Gå til innhold

Har noe erfaring med AutoForex?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forsøk det, og rapporter tilbake her når du har tapt alle pengene dine.

 

Jeg har aldri forsøkt det, men bruk sunn fornuft! Dersom man lager et program som har 99,9% sikkerhet for å tjene penger, hvorfor i all verden trenger man da å selge det?

 

Det er godt mulig at jeg tar feil, men jeg stiller meg skeptisk til slike programmer.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Valutaspekulasjon er et nullsum-spill, der noen må tape for at andre skal tjene. De som tjener er proffene som har tilgang til innsideinformasjon, de som selger forex til amatører, og noen ganske få amatører som har flaks. Jeg tviler ærlig talt på at du tjener noe særlig på det. Det at du legger inn ørten meldinger på dette forumet der du later som du lenker til Easy Forex mens du egentlig lenker til din egen side hjelper ikke akkurat på troverdigheten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for et godt innlegg, Naranek. Om jeg skulle legge til noe måtte det være at valutahandel i sum ikke er et nullsumspill -- etter kostnader er totalen negativ.1 Privatpersoner har absolutt ingenting i valutamarkedet å gjøre.

 

«The Commodity Futures Trading Commission (CFTC) and the North American Securities Administrators Association (NASAA) warn that off-exchange forex trading by retail investors is at best extremely risky, and at worst, outright fraud. »

http://www.nasaa.org/Investor_Education/Investor_Alerts___Tips/6627.cfm

____

1: De virkelig pedantiske (eller desperate?) vil mene at dette er feil; valuta kan jo som helhet stige i verdi relativt til realaktiva ved global deflasjon. Greit nok, om man prøver å selge valutaposisjoner som deflasjonssikring. Men det er det mildt sagt sjelden en ser noe til.

Lenke til kommentar

Du verden, dette var sterke gloser.

 

1: Valutamarkedet som nullsumspill. Alle valutaer kan ikke stige samtidig; det noen tjener er altså en motpart nødt til å tape. Du vedder på en relativ utvikling, i motsetning til f.eks. i aksjemarkedet der du i praksis tar et bet på verdensøkonomiens absolutte vekst. Hvis du over tid skal tjene på valutamarkedet er du avhengig av å systematisk klare å slå motparten du handler med, og du må slå disse motpartene med så stor margin at det veier opp for (i) kostnad og (ii) risiko.

 

Valutamarkedet har en viktig rolle for mange investorer og selskaper; det er svært nyttig for å begrense valutarisikoen -- spør Hydro om hvordan de trives med en volatil dollarkurs. I slike tilfeller er det helt greit at det er vanskelig å tjene penger i markedet, formålet er å begrense en risikofaktor; for de som har valutamarkedet som hovedaktivitet er situasjonen en ganske annen.

 

2: Informasjonsfordeler, blind optimisme og naivitet. Jeg tror ikke du trenger innsideinfo per se for å kunne forstå valutamarkedet like godt som de beste aktørene i markedet. Du trenger imidlertid fordeler i innhenting, behandling og prosessering av informasjon -- her er det enorme stordriftsfordeler. Å som privatperson slå de smarteste investeringsbankene og fondene på dette feltet er så godt som umulig, uansett hvor flittig Lex-leser man er. Det er patetisk lettvint å i etterkant si «valuta x steg relativt til valuta y, hadde jeg satt formuen min på dette og gearet 100x ville jeg vært rik i dag» -- å ex ante klare å estimere endringer med persistens er verre.

 

Det er vanskelig å teste markedseffisiens i valutamarkedet; man ender gjerne opp med å måtte anta en eller annen form for likevekt for å kunne evaluere avvik fra denne. Kinkig. Enkelte studier har funnet avvik fra effisiens i enkeltmarkeder i enkeltperioder, og hvis man har ressurser til å både bygge de genetiske algoritmene som må til for å gjenskape dette, samt modellere når disse sammenhengene holder og bryter sammen har man en sjanse. Men at en eller annen tilfeldig person med Excel og konto hos en slibrig valutamegler skal klare å tjene penger over tid i valutamarkedet? Ikke uten ekstrem og vedvarende flaks.

