Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Fin lett MC til meg?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den må ha vært drevet om til høy fart, og var det et rett strekk? og ikke en slakk nedoverbakke? Har gjort den feilen selv å fikk da min moped i 95kmt på speedofart, jeg merket det ikke at det var litt slakk nedoverbakke før jeg kjørte motsatt vei og den gikk som en bøtte med drit.

 

Det var på landevei, på en strekning som er så og si flat. Hvordan det var med vind husker jeg ikke, kan godt ha hatt vinden i ryggen.

 

Men nå synes jeg vi rett og slett skal slutte diskusjonen, jeg er i hvertfall ikke interessert i å "ødelegge" tråden mer, ønsker du å fortsette kan vi ta det på PM.

 

Hæ? Kan jeg ikke ha KTM 125 EXc da? den er jo over 40hk i standard , utrimma!! :O

 

Den har nok ikke det når den blir levert fra forhandler gitt. Mener å huske at den er nedplombert til rundt 6-7 hk for å kunne tilfredstille norske støykrav. Men stort sett alle 125 EXC'ene der ute er nok trimma, og da ulovlige.

 

Men sjansen for å bli tatt er minimal.

Endret av stresslessen
Lenke til kommentar

HAHAHAHAHAHA når en mito greier rundt 140 orginalt? så jadaa en SM greier både 160 og 175 helt fint :roll: må ikke stole på speedo fart. Må nesten måle med laser, men exc'en tar jo det meste på aks da.

 

Vet ikke om jeg tolker riktig nå, men jeg summerer med at du brukte ironi rundt toppfarta på en SM. Nå snakker vi faktisk ikke om orginal toppfart, da alle orginale nyere KTM'er har "maks konstruktiv hastighet 75km/t". Og nei, man skal ikke snakke om speedometerfart som om det er den ordentlig farten, men i 90% av alle tilfeller, utenom fabrikkdata, hvor toppfart blir omtalt er det toppfart lest av et speedometer.

Ja, brukte ironi rundt toppfarten på SM, men en 125cc greier ikke 160 uplombert, må mye mer til for at den skal greie det. Og maks konstruktiv hastighet ligger ikke den på 110? Mener jeg leste det i vognkorte til en kompis, men det var vel 04 mod. Måler de ikke toppfarten av gps som er mye mer nøyaktig i stede for speedometer?

 

hmm.. da spør jeg deg; Hvorfor klarer min uplomberte cagiva mito 125cc 160 km/t på flatmark? (og nei, nå legger jeg ikke til 10-15 km/t. dette er dog speedo fart.) Det er ikke endret noe annet enn at jeg har fjernet plomberingen og satt på større dyse (pga motoren trenger mer bensin). Dersom jeg drever den om (noe som er meget simpelt) vil den gå enda fortere enn 160 km/t.

 

edit: regner med du prater om SM ?

Endret av Jens viking
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Her var det mye elendige utsagn! Skal gi noen ordentlige svar nå. Har hatt en 2007 Cagiva Mito og en 2010 KTM 125 EXC SM(champion edition), samt at jeg har prøvd en haug med forskjellige lettsykler, så uttaler meg utifra mine erfaringer.

 

aprilia rs drar ganske bra, KTM exc også :) de drar begge over 200 med små justeringer om den er pent kjørt, og varma opp.

Dette er avbekreftende i seg selv.. ingen 125ccm gjør over 200km/t med småjusteringer. Det er snakk om tyngre trimming, sylinder, stempel, porting, veiv osv, for ikke å nevne vektredusering.

 

 

EXC 125 klarer 160 fint?

HAHA! Når ikke en 525 greier 160 fint, klarer ikke en 125 det heller. Og uansett, med dreving til 160, vil aksel være elendig på den type sykkel, selv om luftmotstanden vil hindre det til å gå 'fint' uansett.

En EXC 125 klarer ikke 160 fint, men den klarer det ganske greit, men det er altså snakk om toppfart, ved normale omstendigheter. Jeg hadde dreving til mid aks og mid fart, hadde speedo toppfart på 154, sykkelen gikk nesten ufrivillig på hjulet i 3. gir, så med riktig dreving så er ikke 160km/t noe problem å oppnå, selv om man ønsker å ha god aks. Du får tilnærmet ingen SM over 180-190, uansett om det er snakk om 380, 510, 525, 530 etc. Dette grunnet luftmotstand, og det begrenser rett og slett muligheten til å kjøre fortere. Det trengs store mengder med krefter om man ønsker å kjøre kjappere, da når man allerede ligger i toppfart med mer å gå på mtp drevinga, så trengs det xx ganger mer krefter for å bare kunne kjøre litt fortere.

 

 

En jeg jkenner har hatt sin EXC 125 i 175!!

Det er ikke umulig, men lite sannsynlig, og utifra slik du sier det på så virker det som at det er en slik person som gjerne legger på 10-20km/t for å vise seg frem, og tro meg det er nok av slike folk. Altså 175km/t er mulig med høy dreving og en tunnel, men det er ingen med KTM som drever så høyt.

 

Hæ? Kan jeg ikke ha KTM 125 EXc da? den er jo over 40hk i standard , utrimma!! :O

Det er ikke over 40hk som standard nei. En plombert KTM er nede i 5-6hk grunnet utslipskrav. Bytter man ut svana og dyser så går man opp til ca 38hk, med en tilnærmet ny motor. Etterhvert som motoren kjøres så slites den ut, så man må selvsagt ta det i betraktning, så det vil være mindre effekt enn ved ny motor.

 

 

Vis du ser så skriver jeg at mito greier rundt 140 orginalt og da mente jeg plombert. Så at en uplombert greier 160 tviler jeg ikke på, men ikke en sm, men jeg har lagt denne saken død fra min side...

En KTM 125 EXC har vForce, høykomp stempel etc fra før, så et uplombert anlegg fra KTM gjør at sykkelen tilnærmet yter max effekt. Ved SXS svane kan man øke opp til 4%, så det vil si at man allerede ligger på opp mot 38hk uplombert på en KTM, og det er snakk om ca 110kg våtvekt. Så 160 er ikke noe problem å oppnå, som jeg har skrevet ovenfor.

Endret av Scotty
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...