Gå til innhold

Ny stilfull LED TV


Anbefalte innlegg

Heisann

 

Faren min er på jakt etter en ny tv. Endelig er det på tide å bytte ut den gamle CRT loewe tven som har hatt en alt for lang levetid allerede :w00t: . Han er veldig opptatt av at tven skal være designmessing stilig. Derfor er LED nesten et must. Den må også til dels være framtids rettet, og tv bildet behøver ikke nødvendigvis være helt entusiast.

 

Han er på jakt etter rundt 40" eller mer, litt usikker på hva som er mest optimalt.

Tv titting blir gjort fra ca 4.5m hold. Tven vil bli mest brukt til tv titting eller film. Tenker jeg enkelte ganger kommer til å koble opp bærbaren, i tillegg til av vi har Skagerak Fiber. Dvs en dekoder som jeg regner med kjøres gjennom HDMI.

Det må også være inngang for Boze anlegget, AUX regner jeg med.

 

Så en annonse for Sony Bravia KDL40NX700 som virket som en grei tv. Tenkte bare at disse "surfe egenskapene" kommer til å bli ganske overflødige.

 

Har ikke veldig peiling. Så hadde vært fint om folk kunne komme med noen forslag. Prisen burde vel egentlig ikke overstige seksten tusen.

 

Takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har også Philips 40" LED tv med Ambilight, noe som er ganske stiligt. Selve TVene er greie, men synes ikke att de har nådd helt frem. Skal sies att jeg sammenligner med flere TVer i butikk med denne, og med alle som butikk innstillinger så virker samsung sine LED bedre i fargene.

 

Expert.no: PHILIPS 40PFL8664H/12 40" LED TV

Expert.no: SAMSUNG UE40B6050VWXXE 40" LED TV

 

Og bare for å dra med Samsung sin 7 Series LED TV også

Expert.no: SAMSUNG UE40B7070WWXXE 40" LED TV

 

 

Slik det er nå, så er det tid for nye produkter. Så det kommer snart nye modeller innen TV sjangeren, og det er kanskje lurt å vente til noen flere modeller kommer på LED-markedet ( som er alt annet fullt ).

 

Rullering vil starte og kanskje den lokale butikken vil kvitte seg med disse fjorårets modeller som samtidig åpner for gode kjøp. Selvsagt, det er ikke å ta som selvfølge att dette vil gjelde overalt. Bare en liten påpekelse om nye modeller blir lagt ut på markedet ila. April måned :-)

Endret av brgr
Lenke til kommentar

Okay, skal få vist fram de anbefalte tvene, men hvordan fungerer disse "streame" funksjonene? Står at man kan "browse content" på andre maskiner på nettverket. Fungerer dette via trådløst? For da virker det ganske håpløst, kan vel så vidt få igang xvid. :ermm:

 

Og ja, er det annonsert hvor lenge som burde ventes for de nye modellene? Er virkelig på tide med en ny TV, hadde egentlig tenkt til å gå til innkjøp en gang etter helgen.

 

Uansett takk :D

Lenke til kommentar

Har ingen aning om hvilke nye modeller og slikt som kommer, noen revolusjon er det neppe.

Streamingen fungerer stort sett som på en XBOX, PS3 osvosvosv. Og det er ikke trådløs innebygget i disse jeg har linket til, 7'ern har trådbasert LAN. Dette gir også da muligheten for enkelt oppdatere softwaren på TVen etterhvert som Samsung legger ut ny software.

 

Men det er mulig å kjøpe en USB dongle til smasksung TVene som gir dem mulighet for trådløst nettverk. Koster vel rundt 6-700 kr ekstra.

 

Annen ting, det fungerer ikke som å bla igjennom alt den maskinen deler av typen Windows deling. Maskinen må streame dette, enklest forklart, youtube.

Her blir filmen streamet litt og litt. :)

Lenke til kommentar

Her finner du en test av Sony-TVen dere vurderer, NX700:

 

http://www.flatpanels.dk/test.php?subaction=showfull&id=1270810736

 

"Designmessig stilig" trenger ikke å bety LED-LCD, forresten. Både Samsung og LG lager svært stilige plasma-modeller, se f.eks. LG PK950 (2010-modell) eller Samsung B850/855 (2009-modell), sistnevnte er ca 3 cm tykk, halvparten av NX700. Også LGen er tynnere enn Sonyen. Klart, hvor tynn TVen er har ikke alt å si for designet, og den alu-blokka Sony bruker som fot på NX700 er ganske tøff.

 

Om du venter litt kommer snart 2010-modellene til Samsung også, da får du enda flere TVer å sammenligne med. Her er f.eks. en 2010-modell plasma fra Samsung:

 

samsungplasma7000-3l.jpg

 

Og her er en 2010-modell plasma fra LG:

 

lgpk950-1l.jpg

 

For all del, dere må gjerne kjøpe en LED-LCD, poenget er bare at det ikke er alle plasma-TVer som er tykke og trauste (som f.eks. en del Panasonic-modeller, som til gjengjeld er minst like bra på bilde). Plasma har også visse fordeler over LCD når det gjelder bildekvalitet, og jeg tror at en plasma kunne ha passet bra til deres bruk. Men som sagt, kjøp gjerne LCD :)

Lenke til kommentar

Supert!

Skippa ned til konklusjonen og så den ble trukket hakket ned pga bildekvaliteten. Den er fortsatt den klart peneste av konkurrentene, men LG tven så jaggu meg ut som en lekkerbisken. Hvordan er bildekvaliteten iforhold til Sony?

 

Skjønner nå også at den "streame funksjonen" er temmelig bortkastet, siden det ikke er mulig å få tak i noen cat5 kabel i stua.

 

Men ja, skrev innlegget litt kjapt, skal ta en kjapp titt på de andre TVene du har nevnt :thumbup:

 

EDIT: Jeg bryr meg forøvrig ikke om det er LCD eller plasma, så lenge de er tynne, stilfulle og gir et godt bilde for pengene.

Endret av Kronkake
Lenke til kommentar

Jeg har ikke sett hverken LG eller Sony i praksis, men i følge reviews jeg har lest virker det som om Sonyen har ca samme bildekvalitet som fjorårsmodellen 5500, en helt grei og fin LCD-TV som har blitt en suksess. Det virker imidlertid som om den har en svært blank skjerm som kan reflektere en del, men slikt er avhengig av lysforholdene. Slik sett føler jeg meg ganske sikker på at LG har bedre bilde, de er gode på plasma, og denne TVen har også blitt anbefalt av Flatpanels.dk, sammen med f.eks. 2010-modellene til Panasonic.

 

Om du bor i nærheten av eller i Oslo så kan du vurdere å stikke innom Elektrofil-messa i Spektrum, de selger Samsung BS50B855 til 9000 kroner (begrenset antall, lurer på om det var 20 stk pr dag som stod i avisa). Dette er "halv pris", det billigste jeg har sett før har vært den gråimporterte søstermodellen PS50B850 til ca. 11 000 (jeg kjøpte min sent i fjor for ca 13 000). PS50B855 har typisk ligget på 16-18 000, så 9000 er svært billig for den offisielle norske modellen. Drar du innom messa får du se demo av en ganske så bra 3D-plasma fra Samsung også, samt den utrooooolig tynne LED-TVen som også kommer i år.

 

Jeg kan gjerne anbefale PS50B855 da jeg har en selv, men vær OBS på at det er fjorårsmodell. Mye TV for pengene er det uansett helt klart til den prisen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...