Gå til innhold

Test: Corsair Obsidian 700D


Anbefalte innlegg

Har 800D. Kan nevne at det går an med push/pull på radiator i toppen. Har en XSPC 360 radiator, som er en tykkere radiator enn gjennomsnittet.

 

Hvor har du vanntank + pumpe stående? Kan ikke si at jeg så plasseringen intuitivt ut i fra bildene. Eneste som seer gangbart ut er å sette det i "kjellern", dvs bak PSU'en (er det plass til dette her)? Så ut som om det var noen hull til slanger som forbinder "kjellern" og rommet til hovedkortet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Merkelig prising på dette kabinettet må jeg si! Greit nok at det trolig faller i pris snart (slik 800D har gjort), men merkelig lav forskjell mellom de to modellene..

 

Jeg vurderer selv å bytte ut mitt Antec 300 snart da det støyer litt mye, men kommer ikke til å legge 1k5 i et kabinett..

 

Det med harddisk plass ser jeg ikke på som et stort problem. Trenden er jo at det er mindre og mindre vanlig å ha mye lagring i selve maskinen og mer på en server/NAS i huset.. Selv satser jeg på å gå over til kun en SSD (64/80GB) i hovedmaskinen og resten på en server som jeg kan gjemme bort...

Lenke til kommentar

Har 800D. Kan nevne at det går an med push/pull på radiator i toppen. Har en XSPC 360 radiator, som er en tykkere radiator enn gjennomsnittet.

 

Hvor har du vanntank + pumpe stående? Kan ikke si at jeg så plasseringen intuitivt ut i fra bildene. Eneste som seer gangbart ut er å sette det i "kjellern", dvs bak PSU'en (er det plass til dette her)? Så ut som om det var noen hull til slanger som forbinder "kjellern" og rommet til hovedkortet.

 

Vil ikke svare for noen andre her, men kan si kabinettet passer perfekt til de syliderformede tankene fra EK(?). Det er allerede laget hull for å kunne feste tanken ved hovedkortet, mulig det er samme hull som brukes for e-atx.

 

http://www.chilledpc.co.uk/forum/showthread.php?t=11259

Lenke til kommentar

Flott anmeldelse av et flott kabinett. Men det er et par ting jeg syns virker litt rart med designet.

 

For det første, er det ikke litt overdrevent dypt med sine 60cm, spesielt når det er et minst 10 cm gap mellom hovedkort og brønner for harddisker/optiske enhetet? Så flott, det har plass til i overkant lange grafikkort som vi forhåpentligvis aldri får se, men er det noen praktisk grunn til å gjøre det sånn? Hadde det ikke vært like greit med et 10cm mindre kabinett? Og ja, jeg klar over radiatorplassen i topp. Hadde man kuttet ut nevnte 10 cm, er det fortsatt plass til radiator hvis man ofrer de tre øverste 5.25"-brønnene. Det er ikke akkurat mange som trenger mer enn 1-2 av dem uansett.

 

Og for det andre, så er det lite at plass til to det bare er plass til to harddisker i den nedre brønnen. Hadde det ikke vært mulig å bruke samme konsept som i den øverste brønnen, slik at vi kunne fått plass til to til? Jeg synes i grunn 6 harddiskplasser virker lite i et så stort kabinett.

 

Tipper plassen er for større hovedkort, så skruehull merket for eAtx, typisk for to hovedkort med to cpu. Syntes det er greit å ha det ganske dypt, har slettet nok med for korte kabinetter der du må ta ut dvd spiller for å komme til ram eller hardisk kontakter.

 

Enig med deg om hardisk plass nede, perfekt løsning hadde vært flyttet vifte og øvere hd holder opp og gitt plass til 4 stående hardisker nede, ville kostet en 5 1/4" plass men ville vært mye mer effektivt. Vifta kunne da trukket luft fra bunnen gjennom fire disker og blåst ut over de fire på toppen.

Lenke til kommentar

Tipper plassen er for større hovedkort, så skruehull merket for eAtx, typisk for to hovedkort med to cpu. Syntes det er greit å ha det ganske dypt, har slettet nok med for korte kabinetter der du må ta ut dvd spiller for å komme til ram eller hardisk kontakter.

 

Enig med deg om hardisk plass nede, perfekt løsning hadde vært flyttet vifte og øvere hd holder opp og gitt plass til 4 stående hardisker nede, ville kostet en 5 1/4" plass men ville vært mye mer effektivt. Vifta kunne da trukket luft fra bunnen gjennom fire disker og blåst ut over de fire på toppen.

Du har helt rett, det støtter E-ATX. (Takk til herr Google.) Og det er jo i og for seg lett å forstå, det er jo tross alt et entusiastkabinett, så da er det flott at det støtter entusiasthovedkort. Allikevel kan jeg ikke unngå å tenke at når de først lager en litt billigere versjon av 800D, så kunne de like gjerne gjort det litt mindre, og krympet det til vanlig ATX. Det er jo som flere har påpekt forsvinnende liten forskjell på 700D og 800D. Å gjøre det mindre kunne nok dekt et bredere marked og gjort det enda litt billigere. Nå vet jeg ikke hvilke kabinetter som er så korte at du "må ta ut dvd spiller for å komme til ram eller hardisk kontakter" men mitt Antec P182 er 10cm kortere enn 700D, og der er det godt med plass å boltre seg på.

Endret av Dauemannen
Lenke til kommentar

Har 800D. Kan nevne at det går an med push/pull på radiator i toppen. Har en XSPC 360 radiator, som er en tykkere radiator enn gjennomsnittet.

 

Hvor har du vanntank + pumpe stående? Kan ikke si at jeg så plasseringen intuitivt ut i fra bildene. Eneste som seer gangbart ut er å sette det i "kjellern", dvs bak PSU'en (er det plass til dette her)? Så ut som om det var noen hull til slanger som forbinder "kjellern" og rommet til hovedkortet.

Jeg har pumpe og vanntank i ett (355+XSPC Restop). Jeg fikk plass til denne mellom skjermkortet og sidedøra, fungerer veldig bra.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Obsidian er ikke bra nok for luftkjøling. Ingen andre enn overlock3d.net som faktisk har påpekt dette. Alle andre roser kabinettet i skyene, og bryr seg ikke om de høye temperaturene.

Det ville være ganske idiotisk å påpeke noe de ikke har kommet fram til. Testene her på hw viser jo ikke de samme dårlige resultatene som overlock3d.net kom fram til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...