Gå til innhold

Skifte kosthold og trene pittelitt


Anbefalte innlegg

Jeg er en gut på snart 17 år, som er ca 170 cm høg (vet ikke helt hvor høy jeg er, men rundt der) og jeg veger 60kg. Jeg har i utgangspunktet bra forbrenning, har aldri vært særlig sunn. Har altid spist hvit brødvare som loff, baguett osv til frokost, skole mat og jeg har altid drukket mye brus og spist godteri/potetegull. Nå de siste månedene har jeg drukker minst 1.5L brus hver eneste dag, og spist en potetegull pakke nesten hver dag.. Og kostholder består av hvit brødvare, pizza, relativt bare junkfood som er dårlig for alle. Har også hatt lavt blodsukker pga mangel på vitaminer, men tar sånn innskudd via sprøyte 1 gang i måneden for å få den mangelen på plass.

 

Grunnen til den tråden her er att siden jeg ha spist ekstra mye potetegull osv, og drukket mye mer brus i det site (tror ikke jeg har drukket 1 glass vatn, eller spist ei grovskive på over 1 år faktisk) så har ikke jeg like flat mage som jeg altid har hatt. Synst selv jeg har lagt på meg og fått mye større mage som jeg ikke har lyst på. Gir meg egentlig dårligere selvtillit, eller hva jeg skal si.

 

Jeg har gått på treningssenter før, men likte ikke det noe særlig. Jeg har tenkt å skifte på kostholdet. Skal kutte helt ut brus, og potetegull. Kanskje litt i helgene, men BARE då og ikke noe mye. Så skal jeg spise grovskive med pålegg til frokost hver dag. Feks pepperskinke og agurk elns. Samme til kveldsmat. Til middag spiser jeg det mor lager.

 

Jeg lurte på om det finst ett enkelt treningsprogram som jeg kan hjøre på rommet mitt hjemme, uten å trenge noe utstyr eller tilbehør, for å få vekk fettet på magen og få flat mage? Det jeg gjør nå er lite, men nokk for meg egentlig. Tar 15 squats, 5 push-up og 10 sit-ups i 10 minutt, sånn opp igjen og oppigjen. Tenker det blir til sammen ca 6-7 runder som blir rundt ca 90 squats, 30 push-up og 60 sit-ups. Litt mer om det blir 7 runder såklart. Er dette helt fint, eller bør jeg gjøre noe annet? Takker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husk å få i deg både proteiner og grønnsaker/frukt til de fleste måltid!

 

Ellers så er det bare ut og løpe for å forbrenne fett. Sammen med et bedre kosthold så skal det nok gå bra!

 

Penga du pleier å bruke på brus, potetgull kebab osv kan du heller bruke til å melde deg inn på treningsstudio. Det er verdt penga, siden du får lite ut av å trene på rommet uten vekter. Kanskje du kan lage en avtale med foreldra dine så du slipper å betale (alt) selv. De er sikkert glade for at du trener litt og tar vare på kroppen.

Lenke til kommentar

Bra du skal skifte kosthold ihvertfall ;) høres ut som det var en del usunt gjennom dagen. Pass på å få i deg grov mat i begynnelsen av dagen, viktig med inntak av langsomme karbohydrater så du holder blodsukkeret på en normalt nivå. Dette kan være grove brødskiver og annet som inneholder grovt mel og korn og slikt. Det absolutt sunneste ville vært om du spiste en porsjon havregrøt til frokost, men du får se.. Viktig at du får i deg tilstrekkelig med proteiner, karbohydrater og kalorier, i tillegg til selvfølgelig de nødvendige vitaminer og mineraler, men om du spiser variert hver dag, som f.eks frukt og grønnt, får du i deg dette gjennom maten.

 

Når det gjelder treningen er det bra du gjør egnvekstøvelser på rommet, det fungerer jo bra, men er svært begrenset hvor stor fremgang du kan få av dette. Ser at du har et fast antall repetisjoner, du burde heller ha som mål å greie en mer repitisjon hver dag over en periode. Husk at musklene blir bare sterkere om du hele tiden utsetter de for større belastning. Du kan jo også legge inn en eller to joggeturer i løpet av uken så treningen blir litt mer variert. Du burde kanskje også investere i et par manualer, som du kan bruke til å trene armer og holde i hendene når du gjør squatsene dine.

 

Anbefaler deg å bruke forumet iform (www.iform.no) hvor det er svært mange som lurer på akkuratt det samme som deg.

 

Lykke til med trening og et bedre kosthold ;)

Lenke til kommentar

Mamma og pappa hadde blitt glad om jeg hadde hatt lyst på treningssenter, hadde betalt for meg med engang er jeg ganske så sikker på. Men er bare det att jeg føler ikke meg særlig komfertabel med å trene når det er så mange folk der, om du forstår.

 

Det er nok en vanesak. Etter noen dager der ser du at folk er for det meste opptatt av sin egen trening og kropp og du vil nok få deg en positiv overraskelse. Et terningssenter vil gi deg mange ganger bedre resultater enn egentrening på rommet :)

Lenke til kommentar

Ingen grunn til å vere redd for at du er mindre enn andre på treningssenteret.

Dei aller fleste bryr seg ikkje, og dei som bryr seg og kanskje kommenterer noke ser resten berre på som idioter. Du får mykje bedre framgang med vekter, tunge vekter.

 

Sjå stronglifts.com forøvrig, fin side med mange fornuftige tips.

Lenke til kommentar

Du vil få MYE igjen for det om du bare kommer deg gjennom de to første gangene på et treningssenter :) Få deg et enkelt program med øvelser som er enkle å f. eks på youtube etter teknikk eller spør noen om hjelp. Jeg har aldri opplevd at noen har vært negative til å hjelpe til (såklart se litt an hvem du spør).

Lenke til kommentar

Har du noen kompiser som kunne vært interessert i å begynne å trene sammen med deg? Det å ha en treningspartner som ligger på ca samme nivå som deg er gull verdt i starten. Spesielt når du ikke tør å trene alene.

 

 

Men som nevnt over, så får du mye mer utbytte av å melde deg inn i et treningssenter. Og folka bryr seg ikke. I tillegg til mange pene jenter i tights som motiverer for treningen, hehe :lol:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...