Gå til innhold

Veldig korte intervaller, har dette noe for seg?


Anbefalte innlegg

Det jeg lurte på var om en intervall-økt som består av:

 

- 40-45 sek med rask løping

- 15-20 sek total hvile (stillestående)

- fart på 15-20 km/t (begynne på 15 og avslutte på 20)

- holde på i 10 min

(tredemølle)

 

vil være effektivt for å øke i kondisjon?

 

Eventuelt hvorfor/hvorfor ikke fungerer dette?

 

:)

Endret av Sir-Andy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har selv hatt godt effekt av drag i motbakke, hvor jeg "bare" holder på litt over minuttet!

 

Men da varmer jeg opp i 15-20 minutter først (rolig), tar 5 intervaller av ca. 1 minutt, jogger rolig ned igjen (også ca. 1 minutt)- for så å jogge rolig fem minutter etterpå!

 

Dette er riktognok noe jeg gjør om jeg har litt dårlig tid en dag, eller rett og slett ikke orker mer akkurat da!

 

 

Du vil jo selvfølglig ha noe effekt av de korte dragene dine, og enda mer i motbakke- men har du tenkt å bli betydlig bedre kondisjonsmessig, så er du er mye mer tjent med lengre og mer varierte økter!

Enkelt og greit fordi du vil bli god til å holde ut i 40-45 sekunder, ikke svært myr lenger- om øktene bare består av korte intervaller..

 

Ellers så tror jeg det er bedre å røre litt på seg mellom dragene (så man ikke stivner, enn å stå helt rolig. Feks kan du jo småjogge litt i steden!

Lenke til kommentar

Dette var bare et oppssett jeg fikk på treningsstudioet for over et år siden, så jeg lurte bare på om det ville funke. For programmet jeg fikk for styrka funka hvertfall IKKE. Det er ikke noe jeg kommer til å bruke egentlig.

 

Jeg tror jeg satser på 4x4 ute i skauen fremover!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Høres ut som en variant av gerilja kardo:

http://www.iform.no/pub/art.php?id=23

Fint for å øke o2 opptaket i følge den artikkelen.

 

4x4 er egentlig det samme som den gerilja kardioen. 4x4 vil være tryggere å gjennomføre på en tredemølle dersom du skal løpe inne. Du trenger ikke å hoppe av og på båndet siden pausen er lang nok til å kjøre ned farten. 4x4 har blitt testet på NTNU , så effekten av det opplegget kan du google og les om også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...