Gå til innhold

Diskusjon rundt Nazismen som ideologi og ytringsfrihet.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

At nazistene okkuperte Norge og torturerte og drepte våre landsmennn er en grunn til at man slår ned på nazi-sympatører.

 

Hvorfor gjør vi ikke det samme med de som sympatiserer med Den Norske Kirke? Eller er dere så historieløse at dere ikke vet hva DNK har gjort av grusomheter i dette landet? Med samme argumentasjon så skulle vi altså også forby DNK og gjøre det straffbart å bruke dens symboler ...

Lenke til kommentar

Selvsagt kjenner jeg til kirkens historie, men jeg håper du skjønner poenget mitt. Ting av nyere dato er mer relevant.

Spesielt hvis man legger til krigshistorier fortalt fra eldre familiemedlemmer o.l.

 

Så du er altså prinsippløs? Hva med DNKs homohets? Hva med den katolske kirkes beskyttende hånd over pedofile overgripere? Kom igjen, du klarer bedre enn dette ...

 

Eller kanskje du ikke vil hindre kirken, fordi du støtter deres syn og at det ikke er så farlig å kneble de man er enige med, uavhengig av hvilke holdninger de har ...

Lenke til kommentar

Denne tråden er ikke for å debattere holocaust, talmud eller andre spørsmål som relaterer til jøder, bilderberg m.m. Dette er det egne tråder for. Videre er det ikke lov å diskutere andre brukere, vi diskuterer sak, ikke brukere, vi diskuterer ikke andre brukeres ideologiske tilhørighet eller deres rasemessige tilhørighet heller.

 

Jeg tar det for gitt at jeg slipper mer av dette i fortsettelsen, jeg begynner å bli grundig lei av at tråder dras av sporet.

 

Reaksjoner på moderering tas via PM og ikke under noen omstendighet i tråden.

Lenke til kommentar

P.S. spørsmålet om hvordan nazister og sympatiserende folk stiller seg til ytringsfrihet og hykleri rundt ytringsfrihet er fremdeles ubesvart, så alle relevante innlegg er hjertelig velkommen.

 

Ærlig talt, jeg svarte deg flere ganger.

 

For det første så har ikke nazismen nevnt ytringsfrihet, nazismen har ikke et syn på ytringsfrihet. Hva tilhengerne av denne ideologien synes om ytringsfrihet har absolutt ingenting å si, på samme måte som hva ateister synes om røde eller blå biler, det er et ikkeproblem.

 

For det andre så kan man spørre om en nazist som flagger virkelig bruker ytringsfriheten (alle får si det de vil), eller om de benytter seg av sin egen versjon av statsmedia (alle får si seg enig med meg).

 

Forøvrig tror jeg de fleste nazister i dag føler seg noe undertrykket og vil sikkert derfor være for ytringsfrihet, siden folk har en tendens til å prøve å stenge nazistiske utsagn ute fra samfunnet.

Lenke til kommentar

Selvsagt kjenner jeg til kirkens historie, men jeg håper du skjønner poenget mitt. Ting av nyere dato er mer relevant.

Spesielt hvis man legger til krigshistorier fortalt fra eldre familiemedlemmer o.l.

 

Så du er altså prinsippløs? Hva med DNKs homohets? Hva med den katolske kirkes beskyttende hånd over pedofile overgripere? Kom igjen, du klarer bedre enn dette ...

 

Eller kanskje du ikke vil hindre kirken, fordi du støtter deres syn og at det ikke er så farlig å kneble de man er enige med, uavhengig av hvilke holdninger de har ...

 

hsugh.gif

 

Jeg liker hvordan du plukker ting ut av luften og kommer med påstander om mine meninger. Det eneste jeg gjorde var å forklare hvorfor jeg tror at nazisme blir slått hardere ned på enn annet.

 

Forøvrig er jeg ikke religiøs og ser helst at vi skiller kirke og stat.

 

Jeg tror det er du som må klare bedre enn dette.

Lenke til kommentar

P.S. spørsmålet om hvordan nazister og sympatiserende folk stiller seg til ytringsfrihet og hykleri rundt ytringsfrihet er fremdeles ubesvart, så alle relevante innlegg er hjertelig velkommen.

 

Ærlig talt, jeg svarte deg flere ganger.

 

For det første så har ikke nazismen nevnt ytringsfrihet, nazismen har ikke et syn på ytringsfrihet. Hva tilhengerne av denne ideologien synes om ytringsfrihet har absolutt ingenting å si, på samme måte som hva ateister synes om røde eller blå biler, det er et ikkeproblem.

