Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Konstant blåskjermer, men ingen hw feil...


Anbefalte innlegg

Nå er jeg i ferd med å nå en sinnstilstand jeg aldri har nådd før, og som jeg anbefaler andre å ikke nærme seg hverken psykisk eller fysisk...

 

Maskinen min har konstante blåskjermer med forskjellig feilmelding hver gang. Halvparten av gangene jeg prøver å starte den, vil ikke en gang BIOS boote. Hovedkort, CPU og RAM har vært til sjekk hos leverandør uten at de fant feil. Kjølingen er super, og jeg har forsøkt forskjellige hdd'er og skjermkort.

 

Jeg kjører følgende oppsett:

 

Cooler Master Nvidia Stacker 830 kabinett

Intel Core? 2 Duo E8600 3,33GHz CPU

EVGA nForce-780i SLI, ForTheWin (FTW) hovedkort

LG Blu-Ray-brenner GGW-H20L

2 stk XFX GeForce GTS 250 512MB PhysX CUDA skjermkort

Corsair Dominator TWIN2X PC8500 4x2GB DDR2

Chieftec Super Series PSU 1000W Modulær

4 stk Diverse sATA2 HDD av diverse størrelser

 

Jeg har forsøkt å ribbe systemet, men det er like ustablilt med ett skjermkort (prøvd begge hver for seg), en hdd (prøvd alle) og kun det som er nødvendig. Eneste jeg ikke har prøvd annet er power supply, men kan det forårsake såpass ustabilitet? Kjører Windows 7 home premium, full - ikke beta, men kan ikke se at OS vil gjøre BIOS ustabil.

 

Noen forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanlige feilkilder når maskina er ustabil er powersupply og ram.

 

Prøv med for eksmepel et par ram brikker om gangen, eller kanskje bare en brikke om gangen. Behøver ikke å være direkte feil på rammmen, bare at timingen ikke stemmer helt. Skjer spesielt jo fler brikker du har.

 

Powersupply kan gi litt feil spenning på en av kanalene, det kan være nok.

Lenke til kommentar

Snodige greier, men når jeg tenker etter har den vel vært ustabil siden jeg fikk strømforsyningen. Får sende inn den og, men om komplett da ikke finner feilen, sender jeg hele dritten til dem og ber dem fikse det, koste hva det koste vil. :(

Lenke til kommentar

Den aller mest typiske feilkilden når du får random feilmeldinger er defekt RAM. Det er ihvertfall det første du bør undersøke. Det finnes flere gode verktøy for å bekrefte eller utelukke feil i RAM hvis du googler litt.

 

EDIT: PSU kan også forårsake lignende, men jeg mener sterkt at RAM er en mye sterkere kandidat for slike typer varierende feilmeldinger. Kjør grundig test med passende program fra boot på èn brikke om gangen. Skulle problemet ligge i noe annet enn RAMen så vil du få "feil" på alle brikkene i så fall (som er statistisk usansynlig), og om det er feil i RAMen vil du finne feil på en eller to av dem og kan fjerne dem fra systemet for å rette feilen.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Som jeg skrev i første post, har hovedkort, cpu og ram vært hos leverandør til sjekk, uten at de fant noe feil. leverandør i dette tilfellet er komplett.no

 

Da er jeg enig i at neste sansynlige kandidat er PSU.

 

Forøvrig, under testingen bør du koble vekk alt som ikke er strengt tatt nødvendig å ha i maskinen for å boote opp. Når CPU, HK og RAM skal være bekreftet feilfri av komplett sitt verksted så er jo det nesten alt du trenger for å starte maskinen. Reduser antall mulige feilkilder som er påkoblet om gangen for å gjøre det enklere å identifisere feilen.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Mjo, definitivt mest sansynlig at det er ramrelatert.

Men det kan bety fryktelig my rart, psu kan gi feil spenning, cpu sin minnekontroller kan være gåen, selve brikken kan være defekt eller hk kan ha feil.

Så, litt vanskelig å teste hvis du har sendt alt inn til komplett og de har funnet ingen feil.

Hadde begynt med å flash bios, bios styrer mye av det her og er relativt enkel å flashe.

 

Neste blir å ta ut hk, legge det på et plastunderlag, koble til gpu, 1x ram, cpu, 1xhdd og psu. Best om du installerer windows på nytt her. Se om den er stabil.

Neste skritt, om den ikke er stabil blir å bytte gpu, husk å bytte pcie spor også.

 

Så må du nesten begynne å låne deler du vet funker, evt forsøke noen av dine deler i maskiner du vet funker.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
jeg har forsøkt forskjellige hdd'er og skjermkort.

Vil det si noen andre skjermkort enn dine to XFX GeForce GTS 250? Kanskje det er en produksjons feil på begge kortene!

 

Resten av hardwaren din er jo testet. Men det er jo ikke godt å si hvordan Komplett testet hw'en. Fikk du en beskrivelse på det, har dem kjørt langvarige stress tester, og memtest?

Endret av ask99
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hvorfor er det ingen som har påpekt at trådstarter kjører ett hk basert på Intel Nvidia chipset = resept for blåsjkerm og mye frustrasjon? :)

@TS:

Se å kvitt deg med det overprisede hk'et og bytt til hva som helst annet (Intel chipset). Gjerne ett billig demokort.

Du kan ikke komme dårligere ut mtp stabilitet.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

bios er flasha, testet ribbet oppsett med alle minnebrikker og begge skjermkort hver for seg.

tror rett og slett hk er teit. har vært mye problem med de kortene ettersom jeg forstår...

 

 

har satt opp et annet system jeg mest sannsynlig bytter ut med:

 

ASUS P6T Deluxe V2, X58, Socket-1366

Intel Core™ i7 Quad Processor i7-930

Corsair Dominator GT DDR3 2000MHz 6GB

Intel X25-M SSD 80GB 2,5"

 

noen forslag til endringer eller generelle advarsler om disse?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...