Gå til innhold

Oppstart av enkeltmannsforetak


Anbefalte innlegg

Hallo i stuen. :new_woot:

 

Jeg registrerte mitt enkeltmannsforetak for 2 år siden, og har endelig fått ut fingern og

bestemt meg for å gjøre noe på den siden. :new_woot:

Hittil har det ikke vært noe å gjøre i foretaket så det har derfor ikke vært noe inntekter/utgifter.

Foretaket(jeg) vil drive med konsulent-tjenester.(Dvs.datahjelp).

Jeg skal da i tillegg videreselge datautstyr til mine kunder.

Inntekter som foretaket tjener, ønsker jeg å la stå på firmaet, uten å ta ut en eneste krone.(Noen år fremover)

(Merk at jeg har en fast jobb ved siden av på 100%, så dette vil være på hobbybasis først og fremst.)

 

Mine spm. er derfor:

 

1. Jeg ønsker å skille privatøkonomien og foretaksøkonomien mest mulig.

Bør jeg skaffe meg en egen konto for foretaket hos en bank?I så fall, hvilken bank er rimeligst og hva trenger jeg av tjenester hos banken?

 

2. Jeg har lest noe om at man skal ha en egen momskonto og skattekonto, stemmer dette, og i såfall hvordan går jeg frem for å ordne dette?

 

3. Dersom jeg har en kunde som ønsker en jobb utført hos seg og jeg ønsker å ta 500 kr. timen, skal jeg legge på 25% i moms, og deretter overføre momsen til denne momskontoen?

(Såvidt jeg har skjønt trenger jeg ikke registrere meg i momsregisteret før jeg treffer 50.000kr)

 

4. Dersom jeg selger en vare til en kunde skal og jeg kjøper denne for 100kr.inkl.mva.

og ønsker en profitt på for eks.50,-kr. Skal jeg da selge den for 150,-inkl.mva eller 150+mva?

 

5. Bokføring?Hvordan gjør jeg det, og hva skal stå i bokføringen?

 

Dersom det er noe annet jeg bør huske på hadde jeg vært takknemlig for å få vite det. :)

 

mvh

meg :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Jeg ønsker å skille privatøkonomien og foretaksøkonomien mest mulig.

Bør jeg skaffe meg en egen konto for foretaket hos en bank?I så fall, hvilken bank er rimeligst og hva trenger jeg av tjenester hos banken?

Å skaffe en egen konto er en god ide. Hvilken bank du bør bruke skal jeg ikke mene noe om, og heller ikke hvilke ekstratjenester du behøver. Betaling m/ KID er en tjeneste som finnes, hvor du kan motta datafiler fra banken og lese inn i regnskapssystemet ditt hvilke fakturaer som er betalt, og automatisk purre de som ikke blir betalt -forutsatt at du har et faktura/regnskapsprogram som støtter dette. I liten skala er det nok like greit at kundene skriver fakturanummer i meldingsfeltet, og at du følger opp dette manuelt.

 

2. Jeg har lest noe om at man skal ha en egen momskonto og skattekonto, stemmer dette, og i såfall hvordan går jeg frem for å ordne dette?

Egen momskonto er ikke noe krav. Egen skattetrekkskonto er kun et krav om du har ansatte du trekker skatt for.

 

3. Dersom jeg har en kunde som ønsker en jobb utført hos seg og jeg ønsker å ta 500 kr. timen, skal jeg legge på 25% i moms, og deretter overføre momsen til denne momskontoen?

(Såvidt jeg har skjønt trenger jeg ikke registrere meg i momsregisteret før jeg treffer 50.000kr)

Ikke før du har registrert deg, nei, men etterpå, ja. Å overføre denne momsen til egen konto er altså ikke noe krav, men kan være en fordel. Da får du i så fall en hyggelig (i motsetning til uhyggelig...) overraskelse når mva-oppgaven skal leveres og mva betales inn til skatteetaten, når det du har satt av på egen konto overstiger det som skal betales inn. Mva du har betalt på varene du kjøper inn trekkes nemlig fra det som skal betales inn.

 

4. Dersom jeg selger en vare til en kunde skal og jeg kjøper denne for 100kr.inkl.mva.

og ønsker en profitt på for eks.50,-kr. Skal jeg da selge den for 150,-inkl.mva eller 150+mva?

Innprisen din uten mva er 80, pluss fortjeneste 50 blir 130+mva: 162,50.

 

5. Bokføring?Hvordan gjør jeg det, og hva skal stå i bokføringen?

Det blir alt for mye å forklare inngående, men jeg kan ta grunnprinsippene:

 

Tenk deg et regneark med linjer for hvert bilag/postering nedover, og to kolonner (debet og kredit) for hver konto bortover. Følg norsk standard kontoplan, denne finner du på nettet med litt googling. Alle beløp må føres i to kolonner, en debetpostering og en kreditpostering. En utgift føres da ut (kredit) av bankkonto og inn (debet) på riktig utgiftskonto, inntekter omvendt.

 

Du må også ha minst (flere om du kjøper/selger varer med 7 og 14% mva i tillegg til den mest vanlige på 25%) to konti for moms, en for inngående mva (som du betaler, på varer du kjøper inn) og en for utgående mva (mva som du krever inn på varer du selger ut). På en regning du har betalt på 1000kr inkl 25% mva fører du altså 800 kr på debet utgiftskonto, 200 kr debet inngående mva 25% og 1000 kredit bankkonto. Tilsvarende, bare omvendt, med utgående regninger, men bruk da rett kolonne for utgående mva og sats.

 

Så har vi også et kompliserende element som heter reskontro, som skal brukes på alle betalinger som innebærer en kreditt-tid (altså giro med betalingsfrist), og på kontantbetalinger over en viss sum, og da blir det slik:

 

Fakturadato: 800 kr debet utgiftskonto, 200 kr debet inngående mva 25% og 1000 kredit leverandørgjeld.

Betalingsdato: debet leverandørgjeld kr 1000 og kredit bankkonto kr 1000. Det må videre spesifiseres hvem du har handlet med (navn, adresse og, om aktuelt, foretaksnummer). Tilsvarende, omvendt, for utgående faktura; bruk da konto kundefordringer i stedet for leverandørgjeld.

 

Ved årets, evt mva-periodens* slutt, summeres hver kolonne, og summene føres over til mva-oppgave (for mva-kontoene) og næringsoppgave.

 

*Ordinært er det seks tomånedlige mva-perioder og mva-oppgaver i året. Foretak med omsetning under en million kan søke om å levere kun en gang i året, det anbefales.

 

Det er de helt enkle grunnprinsippene, man kan skrive lange bøker om dette, og det finnes allerede, så med mindre du har helt konkrete og korte spørsmål anbefaler jeg en slik, og helst et ferdig regnskapsprogram som f.eks Datax e.l.

Lenke til kommentar

 

Inntekter som foretaket tjener, ønsker jeg å la stå på firmaet, uten å ta ut en eneste krone.(Noen år fremover)

 

 

 

Regner med at du tror du ikke må betale skatt av dette, før det tas ut som lønn (Har hørt dette av flere tidligere).

Alt overskudd i et enkeltmannsforetak, regnes som lønn uansett om det står på privat konto eller "firmakonto"så du vil får vanlig skatt på dette.

De neste årene hvis du lar dette står på "firmakontoen", blir dette regnet som formue, og skattes deretter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...