Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Ansvar ved malearbeid?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har et spm. Jeg tenkte dere kanskje kunne svare på.

 

I forbindelse med malingsarbeid i et sameie som mine foreldre bor i(4 rekkehus som sitter sammen)(se bilde*)

Er det slik at de som bor i rekkehus 2 og 3 skal betale for kostnader i forbindelse med malingsarbeid på side B og D?

 

Hele saken har seg slik at alle 4 gikk sammen og leide en lift for å kunne male SIDE B og C. Liften var for stor til at det gikk an å få den inn til side D og det endte derfor med at kun SIDE C OG B ble malt.

Side A ble tatt av de som eide hver enkelt del.

 

Situasjonen nå er følgende: SIDE D gjenstår å male og for å få gjort dette kreves det et stilas. Denne utgiften ønsker noen å dele på alle 4 hustander.

 

Er det slik at alle skal betale for å male SIDE D? Eller er dette Rekkehus 4 sitt ansvar og ta dette? Evt. Da dele kostnadene med eier i Rekkehus 1 da eier av Rekkehus 4 har vært med på å betale for å male SIDE B som er ansvaret til rekkehus 1?

 

 

På forhånd takk for hjelpen!

post-212912-1271056315,5527_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

[quote name='datahjelpencb' date='12. april 2010 - 08:12' timestamp='1271056320'

 

Er det slik at alle skal betale for å male SIDE D? Eller er dette Rekkehus 4 sitt ansvar og ta dette? Evt. Da dele kostnadene med eier i Rekkehus 1 da eier av Rekkehus 4 har vært med på å betale for å male SIDE B som er ansvaret til rekkehus 1?

 

 

På forhånd takk for hjelpen!

 

Kostnader med eiendommen som ikke knytter seg til den enkelt bruksenhet, skal som hovedregel fordeles mellom sameierene etter sameiebrøken. Ytre vedlikehold av bygningen er et eksempel på felleskostnader som skal fordeles på denne måten.

 

I utgangspunktet skal derfor malingen fordeles på alle.

 

Endel sameier har andre regler, hvor den enkelte sameier også har ansvar for ytre vedlikehold. Du må derfor sjekke vedtektene for sameiet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...