.

 

https://prisguiden.no/produkt/113548

 

Jeg kan ellers sterkt anbefale dustinhome.no som nettbutikk. De har vist at de leverer raskere, billigere og med langt bedre kundeservice en samtlige av de andre norske nettbutikkene jeg har prøvd (det inkluderer komplett, netshop, amentio, datakjeden m.m.).

Endret av itspersonal
Lenke til kommentar

Du vil ikke anbefale Cooler Master V8? En god venn av meg har det, og den er kjempe bra etter det jeg observerte. Jeg tror vinninga går opp i spinninga med disse nettbutikkene, derfor velger jeg min faste PC-butikk som er oversiktlig og fin; Komplett.

 

V8 er en god kjøler den også, men mener at Noctua vil være litt mer støyvennlig, men ha like god kjøling i tillegg til bunnsolid festemekanisme.

 

Når det kommer til nettbutikken tror jeg ikke vinninga går opp i spinninga. Du kan sjekke dustinhome.no tråden her på forumet og bedømme selv.

Jeg har som tidligere nevnt handlet hos de fleste nettbutikkene i norge i en eller annen sammenheng og dustinhome.no har markert seg tydelig som den beste på både pris, leveringstid og kundeservice.

De gir blant annet gratis returlapp for varer enten om det er angrerett eller garanti og i mine tilfeller har de sendt nye varer FØR de har mottatt varer som er defekt. I noen tilfeller fikk jeg beholde varer som jeg bestilte feil og i tillegg fikk en ny bedre vare gratis. Responstid på email er vanligvis under halvtimen, med mindre det er etter normal kontortid.

Hvorfor du i tillegg vil betale mer for dårligere service og leveringstid begriper jeg ikke.

Endret av itspersonal
Lenke til kommentar

Veit de har holdt på med mye oppdateringer i det siste, mulig det som slår inn på layouten. Merka det selv sist jeg var innom, men forhåpentligvis ordner det seg etter hvert.

 

Når det gjelder leveringstid og service skuffer de stort though; bestilte noen deler tidligere denne uka, og de har ikke kommet seg ut av Oslo enda. Flytrafikken står og stanger pga. vulkanstøv - fair enough. Hadde likevel forventa at administrasjonen tok ansvar, og sendte noen til fots nordover med ryggsekk sånn at jeg kunne ha varene mine innen helga. Skal tross alt ikke lenger enn til Tromsø. Skjerpings, dustin!

Lenke til kommentar

Veit de har holdt på med mye oppdateringer i det siste, mulig det som slår inn på layouten. Merka det selv sist jeg var innom, men forhåpentligvis ordner det seg etter hvert.

 

Når det gjelder leveringstid og service skuffer de stort though; bestilte noen deler tidligere denne uka, og de har ikke kommet seg ut av Oslo enda. Flytrafikken står og stanger pga. vulkanstøv - fair enough. Hadde likevel forventa at administrasjonen tok ansvar, og sendte noen til fots nordover med ryggsekk sånn at jeg kunne ha varene mine innen helga. Skal tross alt ikke lenger enn til Tromsø. Skjerpings, dustin!

 

Levering etter at produktet blir sendt ut fra dustin står Posten for slik som alle andre nettbutikker. Hvis Posten har problemer så vil det være tilfellet for samtlige selskaper som benytter seg av postpakker og dette kan ikke dustin lastes for på noen som helst måte. Hvorfor du mener det betyr at dustin også har dårlig service forstår jeg meg ikke på. Posten er helt tydligvis problemet i dette tilfellet og ikke Dustinhome.

Endret av itspersonal
Lenke til kommentar

Å legge ut 13k på en pc i dag og ikke ta med SSD blir idiotisk mener jeg,det er urolig mye ytelse(opplevd ytelse) å hente på SSD noe du ikke klarar om du hadde brukt 20k på oppgraderingen.

 

Finn et billigere HK som klokker bra heller vist du ikke må ha 9 SATA porter..

Lenke til kommentar

Lagringsplass er alltids noe man trenger, nettopp derfor liker jeg løsningen med 9 SATA porter. Slik som jeg sa tidligere også, design og stil er noe jeg legger stor vekt på. Så temaet på PC'en blir Red&Black. Vi får se om jeg tar meg råd til en SSD senere, noe som jeg nok kommer til å gjøre.

Lenke til kommentar

Når du først kjøper den GPUen kan du vel like så godt kjøpe: http://www.hardwarec...-reviews/29112-sapphire-radeon-hd-5850-1gb-toxic-edition- review-23.html

 

En til to hundrings ekstra for bedre referansekjøler og OC muligheter.

 

Kan du forresten gi en kommentar til hvorfor jeg skal velge samme MB som deg fremfor Asus P7P55D-E?

 

Har i sikte omtrent samme pc som deg, men vil ha stillere kabinett, billigere ram og prosessor. Du kan nå ta en titt på tråden min å gi din mening ;D

Endret av lars_E_E
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...