Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Går på 2/3 sylindre når varm?


Anbefalte innlegg

Hei!

Ettersom det var bedre respons her inne så prøver jeg meg på enda et spørsmål :D

Bmwen (318i 89mod) starter alltid fint og går reint, med mindre jeg starter når motor er varm. Da går den på 2/3 sylindre i ca 1/2 min avhengig av hvor mye gass jeg gir. Har bare gått på 2 sylindre en gang før og da hadde jeg vært ute og sladdet litt på geilo, stoppet motor for å åpne garasjen og når jeg startet igjen gikk den på 2.

Noen som har noen tips til hva problemet kan være?

mvh Julian

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lett? Hvis du mener om det kan være en så enkel forklaring, så ja. Når du slår av motoren og starter den opp igjen, så er det ingen logisk årsak i form av elektrisk følere eller tenningssystem som gjør at bilen plutselig skal gå på for få sylindre i 30 sekunder bare når bilen er varm. Hadde du hatt en feil med tenningssystem, givere, motorkompresjon, luftinntak etc., så ville du også merket dette under kjøring og ikke minst når bilen er kald.

 

Forklaringen som jeg tenker på er at når bilen får stå lenge nok og får tid til å kjøles ned, så får også dysene dryppet seg "tomme" og bensinen som kommer ned i sylindrene får i tillegg tid til å renne/fordampe bort. Dette får den ikke tid til ved bare korte opphold. Derfor vil motoren gå ujevnt de første 30 sekundene til moteren greier å kvitte seg med overskuddsbensinen i sylindrene, for deretter å gå normalt.

 

Står den for kort tid mellom hver oppstart, så vil symptomet du snakker om utebli i større eller mindre grad, siden dysene ikke har rukket å lekke nok bensin til å påvirke motorgangen.

 

Dette er likevel bare min mening... :)

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Høres nå meget logisk ut det der. Skal ta og sjekke dyser for lekkasjer, evt få noen som kan dette bedre en meg til å se på de. Men kan fint leve med det egentlig, er bare å gi gass til rundt 3500rpm og ligge der i 15sek så gir det seg. Men merker også at den kan trekke litt dårlig til tider, uten at den går på 3 sylindre. Vis jeg gir flat pedal i 2gir helt til sperren så "kutter"(mister litt effekt) til tider, spesielt på 2500 og 3500 ca. Kan det være det samme? Eller er det symptomer på slitt kam/ventlilløftere? Vet at kammene på disse bilene blir spist opp fortere en man rekker å bytte de. Er intervall på 80 000 på kammer :roll: Den tikker også en goood del.

Lenke til kommentar

Høres nå meget logisk ut det der. Skal ta og sjekke dyser for lekkasjer, evt få noen som kan dette bedre en meg til å se på de. Men kan fint leve med det egentlig, er bare å gi gass til rundt 3500rpm og ligge der i 15sek så gir det seg. Men merker også at den kan trekke litt dårlig til tider, uten at den går på 3 sylindre. Vis jeg gir flat pedal i 2gir helt til sperren så "kutter"(mister litt effekt) til tider, spesielt på 2500 og 3500 ca. Kan det være det samme? Eller er det symptomer på slitt kam/ventlilløftere? Vet at kammene på disse bilene blir spist opp fortere en man rekker å bytte de. Er intervall på 80 000 på kammer :roll: Den tikker også en goood del.

 

Med all respekt, så høres det ut som om motoren din begynner å bli sliten eller trenger en god del vedlikehold. Du må nesten ta av topp-dekslet og se på kammen. Og ja, disse motorene spiser kammer. I tillegg, så kan du kjøpe Omega dyserens (Omega 977 hvis jeg ikke husker feil) og se om problemet med oppstarten av varm motor blir bedre.

 

Utover det, så blir det ren gjetting å skulle tenke seg til hva som gjør at motoren har lite effekt. Det kan være alt fra kompresjon til tenningsanlegg til luftinntak. Sjekk likevel kammen først (tikkingen kommer nok fra ventilene/kammen) og deretter sjekk tenningsanlegget på sekundærsiden (rotor/fordelerlokk/plugger/pluggledniner). Gammelt bensinfilter kan også føre til dårlig ytelse ved pådrag, samt tett luftfilter.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Ok takk for veldig fyldige og gode svar :p