 

3: Min track record. Ikke særlig interessant, men siden du spør. Jeg tror stort sett på markedseffisiens, så jeg gjør ikke de helt store bets utover å holde markedsporteføljen. Undervekter olje pga arvelig belastning og generelt stor eksponering som nordmann. Har kun gjort to handler som reelt sett kan klassifiseres som aktive for egen lomme; en (aksjekjøp) var et ubetydelig tap etter kurtasje, det andre var en salgsopsjon jeg tjente en liten trillebår penger på -- men det var nok mer flaks enn noe annet. Ganske lite spektakulært i noen retning, altså.

 

4: Sjarlataner, selgere og dårlig skjult reklame. De siste årene har en del økonomer stått frem og ment at norske boligpriser avviker betydelig fra fundamentale verdier; disse blir sablet ned med en vegg av kritikk -- Gjedrem er bare siste skyteskive. Mange har incentiver til å skulle holde markedet oppe. Aksjemeglere er også evige optimister, investeringsbanker mener enhver deal som kan herjes halvveis plausibelt sammen i en pitch book er knallgod (jfr Akers bestilling av fairness opinions), byråkrater er alltid for økt byråkrati. Who's the messenger? Hvem har incentiver til å komme med nøytrale fakta, og hvem har incentiver til å komme med positivt tåkeprat?

 

Folk får tro på det de vil, og ende opp på de konklusjonene de selv føler er mest plausible. Billige salgstriks og dårlig skjult egeninteresse har vi imidlertid sett mer enn nok av i finansmarkedene de siste årene, det vi trenger mer av er kunnskap og forståelse; om den som roper høyest skal få viljen sin blir det ikke slik.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ang. innsideinfo i valutamarkedet er det kunnskap om f.eks. politiske avgjørelser som vil påvirke valutakurser før de er annonsert offentlig. I motsetning til i aksjemarkedet er det ikke ulovlig å bruke slik informasjon til valutaspekulasjon. Om man er smart holder man seg derfor unna den type spekulasjon, med mindre man er kompis med f.eks. Angela Merkel.

Lenke til kommentar

Hvorfor har ikke det at det er et nullsumspill noe med saken å gjøre? Det er et viktig poeng. Personlig synes jeg det er et poeng at valutaspekulasjon ikke bidrar det spøtt til samfunnet heller, men det er vel mer en problematikk for profesjonelle enn de som gjør det på hobby-basis.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det blir nesten litt dumt å diskutere dette med Alexander. Han har tydelig stor interesse av å promotere sin egen side, der man kan registrere seg hos EasyForex. Hvor mye penger tjener du per vervede Alexander?

 

Alexander ser også ut til å ikke helt ha gjort hjemmeleksen sin når han påstår at valutamarkedet ikke er et nullsumspill.

 

Hvis du poster på forumet hver handel du gjør Alexander, og faktisk får avkastning over tid, så skal jeg registrere meg gjennom din side. Antageligvis skjer det aldri.

 

Jeg mener ikke å fremstille meg selv som erfaren på dette området, for jeg har bare handlet aksjer i noen år, og har nylig utvidet min horisont til råvarehandel. Det er likevel åpenbart at Alexander har egeninteresse av å fremstille valutahandel som latterlig enkelt.

Lenke til kommentar

Teskjemodus: valutakurser måler verdien av en pengeenhet relativt til en annen pengeenhet. Det er derfor umulig for valutamarkedet som helhet å stige, og valutamarkedet er et nullsumspill.

 

Eksempel som er så enkelt at det blir på kanten til meningsløst: hvis vi fra i morgen av bestemmer at det skal være 200 øre i en krone ville det være «til kronens fordel» for de som satt med kroner og ville veksle inn i øre. Tilsvarende må de som ønsker å kjøpe noe i kroner men har øre betale dobbelt så mange øre for å få vekslet til seg et gitt kronebeløp. Begge kan ikke stige i verdi relativt til hverandre. Det er en logisk umulighet!

 

Om vi snakker om kroner og øre eller sveitsiske franc, britiske pund og mongolske togrog er helt uvesentlig. Valutamarkedet er et nullsumspill, end of discussion. Tror du noe annet har du misforstått elementære mekanismer i valutamarkedet, dette er ikke noe du kan snakke deg bort fra ved å kalle alle som ikke støtter affiliate-planen din for raringer.

