Gå til innhold

slett dette


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spørsmål:

1.Hva er hensikten med penger?

Hensikten med penger er å ha et universelt godtatt system for bytte av varer og tjenester.

 

2.Hvor kommer penger opprinnelig fra?

Ideen om å ha noe verdiløst som symbol for noe av verdi kom vel først i form av opsjoner under den fransk-engelske krigen på Napoleons tid. Britene trengte penger, og rikfolk kunne gi staten penger, så gav staten dem en papirlapp der det stod "IOU" som rikfolkene kunne levere inn etter krigen, med litt profitt.

 

Fysisk kommer penger i dag fra diverse banker, det kommer an på hvilket land. I Norge er det statseide Norges bank som står for pengetrykkingen, i USA er det "The Federal Reserve", som er en privatbank, som trykker penger på leveranse fra senatet. I Storbritania har alle de store bankene sine egne trykkerier. Hvordan det reguleres vet jeg ikke, men jeg vet at penger trykket i Skottland ofte ikke blir godkjent som betalingsmiddel i England, selv om det offisielt er samme valuta, og alle bedrifter er lovpålagt å ta imot.

 

3.Hvem kontrollerer penge markedet på verdensbasis?

På en måte har alle med den minste mengde penger og varer en innflytelse på pengepolitikken, men det er vel de største landene, firmaene, bankene, organisasjonene og "forståsegpåere" som har mest makt. Verdensbanken har jo formellt mye kontroll over verdens finansvesen, men i praksis er det ingen enslig institusjon eller person som virkelig har kontroll over hvordan det fungerer.

 

4.Hva er det som har mest penger i verden en enkel person,et firma, etc???

Det er vel USA som er den rikeste ene entiteten, med et statsbudsjett på 13 milliarder dollar årlig.

 

5.Hvem bestemte at tall & papir skulle bli/være valutta som fikk bli akseptert?

Se 2.

 

6.Hvorfor krasjet usas pengemarked i 09 & hvem er de i gjeld til?

Børsen i USA krasjet fordi banker investerte med veldig høy risiko i mange prosjekter som ikke hadde nubbsjangs. USA er i gjeld til nesten hvert eneste utviklede land i verden, men den nasjonen som har mest utenomstående dollar er Kina.

 

7.Hvorfor er Africa i gjeld & hvem er de i gjeld til?

Afrika sin situasjon er veeeeldig kompleks, og har mange flere grunner for sin fattigdom en er praktisk å nevne her. Afrika skylder penger til ca hvert eneste land i verden, samt massevis til verdensbanken.

 

Dette er det jeg har fått med meg så langt, aner ikke om alt er sant eller ikke.

 

Edit: typos

Endret av Hamnli2
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmål:

1.Hva er hensikten med penger?

Hensikten med penger er å ha et universelt godtatt system for bytte av varer og tjenester.

 

2.Hvor kommer penger opprinnelig fra?

Ideen om å ha noe verdiløst som symbol for noe av verdi kom vel først i form av opsjoner under den fransk-engelske krigen på Napoleons tid. Britene trengte penger, og rikfolk kunne gi staten penger, så gav staten dem en papirlapp der det stod "IOU" som rikfolkene kunne levere inn etter krigen, med litt profitt.

 

Fysisk kommer penger i dag fra diverse banker, det kommer an på hvilket land. I Norge er det statseide Norges bank som står for pengetrykkingen, i USA er det "The Federal Reserve", som er en privatbank, som trykker penger på leveranse fra senatet. I Storbritania har alle de store bankene sine egne trykkerier. Hvordan det reguleres vet jeg ikke, men jeg vet at penger trykket i Skottland ofte ikke blir godkjent som betalingsmiddel i England, selv om det offisielt er samme valuta, og alle bedrifter er lovpålagt å ta imot.

 

3.Hvem kontrollerer penge markedet på verdensbasis?

På en måte har alle med den minste mengde penger og varer en innflytelse på pengepolitikken, men det er vel de største landene, firmaene, bankene, organisasjonene og "forståsegpåere" som har mest makt. Verdensbanken har jo formellt mye kontroll over verdens finansvesen, men i praksis er det ingen enslig institusjon eller person som virkelig har kontroll over hvordan det fungerer.

