Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Help til oppgave: Finans-relatert


Anbefalte innlegg

Hei folkens.

 

Håper det er noen som kan hjelpe meg, har vært syk en liten periode så har ikke fått med meg to forelesinger. Har to oppgaver jeg trenger hjelp til. Finner ikke riktig bok så hadde vært strålende om noen kunne svart på disse to for meg, gjerne med formel og :)

 

 

Oppgave 1

En bedrift som benytter standardkost har registrert at ved periodens produksjon på 3 000 enheter er realisert forbruk av direkte materialer på 12 600 kg. Realiserte direkte materialkostnader er kr 1 159 200. Mengdeavviket på materialer er gunstig og beløper seg til kr 38 000.

Totalt materialavvik er negativt (ugunstig) og utgjør kr 25 000. Hva er standard direkte materialkostnader for perioden?

Totalt materialavvik er negativt (ugunstig) og utgjør i beløp kr 25 000. Hva er standard pris for materialer per kg?

 

Oppgave 2

Et selskapet har en beta på 1,2, markedets risikopremie er 8 %, den risikofrie renten er 4% og skattesatsen er 28%.

Hva er egenkapitalens avkastningskrav?

 

På forhånd, takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som har et forslag til de her?

 

1)

Anta at du har en portefølje hvor 30 % av formuen din er investert i et risikofritt verdipapir med en avkastning på 6,5 %. Resten av formuen har du investert i risikofylte verdipapirer med en forventet avkastning på 14 % og et standardavvik på 45 %. Hva er standardavviket til din portefølje? Oppgi svaret med to desimalers nøyaktighet, bruk punktum som desimaltegn og bruk kun tall.

 

2)

Selskap As utbytte per aksje forventes å stige med 5 % i all evighet. Hva er dagens kurs på aksjen hvis du forutsetter at utbyttet som utbetales om ett år er kr 10 og avkastningskravet på egenkapitalen er 8 %? Se bort fra skatt. Oppgi svaret med to desimalers nøyaktighet, bruk punktum som desimaltegn og bruk kun tall.

Lenke til kommentar

Hvilket eller hvilke utsagn er korrekt?

Question 3 answers

A. Når antall verdipapirer i en portefølje øker, avtar den systematiske risikoen.

B. Når antall verdipapirer i en portefølje øker, avtar den totale risikoen.

C. Når antall verdipapirer i en portefølje øker, avtar den usystematiske risikoen.

D. Det har normalt ingen hensikt å diversifisere fordi alle verdipapirer er korrekt priset.

E. Alle verdipapirer har samme forventede avkastning.

F. Det er normalt fornuftig å diversifisere mest mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...