Gå til innhold

32/64 bits


foksen

Anbefalte innlegg

Hallo -

Vurderer å installere Win 7 på to maskiner;

En stasjonær som kjører XP Pro 3 giga ram

En Acer Aspire 7730ZG 4 giga ram som kjører Vista Home Premium

 

Hvordan finner jeg ut om jeg kjører 32 eller 64 bits? Hvordan finner jeg ut om maskinen kan kjøre 32 eller 64 bits? Forstår at 64 bits er det foretrukne. Kan jeg oppgradere den bærbare direkte fra 32 bits til 64 bits Windows?

 

Hva er den billigste løsningen? Og hvor finner jeg den? Billigst å laste ned selv fra utlandet kanskje?

 

 

Meget takknemlig for gode råd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prosessoren bestemmer om du kan kjøre 64bit, men alle nyere prosessorer bortsett fra atom kan kjøre 64bit. Du kan ikke oppgradere fra 32bit til 64bit. For å se om du har 32/64bits operativsystem, gå til kontrollpanel ->System, der står installert minne og hva slags type operativsystem du har.

Om det er pris du lurer på, sjekk ut prisguiden og andre utenlandske nettbutikker.

Lenke til kommentar

Hvis hardwaren støtter det så er 64bit å fortrekke. I ditt tilfelle hvor maskinene er noen år gamle så er sjansen stor for at de ikke støtter 64bit.

 

Du kan kikke på denne siden How to determine whether a computer is running a 32-bit version or 64-bit version of the Windows operating system

 

Takk for svar! Jeg kjører nok 32 bits nå. Finnes det noen programsnutt som kan sjekke om jeg kan kjøre 64 bits eller må jeg inn på produsentens hjemmeside og sjekke? Har desverre ikke manualer til den stasjonære etter en flytting. Greit med et "snarveisprogram" i tilfelle. Sannsynligvis har jeg kanskje ikke bruk for 64 bits uansett? Hva er den største og viktigste forskjellen på disse to? Har alltid oppdaterte virusprogrammer og brannmur. Alle programmer og drivere blir oppdatert jevnlig. Bruker maskinen til surfing/kommunikasjon og letter Office bruk. Litt spilling av eldre spill.

 

Hilsen Kjell

Lenke til kommentar

Jeg kan bare snakke for vista 64 bit men det oppleves som mye mere stabilt enn 32 bits verjonen av vista som var håpløst ustabil.

 

Noe bedre ytelse kan også påregnes samt at du kan nyttigjøre deg mere minne i 64 bits versjonen(Opptil 192GB i win 7). 32 bit er begrenset til 4gb.

 

Takker for svar!

Blir nok en oem oppgradering av 32 bits versjonen til den bærbare. Tror dette dekker mitt behov og oppnår uansett en ytelsesforbedring med Win7. Begge versjonene av Win7 32 bits er nok sikkert ganske stabile vil jeg tro. I alle fall bedre enn Vista.

Den stasjonære brukes som media Senter på kontoret og må jo uansett få en clean installering siden den kjører XP Pro. Vet ikke om jeg skal kjøpe en oem til denne også siden noe bytte av hovedkort ikke er planlagt.

Hvis jeg kjøper et stk. OS og installerer dette på begge maskinene kan jeg da bruke og oppdatere begge maskinene bare de ikke er påslått samtidig? Er bare hjemme 6 mnd. av året så den stasjonære blir lite brukt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...