 

4.Hva er det som har mest penger i verden en enkel person,et firma, etc???

Det er vel USA som er den rikeste ene entiteten, med et statsbudsjett på 13 milliarder dollar årlig.

 

5.Hvem bestemte at tall & papir skulle bli/være valutta som fikk bli akseptert?

Se 2.

 

6.Hvorfor krasjet usas pengemarked i 09 & hvem er de i gjeld til?

Børsen i USA krasjet fordi banker investerte med veldig høy risiko i mange prosjekter som ikke hadde nubbsjangs. USA er i gjeld til nesten hvert eneste utviklede land i verden, men den nasjonen som har mest utenomstående dollar er Kina.

 

7.Hvorfor er Africa i gjeld & hvem er de i gjeld til?

Afrika sin situasjon er veeeeldig kompleks, og har mange flere grunner for sin fattigdom en er praktisk å nevne her. Afrika skylder penger til ca hvert eneste land i verden, samt massevis til verdensbanken.

 

Dette er det jeg har fått med meg så langt, aner ikke om alt er sant eller ikke.

 

Edit: typos

Bra jobbet

Lenke til kommentar

Hei mitt navn er Ørjan, hensikten med denne tråden er enkel & grei jeg lurer på hva & hvor mye folk kan om penger generelt.

Hm, regner vel neppe med at et representativt utvalg av norges befolkning svarer på denne tråden, sånn hvis du faktisk ønsker å undersøke den gjevne kompetanse :D

 

Det er vel USA som er den rikeste ene entiteten, med et statsbudsjett på 13 milliarder dollar årlig.

Veldig bra svar altså, men jeg antar at det er en liten trykkfeil :) Holder en knapp på at du mener 13 billioner!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg er på jobb å tjener penger, så skal ikke bruke så veldig lang tid på å skrive, men jeg klarer ikke å la være å bli engasjert nå!

 

Til alle likesinnede, konspirasjonsteoretikere og Ron Paul fans, jeg har en gladnyhet!

 

Ron Paul, vår kongressmann fra Texas har fått igjennom sitt HR1207 forslag, om gransking av Federal reserve.

 

Han har fått engasjert over halvparten av representantenes hus, på tross av partigrenser, og dette blir en kjempespennende sak å følge fremover.

Lenke til kommentar

Hei mitt navn er Ørjan, hensikten med denne tråden er enkel & grei jeg lurer på hva & hvor mye folk kan om penger generelt.

Jeg luktet at her var det noe "mer" som lå bak allerede når jeg så tittelen. Jeg har nemlig sett samme type "uskyldig" introduksjon hos både Jehovas Vitner og selgere av MLM/Pyramidespill osv. Og jeg fikk helt rett, personen fulgte opp med denne tråden, med samme "salgs-stil" i språket sitt:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1220727&st=0

 

Han hadde hele tiden som mål å misjonere om sin konspirasjonsteori, men hold oss under narr av å komme med et spørsmål først for senere å poste dette:

 

Hei jeg lagde en tråd for noen dager siden & spurte hva folk kan om penger generelt.

Og det viste seg at de få svarene jeg fikk stemte ganske bra, men var også en del feil.

 

Men for de menneskene her på forumet som ikke skjønner hvordan penge systemet fungerer på verdens basis så ønsker jeg å vise & forklare det.

 

...

 

Tråden her heter (The Rothschild Family) og det er blandt annet denne familien jeg vil lære deg/dere mer om & diskutere.

 

Ønsker vi virkelig at debatten her inne skal foregå på denne måten? Jeg vet ikke om det er så lett å gjøre noe med, men det hadde vært bedre om folk spilte med åpne kort, istedenfor å gjøre dårlig skjulte forsøk på å "selge" et budskap under dårlige påskudd av å bare "spørre" om noe for senere å spamme med konspirasjonsteorier.

 

Jeg synes det er ødeleggende for debatten at folk seiler under falskt flagg.

