Gå til innhold

Problemer med VLC i fullskjerm


Anbefalte innlegg

Når jeg viser film (jeg har bare 720p her nå) i VLC og åpner den i fullskjerm blir det veldig dårlig kvalitet. Det virker som at den bruker en veldig dårlig algoritme for å zoome inn. Det ser ut som når man åpner et bilde i Photoshop og zoomer inn til et tall som ikke er delelig på 4, som f.eks. 117%.

 

Er det noen som vet hva som er feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når jeg viser film (jeg har bare 720p her nå) i VLC og åpner den i fullskjerm blir det veldig dårlig kvalitet. Det virker som at den bruker en veldig dårlig algoritme for å zoome inn. Det ser ut som når man åpner et bilde i Photoshop og zoomer inn til et tall som ikke er delelig på 4, som f.eks. 117%.

 

Er det noen som vet hva som er feil?

 

VLC, og for den del alle andre mediaspelarar visar filmar i den kvaliteten filmen tillet. Dersom du zoomar vil pikslane i filmen bli større, og kvaliteten vil minske.

 

Du kan diverre ikkje zoome digitale bilete eller filmar uten at kvaliteten minskar.

 

720p har ein vidskjermsaspekt ratio på 16:9, ein vertikal oppløysning på 720 pikslar og eit horisontal oppløysning på 1280 pikslar, som er 1280x720, ein total av 921,600 pikslar. 1280x720 (720p) er alltid progressivt, det er ingen skaleringsversjon av 1280x720. Nokre 720p-material kan og spelast av i ein ratio på 4:3, og er då 960x720 px.

 

Dette betyr kort og greitt at filmen kan skalerast, i nokre tilfelle, men isåfall berre til ein ratio på 4:3. Dersom du ønsker bedre kvalitet i zoom bør du prøve å finne filmene dine i HD, samt du bør få tak i ein HD-kompatibel pc-skjerm.

 

Hvorvidt VLC-versjonen din støttar HD veit eg heller ikkje.

 

;)

Endret av Senzation
Lenke til kommentar

Jeg forklarte meg ikke godt nok. VLCs algoritme for skalering er normalt mye bedre enn dette. Det vil selvfølgelig være et visst tap, men poenget er at når jeg åpner en 720p-film på maskinen med 1280*800-oppløsning, er filmen litt mindre enn 100% zoom, siden det skal være plass til VLC-grensesnittet med menyer etc. Når jeg går til fullscreen, som burde vært 100% siden skjermen og filmen er like brede, og aspect ratio er ivaretatt (det er svarte striper øverst og nederst), blir det veldig dårlig kvalitet, og jeg er nesten 100% sikker på at det ikek har vært sånn før inntill nylig.

Lenke til kommentar

Jeg forklarte meg ikke godt nok. VLCs algoritme for skalering er normalt mye bedre enn dette. Det vil selvfølgelig være et visst tap, men poenget er at når jeg åpner en 720p-film på maskinen med 1280*800-oppløsning, er filmen litt mindre enn 100% zoom, siden det skal være plass til VLC-grensesnittet med menyer etc. Når jeg går til fullscreen, som burde vært 100% siden skjermen og filmen er like brede, og aspect ratio er ivaretatt (det er svarte striper øverst og nederst), blir det veldig dårlig kvalitet, og jeg er nesten 100% sikker på at det ikek har vært sånn før inntill nylig.

 

Hmm..Har Windows installert oppdateringar, eller VLC? Dukka problemet opp etter installasjon av programvåre, etc? :hmm:

Endret av Senzation
Lenke til kommentar

Ikke som jeg kommer på. Det kan hende at VLC oppdaterer seg automatisk. Kan det være at jeg har kommet borti en hurtigtast som aktiverer/deaktiverer et eller annet filter e.l.?

 

Det beste, sånn som eg ser det, vil nok vere å installere programmet om att. Sidan det ikkje er ein mykje tidkrevjande installasjon, så er vel det best! ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fant du (eller andre) en løsning på dette? Jeg har akkurat det samme problemet, og jeg kan ikke fatte hvor det har komt fra. Utrolig irriterande dårlig bilde, og underteksten er gyselig stygg.

 

Har sjekket opp at maskinvareakselerasjonen ikke er endret, lagt inn ny skjermkortdriver, codecs, og reinstallert VLC uten hell.

 

Forresten samme problemet i andre program også, ikke bare VLC.

Endret av /dev
Lenke til kommentar

Kan være flere mulige feilkilder. Enkleste vil være å avinstallere VLC, pass på å fjerne settings, og så installere siste versjon på ny. Kan også være verdt å gå til Video > Preferences > Video - scroll helt ned, her er det skalerings- og zoomalternativer. Pass på at det står 1.00 der. Under Video, gå også til Output modules, sjekk at det står default her. Velg evt knappen Reset Preferences.

Lenke til kommentar

Kan være flere mulige feilkilder. Enkleste vil være å avinstallere VLC, pass på å fjerne settings, og så installere siste versjon på ny. Kan også være verdt å gå til Video > Preferences > Video - scroll helt ned, her er det skalerings- og zoomalternativer. Pass på at det står 1.00 der. Under Video, gå også til Output modules, sjekk at det står default her. Velg evt knappen Reset Preferences.

 

Har nok dessverre prøvd alt dette uten resultat. Er som sagt også ikke bare i VLC det er trøbbel, så problemet er nok en annen plass.

Lenke til kommentar

å fjærne codecs fra pc'n er totalt unødvendig og 100% sikkert at ikke er problemet, siden vlc har sine egene codecs. jeg leste stort sett gjennom hele posten. men har fremdeles ikke fått med meg hvordan oprativsystem du kjører. om du kjører windows så kan du prøve mpc-hc og se om du har samme problem med den spillern.

Lenke til kommentar

Preferences->Video->Filters

Skru på Video Scaling Filter

Gå deretter i Swscale, og sett denne til Bicubic.

 

Det finnes veldig mange interpoleringsalgoritmer. Bicubic er etter det jeg vet samme som brukes i Adobe Photoshop, men det finnes en rekke andre der også. Merk at du må kanskje starte filmen på nytt for å se endringene.

 

Du kan også forsøke å bytte output module (til DirectX 3D for eksempel)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...