 

For det andre så kan man spørre om en nazist som flagger virkelig bruker ytringsfriheten (alle får si det de vil), eller om de benytter seg av sin egen versjon av statsmedia (alle får si seg enig med meg).

 

Forøvrig tror jeg de fleste nazister i dag føler seg noe undertrykket og vil sikkert derfor være for ytringsfrihet, siden folk har en tendens til å prøve å stenge nazistiske utsagn ute fra samfunnet.

 

Du har svart flere ganger, men aldri med tilfredstillende svar. Å blånekte på at nazister ikke står for et regime der ytringsfrihet vil være vesentlig dårligere enn i dagens samfunn virker lite reflektert. Nazister har alltid foretrukket brutalitet framfor toleranse. Det er hele grunnlaget for deres ideologi. Så når du prøver å glatte over dette med å si at "nazister har ikke noen mening om yttringfrihet de...", så tror jeg ikke på deg. Du får heller gi meg noen gode argumenter på hvorfor du tror nazisme som regime gir like god grobunn for rettigheter som vårt samfunn gjør. Lykke til.

 

At nazister føler seg "undertrykket" som du sier, blir jo bare en stor spøk. Det blir forventet at de holder seg fra å bryte menneskerettighetene, og dem ønsker de å bryte fordi de ønsker å undertrykke andre. Dette er jo bare med på å understreke at nazister er blant de største hyklerne som har satt sine føtter på denne planeten.

 

Otto Jespersen har illustrert en del av poenget mitt:

 

http://www.youtube.com/watch?v=b0aKQk4JV5w&NR=1

 

Det er også påfallende at de som har drevet med propaganda for nazisme i denne og den originale tråden aldri har svart på noe av det jeg har sagt, med så mye som et eneste ord. De vet at deres sak egentlig ikke tåler dagslys.

Endret av Rata101
Lenke til kommentar

Du har svart flere ganger, men aldri med tilfredstillende svar. Å blånekte på at nazister ikke står for et regime der ytringsfrihet vil være vesentlig dårligere enn i dagens samfunn virker lite reflektert. Nazister har alltid foretrukket brutalitet framfor toleranse. Det er hele grunnlaget for deres ideologi. Så når du prøver å glatte over dette med å si at "nazister har ikke noen mening om yttringfrihet de...", så tror jeg ikke på deg. Du får heller gi meg noen gode argumenter på hvorfor du tror nazisme som regime gir like god grobunn for rettigheter som vårt samfunn gjør. Lykke til.

 

At nazister føler seg "undertrykket" som du sier, blir jo bare en stor spøk. Det blir forventet at de holder seg fra å bryte menneskerettighetene, og dem ønsker de å bryte fordi de ønsker å undertrykke andre. Dette er jo bare med på å understreke at nazister er blant de største hyklerne som har satt sine føtter på denne planeten.

 

Nazister har bare vært i kontroll en gang. Det er sant at ytringsfriheten ikke var på topp i nazi-tyskland, men det kommer ikke nødvendigvis fra nazismen som en ideologi. Et samfunn er mere kompleks en som så. Motvirket av ytringsfriheten kan blant annet ha kommet fra det faktum at de var i krig og hadde en massiv propaganda operasjon pågående. Det kan nok nevnes i samme slengen at usa ikke hadde ytringsfrihet på den tiden, og mange år etterpå heller. Betyr det at demokrati er mot ytringsfrihet? Selvfølgelig ikke, det blir tåpelig.

 

Selv om nazi-tyskland ikke hadde ytringsfrihet så hadde det altså ingenting med nazismen å gjøre. Hadde det vært fra nazismen som ideologi så hadde det vel vært en del av ideologien, tror du ikke?

 

Og undertrykkelsen av nazister er litt dypere en som så. De blir sett veldig ned på, hetset og hundset, får ikke lovt å flagge, blir spyttet på og banket opp på gata osv. Du kan si hva du vil om nazister, men de som lever i dag har vel ikke drept en eneste jøde. Det blir feil å straffe noen på bakgrunn av deres politiske ideologi.

Lenke til kommentar

Så, hvorfor tror du at nazisme har forutsetning for å gi like store muligheter på menneskerettigheter som dagens norske samfunn? Det vil jeg gjerne ha svar på.

 

Samtidig er det fint om du underbygger med å referere til hva du mener nazismen står for, slik at vi kan sette det du sier i en kontekst. Er det slik at du mener at nazisme ikke har undertrykkelse av andre som en av sine kjernesaker? Forklar.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke at nazismen har like god forutsetning for ytringsfrihet som andre styreformer, og det gjorde jeg klart for noen poster siden. Derimot blir ikke ytringsfriheten motarbeidet av nazismen, den blir bare ikke tilrettelagt for. Det er litt forskjell.