Endret av mad_arab
Lenke til kommentar

1.Hva er hensikten med penger?

Penger har den hensikt å virke som et mellomledd i handel mellom individer. Du vil slippe å ta med to tonn fisk for å kjøpe bil. Du slipper å betale i poteter for en hårklipp. Det gjør hverdagen lettere

 

 

2.Hvor kommer penger opprinnelig fra?

Det er et diffust spørsmål. Historisk har penger eksistert i all slags form, så lenge det ble oppfattet å ha en verdi som kunne brukes til å kjøpe andre varer og tjenester ved en annen anledning.

 

I dagens samfunn, blir penger i hovedsak laget når noen tar opp et lån. Det er altså banken som lager mesteparten av pengene. De resterende står staten for, i form av budsjettilskudd og fysiske penger (mynter og sedler).

 

Når du går inn i en bank; og får et lån i til et hus, godskriver banken penger til deg som aldri har eksistert før. Banken har altså ikke pengene på bok fra før av.

 

 

3.Hvem kontrollerer penge markedet på verdensbasis?

Alle som har penger og varer utgjør tilsammen de som kontrollerer pengemarkedet. Men enkelte har større inflytelse enn andre.

 

De jeg mener har størst makt, er de som A) har makt til å trykke nye penger (f.eks. federal reserve i USA), og B) De som er eiere av store pengemengder (f.eks. Kina).

 

Federal reserve i samarbeid med myndighetene i USA, kan trykke penger for å gjøre dollaren mindre verdt, og dermed overføre verdien over til seg selv. Selv om de har makt til å gjøre det er det i praksis umulig å utføre i stor skala, siden de som mister verdi vil reagere.

 

Kreditorer, som Kina, har stor makt over penger, f.eks. amerikansk dollar, fordi de eier store lån USA skylder. Teoretisk kan de kollapse dollaren ved å selge sine papirer på dollar, men i praksis kan de ikke gjøre det fordi det ikke ville vært til noens beste. De ville tapt alle sine investeringer i dollar, som ikke er rent få.

 

Men alt og alle har litt makt over pengemarkedet.

 

 

4.Hva er det som har mest penger i verden en enkel person,et firma, etc???

USA som land er nok den største enheten.

 

 

5.Hvem bestemte at tall & papir skulle bli/være valutta som fikk bli akseptert?

Det sier seg nok selv at 2 kameler er verdt mer enn 1 kamel, så at tall magisk nok brukes i handel er ikke noe mysterium.

 

Men spørsmålet om hvorfor papir har verdi er mer interessant. Papir har ikke alltid vært valuta. Før var mye annet brukt. Stein, skjell, bein, tobakk, glass... Mye rart har vært brukt som penger. I moderne tid derimot er det ikke praktisk, enten fordi enhetene ikke var like nok, ikke var lette nok å oppbevare eller fordi de ikke tålte nok juling. Metallmynter og sedler vi bruker idag, både tåler mye, er lette å oppbevare og kan reproduseres til å se prikk like ut. Fordi papir tar mindre plass og er rimelige å lage, er det et naturlig valg for noe som skal representere høyere verdier.

 

 

6.Hvorfor krasjet usas pengemarked i 09 & hvem er de i gjeld til?

Bankene lånte ut penger over evne, til folk som ikke hadde jobb eller verdier. Når kundene ikke klarte å betale tilbake, stod banken igjen med et ubetalt lån som ble til tap. Når bankene begynte å kollapse, ville heller ikke bankene låne penger seg imellom som forsterket effekten.

 

 

7.Hvorfor er Africa i gjeld & hvem er de i gjeld til?
Dette er et eget tema i seg selv, men i hovedsak handler det om land og samarbeid mellom land i vesten som har lånt penger til afrikanske land for at de skulle klare seg etter kolonitidene, hvor feil styreform og uvettig bruk har ført til lite verdiskapning og høye renteutgifter. Det har vært en negativ spiral som sammen med feil infrastruktur, politisk styresett og kultur har ledet flere land i afrika til dagens situasjon. Men det hele er veldig komplisert og variert fra land til land.
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...