Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] PCen er svart etter bytte av hovedkort


Anbefalte innlegg

Har byttet ut det gamle hovedkortet fra PCen med et ASUS P5N72-T Premium. Etter montering av kortet skrudde jeg på PCen da alle lysene er på, HDDene går,CPU vifta går, skjermkortet går osv. men det kommer ikke noe bilde på skjermen og det lyser heller ikke i tastaturet. Er nermest desperat og har prøvd nesten alt, blant annet byttet kabel fra GPUen, fikla med rammen, sjekket at alt er i osv. Takker for svar.

Endret av Johandy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er resten av hw'en, cpu, ram, strømforsyning, skjermkort, kabinett osv?

 

Har du gått over alt av hw komponenter og kabling (strøm og signal), er clear cmos jumperen på sin rette plass på hk?

 

Er avstandsstykkene på rett plass mellom hk og kabinett, i forhold til festehullene til hk, så det ikke blir en kortslutning?

 

Har du husket å koble til 4/8-pin cpu strøm kabel?

 

Har du en system warning speaker(høytaler) tilkoblet hk, som kan hjelpe til i feilsøkingen?

Lenke til kommentar

Ok, jeg har gått gjennom at alt er koblet riktig sammen og hovedkortet er skrudd forsiktig i med alle hullene på rett sted med en sånn pute på. Clear cmos jumperen hvet jeg ikke egentlig hva er men har ikke rørt noen av jumperne på hovedkortet. Og ja, den CPU kabelen er i.

 

HW:

CPU: Intel Q9650, GPU MSI n260GTX (nvidia), Corsair TX750, HK ASUS P5n72-t premium

Lenke til kommentar

Jeg går ut i fra, du har husket å koble til begge 6-pin pci-e strøm kontaktene til 260GTX, og har du prøvd det i noen andre PCIe x16 slotter?

 

med en sånn pute på

Skjønte ikke helt hva du mener her!

 

Hvilke ram brikker har du, og har du system warning speaker?

 

Har du prøvd en oppstart med minimalt av hw tilkoblet hk, bare cpu+kjøling, en og en ram brikke, gpu og strøm tilkoblet hk, og alt annet fra koblet hk?

 

Hvis hk har ligget lenge på lager, så kan det hende du har for gammel bios versjon til Core 2 Quad Q9650, som skal ha bios ver. 0601 eller nyere, men det bruker som regel å gå greit å starte opp med eldre bios!

 

For å utelukke helt kortslutning på hk, kan du prøve en oppstart med hk ute av kabinettet, det kan også lønne seg å starte monteringen av hw helt på nytt, hvis ingen ting nytter!

Lenke til kommentar

Ja har husket strømmen :) og prøv de forskjellige portene...

 

Med slike "puter" mener jeg at kabinettet kom med skruver som har en liten ring på som en slags garanti for å ikke skape kortsluttning mellom ledningene.

 

Bruker 4x OCZ Gold DDR2 brikker på 2GB, men har bare 2 i for å sikre meg om at det ikke er dem som skaper problemene. Har ikke system warning speaker innebygd og den burde kjøre biosen siden det forige HK var et eldre et da jeg fikk det.

 

Skal prøve det utenom kabinettet.

Lenke til kommentar

Hmm, prøv å fjærne strømmen, ta ut bios batteriet, vent ca 15 sec og sett ting sammen igjen, kan fort skje at bios blir korrupt når du plukker på ting.

Er en 8pins kontakt ved cpu, halve kan være dekket med ett plastdeksel, dette må i såfall fjærnes, den skal ha hele 8 pins kontakten for å drive en 4kjerner prosessor.

 

Tviler på at det er kortsluttning, men en god ide å ta av alle kontakter og sette dem på igjen, så vet du at det er riktig.

 

NEste skritt vil vel være å ta av cpu og sjekke for bøyde pins på baksiden av den, skjer fort.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Hei og takk for all hjelpen! Det viste seg at da jeg tok ut batteriet og satte det inn igjen fikk jeg bilde!!! Systemet finner windows og booter det opp, men skjermen blir svart og får bluescreen etter windows logoen og systemet starter ikke på nytt. Bør jeg boote det gamle oset? hvis jeg starter på nytt blir det også svart til neste gang jeg tar ut batteriet. Er dette feil på hovedkortet??

Endret av Johandy
Lenke til kommentar

Typisk meg å glemme noe så enkelt som clear cmos :whistle: , du trenger ikke å fjerne batteriet hver gang du skal resette bios, men flytt på jumperen jeg snakket om tidligere. Se manual 2.6, hvis du ikke har manualen til hk, så laster du den ned i fra linken i min tidligere post!

 

Du må muligens reformatere PC'en....spesielt har dette hendt meg når jeg har skiftet hovedkort med et annet brikkesett enn det som stod i...

Enig med Jovi60, det kan gjøre livet enklere! Men sjekk bios versjon du har, før du begynner å installere os. Har du ikke siste versjon, så last den ned P5N72-T PREMIUM BIOS 1001, pakk den ut, og flash den med EZ Flash 2 utility.( Se manual! )

 

Lagre ROM-fil på en usb stick, som har FAT 32/16 format (helst en tom stick, så du finner rom-fil lettere), start opp Asus EZ Flash 2 utility, ved å trykke Alt+F2 under oppstart, eller Del, og gå i bios meny til Tools, og finn EZ Flash 2 utility.

 

Finn ROM-fil, og oppdater! Se i manual 4.1.2 Asus EZ Flash 2 utility!

 

Når du er inne i EZ Flash 2, så ikke bry deg om stasjonsbokstav, hvis usb stick heter feks. E: i windows, så kan den hete noe annet i EZ Flash 2, bare finn ROM-fil!

Endret av ask99
Lenke til kommentar

hmm, mja, ser ikke helt vitsen med å legge inn ny bios hvis den gamle funker.

 

Bytter du hk må du nok regne med å måtte legge inn os på nytt slik at maskinen vet hvor den finner alt. Får du problemer i fremtiden kan det godt tenkes at det funker å oppdatere bios, men så lenge du ikke har et problem kan det være farlig å fikse det. Skulle strømmen gå mens du driver på risikerer du at hk er boss, så ikke gjør noe du ikke er sikker på med mindre du har en grunn for det.

Lenke til kommentar

Takker for all hjelpen!!! Hvet ikke hva jeg skulle ha gjort uten... Vel jeg prøvde å flytte jumperen uten hell, men da jeg faktisk brukte flash2 til å oppdatere funket det (hoppet i taket) og installerte OSet på nytt :) Glad jeg fikk orden på dette. Takker!!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...