 

Jeg linket til nazismen som ideologi på wikipedia for noen poster siden. Selvfølgelig handler nazismen om undertrykkelse, men det betyr ikke at nazister skal undertrykkes. Er du imot undertrykkelse så er du imot undertrykkelse, ikke bare der det passer deg.

Lenke til kommentar

Kan du referere til hva du begrunner meningene dine på når du sier at du ikke tror nazister vil motarbeide ytringsfrihet i et nazistisk regime? Det høres svært tvilsomt ut.

 

Når det gjelder det siste avsnittet ditt, så virker det som du ikke klarer å riste av deg ønsket om å vri diskusjonen over på noe annet. Det virker som du har veldig lyst til å gå glipp av poenget mitt med vilje.

 

Nazister har de samme grunnleggende rettigheter som oss andre. Men, de vil ha utvidede rettigheter, for å hetse andre, og for å arbeide for å få innført et nazistisk regime.

 

Et nazistisk regime er vi begge enige om at vil være en klar forværring av ytringsfrihet. Nazistene klager altså over at de ikke har rettigheter til å jobbe for å undertrykke andre.

 

Er ikke det et enormt paradoks, og et enormt hykleri? Ja eller nei?

Lenke til kommentar

Selvsagt kjenner jeg til kirkens historie, men jeg håper du skjønner poenget mitt. Ting av nyere dato er mer relevant.

Spesielt hvis man legger til krigshistorier fortalt fra eldre familiemedlemmer o.l.

 

Så du er altså prinsippløs? Hva med DNKs homohets? Hva med den katolske kirkes beskyttende hånd over pedofile overgripere? Kom igjen, du klarer bedre enn dette ...

 

Eller kanskje du ikke vil hindre kirken, fordi du støtter deres syn og at det ikke er så farlig å kneble de man er enige med, uavhengig av hvilke holdninger de har ...

Grunnen til at nazistiske symboler blir behandlet mye strengere kan være fordi folk føler seg 100 ganger mer støtt av dem, enn av et kors f. eks. Gjennomsnittlig.

Lenke til kommentar

Fordi motarbeiding av ytringsfrihet ikke er en del av nazismen! Tror du ikke nazister klarer å drepe jøder uten å kneble dem først? Når du er så sikker på at et hvert nazistisk regime vil være fullstendig imot ytringsfrihet så tillegger du nazismen egenskaper den ikke har. Jeg har allerede bevist at nazismen ikke har et standpunkt på ytringsfrihet, det blir da din oppgave å bevise det motsatte.

 

Nazister har ikke de samme grunnleggende rettighetene som alle andre. Som eksempel kan du ta et nazistisk flagg og spasere nedover Karl Johan og se hva som skjer. Nazister har samme rettigheter som alle andre på papiret (og selv på papiret er det bare så vidt), men i praksis har de det langt fra like bra som andre folkegrupper.

 

Nazister vil ikke ha utvidede rettigheter, det har vertfall ikke vært hevdet i denne tråden. Nazistene har heller ikke klaget over at de ikke har rettighet til å jobbe for å undertrykke andre, i denne tråden er det kun klagd over at de ikke får lov å vise sitt eget flagg!

Lenke til kommentar

Feil. Dette er en tråd rundt "nazismen som ideologi og ytringsfrihet". Det er ikke jeg som har bestemt det, det er en moderator. Men, prinsippet er mye av det samme uansett. Jeg tror ikke jeg var usaklig nok til å få lov til å holde på i den originale tråden.

 

Jeg tror absolutt ikke nazister kan jobbe så effektivt som de skulle ønske, uten å kneble ytringsfriheten først, men det er en litt annen diskusjon. Nå har jeg flerfoldige ganger bedt deg om å begrunne hvorfor du ikke tror at det å redusere ytringsfrihet er en del av et nazistisk regime. Dette er det du som tok opp, og det er din oppgave å begrunne (altså: dokumentere) hvorfor. For meg står det så langt helt klart at nazisme er et mye mindre liberalt samfunn enn det vi har i dag. Allikevel ønsker nazister at det eksisterende samfunnet skal bli mer liberalt, slik at de lettere kan innføre et mindre liberalt samfunn. Det er latterlig.

 

Er det ikke grunnleggende hyklersk, å hevde seg undertrykket fordi man ikke får lov til å undertrykke andre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...