Luftfilter, plugger, olje og filter er byttet av vanlige servicedeler. Fordelerlokk og rotor er akkurat kjøpt inn og ligger i bilen. Bensinfilter blir også kjøpt snart :) Ja skal ta en titt på kammene snart jeg, og se om det er noe tegn til slitasje. Lett og se eller? Er mekaniker, men ikke fått så mye tid inni motorer enda :roll:

Lenke til kommentar

Du vil se om kammene er blitt runde(ere), eventuelt at noen av kammene er mer runde enn andre. Kamakslingen skal rett slett ha ovale kammer som ser/kjennes like ut. Hvis utseende/formen på kammene varierer eller kammene begynner å bli runde, så er kammen utslitt og må byttes. :)

Lenke til kommentar

Okay, takk for forklaringen :D regnet nesten med at det måtte være noe slikt ja. Men tipper den er temmelig gåen, men kjører det bilen ikke går jeg :roll: Har ikke akkurat råd til kamaksel til 6 - 10 lapper nå. Grunnen til at disse motorene spiser kammer og har remskiftintervall på 40 000 er fordi trykket i toppen er 4 ganger så høyt som det skal være :ph34r:

Lenke til kommentar

Okay, takk for forklaringen :D regnet nesten med at det måtte være noe slikt ja. Men tipper den er temmelig gåen, men kjører det bilen ikke går jeg :roll: Har ikke akkurat råd til kamaksel til 6 - 10 lapper nå. Grunnen til at disse motorene spiser kammer og har remskiftintervall på 40 000 er fordi trykket i toppen er 4 ganger så høyt som det skal være :ph34r:

 

Kammene ryker når røret som smører kammen går tett pga manglende vedlikehold. Dette er montert rett over kammen, og må naturligvis skiftes ved skifte av kam.

 

Hvilket trykk i toppen er det du snakker om??

Lenke til kommentar

Trykket mellom kam og ventilløftere eller noe såvidt jeg fikk med meg. Og nei det har ikke noe med oljetilførselen, for det skjedde på nyere biler også. Mange kammer røk etter 50 000 da disse motorene kom.

 

Beklager, men jeg la ikke merke til at det var 318. Trodde det var 320, altså M20-motor, og disse har problemer med smøringen av kammene ved dårlig vedlikehold (i likhet med M30).

 

Du har helt rett i at M40 generelt sliter med kammene. Glidevipper og ikke rullevipper er vel hovedproblemet..

Lenke til kommentar

Noen flere som vil tippe?

Kan det være dårlig kompresjon?

Ellers så tror jeg jeg holder en knapp på en eller annen sensor :)

men skal prøve å få meg en eller to nye dyser og se om dette hjelper litt.

Men jeg begynner å lure på om den faktisk går på 3 eller om den bare fjusker veldig mye.

Det som er så rart er at når jeg starter den når den er varm nå, så ligger den lavt på turtall, har ingen dra-kraft og vis jeg gir gass i 1.gir så virker det som jeg har 20 hester og så gir jeg flat pedal så slutter liksom hele motoren å reagere i 3-4sekunder der alt er lydløst men motor ligger på rundt 1300rpm og plutselig så kommer den igjen som normalt. Er i den perioden ingen lyd fra motor eller eksos. og så når den begynner igjen så kommer tikkingen tilbake og eksosen brummer fint igjen.

Lenke til kommentar

Noen flere som vil tippe?

Kan det være dårlig kompresjon?

Ellers så tror jeg jeg holder en knapp på en eller annen sensor :)

men skal prøve å få meg en eller to nye dyser og se om dette hjelper litt.

Men jeg begynner å lure på om den faktisk går på 3 eller om den bare fjusker veldig mye.

Det som er så rart er at når jeg starter den når den er varm nå, så ligger den lavt på turtall, har ingen dra-kraft og vis jeg gir gass i 1.gir så virker det som jeg har 20 hester og så gir jeg flat pedal så slutter liksom hele motoren å reagere i 3-4sekunder der alt er lydløst men motor ligger på rundt 1300rpm og plutselig så kommer den igjen som normalt. Er i den perioden ingen lyd fra motor eller eksos. og så når den begynner igjen så kommer tikkingen tilbake og eksosen brummer fint igjen.

 

Hvis du hadde hatt dårlig kompresjon, så må det være ventilheng siden dette er periodisk. Siden dette skjer kun på varmstart så tviler jeg sterkt. En sensor ville påvirket dette i mye større grad og du ville merket det oftere og under kjøring. Ta dysene ut og turn motoren. Se deretter om det drypper fra en eller flere. Skift de som eventuelt lekker.

 

Sjekk dette før du går løs på andre ting. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...