Lenke til kommentar

Nullsumspill er et standarduttrykk i økonomi som introduseres i alle nybegynnerkurs med respekt for seg selv. Det betyr ikke annet enn at det i sum er umulig å skape verdier i valutahandel; før transaksjonskostnader går det i 0. Det er selvsagt ikke slik at alle enkeltinvestorer alltid går i 0 (da hadde det jo ikke vært så mye å advare mot ...), noen taper, andre tjener. Spørsmålet er om man har grunn til å tro at man er blant de som tjener på det -- og dette er det liten grunn til å tro at privatpersoner klarer. I alle fall de privatpersonene som ikke vet hva et nullsumspill er eller lar seg lure av affiliate-rekruttering, if you catch my drift.

 

Nullsumspill i valutamarkedet er ikke en eller annen fin teori jeg har funnet på, men helt grunnleggende økonomisk kunnskap enhver med logisk sans kan tenke ut selv.

Endret av Euklid
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for et godt innlegg, Naranek. Om jeg skulle legge til noe måtte det være at valutahandel i sum ikke er et nullsumspill -- etter kostnader er totalen negativ.1 Privatpersoner har absolutt ingenting i valutamarkedet å gjøre.

 

«The Commodity Futures Trading Commission (CFTC) and the North American Securities Administrators Association (NASAA) warn that off-exchange forex trading by retail investors is at best extremely risky, and at worst, outright fraud. »

http://www.nasaa.org/Investor_Education/Investor_Alerts___Tips/6627.cfm

____

1: De virkelig pedantiske (eller desperate?) vil mene at dette er feil; valuta kan jo som helhet stige i verdi relativt til realaktiva ved global deflasjon. Greit nok, om man prøver å selge valutaposisjoner som deflasjonssikring. Men det er det mildt sagt sjelden en ser noe til.

 

Hei, les dette en gang til, det du selv skriver. Det kan jo ikke bety annet enn at når folk handler valuta, så går de i null, men etter å ha betalt megleren sin blir det minus og ergo bør folk holde seg unna.

 

Bytt pære, så hører du kanskje det du selv skriver.

 

Hva slags erfaring er det snakk om? Har du hentet kaffe? Utenlandsk kaffe.

 

//Alexander

Lenke til kommentar

Takk for et godt innlegg, Naranek. Om jeg skulle legge til noe måtte det være at valutahandel i sum ikke er et nullsumspill -- etter kostnader er totalen negativ.1 Privatpersoner har absolutt ingenting i valutamarkedet å gjøre.

 

«The Commodity Futures Trading Commission (CFTC) and the North American Securities Administrators Association (NASAA) warn that off-exchange forex trading by retail investors is at best extremely risky, and at worst, outright fraud. »

http://www.nasaa.org/Investor_Education/Investor_Alerts___Tips/6627.cfm

____

1: De virkelig pedantiske (eller desperate?) vil mene at dette er feil; valuta kan jo som helhet stige i verdi relativt til realaktiva ved global deflasjon. Greit nok, om man prøver å selge valutaposisjoner som deflasjonssikring. Men det er det mildt sagt sjelden en ser noe til.

 

Hei, les dette en gang til, det du selv skriver. Det kan jo ikke bety annet enn at når folk handler valuta, så går de i null, men etter å ha betalt megleren sin blir det minus og ergo bør folk holde seg unna.

 

Bytt pære, så hører du kanskje det du selv skriver.

 

Hva slags erfaring er det snakk om? Har du hentet kaffe? Utenlandsk kaffe.

 

//Alexander

 

Hei Alexander, du bør absolutt aldri handle valuta om du ikke forstår dette. Nullsumspill betyr IKKE at en enkelt spiller går i null (eller minus etter transaksjonskostnader).

 

Hvis du tjener 100 kr på å kjøpe USD/NOK, så betyr det at noen andre har tapt 100 kr. Ser du poenget? 100-100=0!

Med transaksjonskostnader så havner man i minus, som helhet.

 

Aksepter denne oppfordringen til å legge ned ForexForumet ditt, og legge valutahandelen på hylla for en stund. Jeg tviler forøvrig på at du handler valuta...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...