Gå til innhold

Hvordan sende en enkelt faktura som privatperson?


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har lest i tråd her om hvordan det ikke er lov til å lage faktura selv og sende (for eksempel i excel) i forhold til skattevesenet da fakturaene må være maskin nummererte.

 

Her er min problemstilling: Jeg har fremleie på leiligheten jeg eier. Av diverse grunner som ikke er relevant for emnet så skylder min forrige leieboer meg penger. Han har vært ganske flink med tilbakebetaling men nå har det vært full kiommunikasjonsstopp fra han og jeg ønsker å sende saken videre til namsmannen. Ringte de og de sa at da skal jeg sende faktura til leieboeren på det skyldige beløpet med to ukers frist. Og dersom han da ikke har betalt så sender jeg kopi av fakturaen til lensmann/politi i den kommunen han bor i.

 

Siden det kun er snakk om EN faktura syns jeg det er litt drøyt å kjøpe fakturaprogram. Men er det noen som vet om jeg risikerer noe på gyldigheten av fakturaen dersom jeg lager en i excel? Som nummer går så blir jo dette den eneste.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som de er inne på i den tråden gjelder dette når du er regnskapspliktig. Når ikke du er det har det ikke noe å si. Om du kaller det du sender en faktura eller en regning er ikke poenget med svaret du fikk. Poenget er bare at før du kan gå til noen form for inkasso må du ha gitt et skriftlig betalingsvarsel med minst 2 ukers frist, der du også skriver at kravet vil gå til inkasso hvis ikke det blir betalt ved forfall.

Endret av Naranek
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei

Jeg har lest i tråd her om hvordan det ikke er lov til å lage faktura selv og sende (for eksempel i excel) i forhold til skattevesenet da fakturaene må være maskin nummererte.

 

 

For det første: du kan ikke sende faktura som PRIVATPERSON/lønnsmottaker. Du MÅ være selvstendig næringsdrivende for å gjøre det. Dette er på grunn av at du ikke kan kreve inn penger med tilleggsrente og sette forfallsdato. Du kan heller IKKE lage fakturaer i Excel, uten ordentlig fakturanummer. Det vil forundre meg STORT om dette godkjennes. Men kall det regning, og send det til leieboeren med en fastsatt frist. Sjekk for øvrig Husleieloven for å finne ut hvilke rettigheter leietaker har om h*n misligholder leieavtalen. Tror det skal mer til enn å kaste noen ut etter å ha misligholdt èn månedsleie.

Endret av Dianah
Lenke til kommentar

For det første: du kan ikke sende faktura som PRIVATPERSON/lønnsmottaker. Du MÅ være selvstendig næringsdrivende for å gjøre det. Dette er på grunn av at du ikke kan kreve inn penger med tilleggsrente og sette forfallsdato. Du kan heller IKKE lage fakturaer i Excel, uten ordentlig fakturanummer.

 

Det vil jeg gjerne ha en kilde på. At det er visse krav til en faktura som må være oppfylt (bl.a. nummerering på en ikke lett manipulerbar måte og påført organisasjonsnummer) for at mottaker kan benytte den som regnskapsbilag er så sin sak, men det er et langt skritt fra det til at man som privatperson ikke kan sende en faktura/regning (som i praksis egentlig betyr akkurat det samme, hvor "faktura" bare er et mer "moderne ord"), med fastsatt forfallsdato, og kreve inn forsinkelsesrente etter forfall.

Lenke til kommentar

For det første: du kan ikke sende faktura som PRIVATPERSON/lønnsmottaker. Du MÅ være selvstendig næringsdrivende for å gjøre det. Dette er på grunn av at du ikke kan kreve inn penger med tilleggsrente og sette forfallsdato. Du kan heller IKKE lage fakturaer i Excel, uten ordentlig fakturanummer.

 

Det vil jeg gjerne ha en kilde på. At det er visse krav til en faktura som må være oppfylt (bl.a. nummerering på en ikke lett manipulerbar måte og påført organisasjonsnummer) for at mottaker kan benytte den som regnskapsbilag er så sin sak, men det er et langt skritt fra det til at man som privatperson ikke kan sende en faktura/regning (som i praksis egentlig betyr akkurat det samme, hvor "faktura" bare er et mer "moderne ord"), med fastsatt forfallsdato, og kreve inn forsinkelsesrente etter forfall.

 

Gode lenker i denne tråden her:

 

http://www.marianne_bj9.foto.no/cgi-bin/diskusjon/lesTraadHier.cgi?id=407034&brukerid=62158

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...