Gå til innhold

12v - "trykk på knapp så er der strøm i 10 sekunder"


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Lurer på hva jeg kan bruke i denne sammenhengen.

 

Det jeg trenger, er at når jeg trykker inn en helt vanlig trykkbryter, så skal der være strøm (12v) i 5-10-15 sekunder til en komponent (feks en lyspære).

 

Hvilken komponent trenger jeg til dette? Gjerne med en link :-)

 

På forhånd takk!

 

twarr

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fannt denne på elfa:

 

https://www1.elfa.se/elfa3~no_no/b2b/init.do?shop=ELFA_NO-NO#item=85-822-23;

 

Burde ikke denne funke fint da?

Skal kunne drive noe som trekker 250 mA.

 

Men.. disse funker vel slik at trykkbryteren skal være trykt inn hele tiden, men i mitt tilfelle så skal jeg kun trykke på bryteren en gang (ikke holdes inne).

Endret av twarr
Lenke til kommentar

Skjønner poenget med den, men hadde ikke tenkt å legge så alt for mye arbeid i det, og det ferdigkortet så veldig greit ut. Men er det noen måte å endre på at jeg vil at den skal aktiveres ved å slutte en krets, ikke åpne?

 

(diverse at kretsen er vanligvis åpen og så trykker jeg 1 gang på en trykkbryter, i steden for at kretsen er lukket og at den da holder noen sekunder..)

Lenke til kommentar

Som et lite plaster på såret har jeg laget en tegning til deg

 

Handleliste Elfa:

555-timer: NE555

 

Kondensatorer:

10 nF

100 nF

100 µF - Avkoblingskondensator

47 µF - Kondensator C

 

Motstander:

10 kOhm - 2 stk. Pull-up og R1

RV1

 

Transistor: IRFIZ 24NPBF

Her er det maange å velge mellom. Denne tassen tar 14 A med tilstrekkelig kjøling.

 

Og til slutt: Veroboard

Knappen regner jeg med du vil ha utenfor kretskortet å sikkert velge ut selv. Derfor har jeg utelatt den fra listen.

 

Selve Veroboardet er kobberbaner i klynger på 3 og 3. Elfa har mange forskjellige typer her også, men jeg syns disse funker greit...

 

Pris: ca 65 kroner pluss frakt. Veroboardet koster da 40 kroner og er den høyeste utgiften.

 

Jeg har valgt ut komponenter som alle hadde høy lagerbeholdning, og som var store og greie å håndtere.

 

 

Tør du begynne på dette? :thumbup:

post-81258-1271113476,1766_thumb.png

Endret av Zalo Ultra
Lenke til kommentar

ooh, kjempeflott :) Dette vil hjelpe meg mye :) Tror jeg skal montere det sammen med en eletrikerkompis av meg. Er det 10 sekunder denne er timet til, eller går det ann å forandre det?

 

Visst jeg trykker på knappen og venter i 3 sekunder, så trykker jeg igjen.. vil den da starte å telle nye 10 sekunder?

 

Er det lett å lage det samme også for 230v og evt. 24v? Trenger det nemlig til det også..

 

Igjen tusen takk! :)

Endret av twarr
Lenke til kommentar

Ops, én liten skrivefeil i handlelisten. Rettet opp.

 

Hvis du skal ha kretsen til 230 V må du ha en batterieliminator foran.

 

Ved 24 V trenger du en spenningsregulator som regulerer ned spenningen til 3-15 V. F.eks en 7812 fra elfa. Denne trenger én kondensator ved inngangen og en 100 nF kondensator, tilsvarende den jeg har lenket til før, ved utgangen.

 

 

Selve RC-leddet (det som utgjør tidsforsinkelsen) kopierte jeg rett fra Velleman settet, og der står det at tiden kan justeres fra 0-60 sek.

 

Når du har trykket én gang og aktivert timeren, vil nye trykk bli ignorert helt til timeren blir resatt/deaktivert igjen.

post-81258-1271026907,8551_thumb.png

Endret av Zalo Ultra
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kjekt og ha en skole full av 555 timer og alle verdens resistorer, kondensator og hva det skulle være. Brukes ikke mer så kan bare forsyne meg :dribble:

 

De fleste microkontrollene og IC chipene er fra 1980-2000 så de er litt gamle, men funker.

 

555 timer prosjekter er morsomme og teste med. Egentlig veldig lett og koble sammen. Har du startet og koble? kanskje noen bilder?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...