Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvordan fungerer det å ha 4 realfagsfag i VGS2?


Anbefalte innlegg

Mitt 1. år på Studiespesialisering (allmenn) er snart over, og det er tid for å velge hvilke fag jeg skal ha på VGS2. Jeg har veldig lyst til å studere medisin og bli lege, så da trenger jeg Fysikk 1, Kjemi 1 & 2 og Matte R2. Men skolen har satt opp slik at viss jeg har 1T matte på 1VGS (som jeg har), må jeg velge enda ett fag. Da står det mellom Biologi, Gym eller Engelsk.

 

Når det kommer til de fagene, så må jeg si at jeg er mye større fan av Biologi, enn hvilket som helst annet fag. Så jeg tenkte for å gå for biologi.

 

Men 4 realfagsfag er ganske mye(?) sier de fleste, og mange kommer med negative kommentarer om at jeg ikke kommer til å klare det.

 

Så derfor lurte jeg på om det var noen folk som hadde erfaring med dette, og kunne gi meg gode tips og råd om hvordan jeg skal komme meg igjennom?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tok full fordypning i matematikk, fysikk, kjemi og biologi. Det gikk egentlig helt fint med litt struktur, - og for min del ville det vært "noe som manglet" hvis jeg kuttet ut én av dem. Tips generelt: Ligg foran i pensum, eventuelt start i sommerferien. Koster deg ikke nevneverdig mer strev, - du har bare forflyttet livet ditt noen uker i forveien.

Lenke til kommentar

Jeg tok kjemi, matte, fysikk og biologi. Til tider var det hektisk, men angrer ikke på det. Jobb jevnt og trutt så går det nok bra. Om du har tenkt å studere medisin i utlandet mener jeg å ha hørt at biologi er et must, uten at jeg kan si det helt sikkert. Lykke til! Jeg tror du kan klare det :)

Lenke til kommentar

Jeg tok bare 3 fag og det var usannsynlig lite krevende. Jobbet utrolig lite og surfet gjennom. Har angret i ettertid at jeg ikke tok biologi også. Ønsker deg lykke til, og jeg synes definitivt du skal ta alle realfaga hvis du føler for det. Det er gitt noen tips allerede i tråden, så jeg tror at det går som en drøm med den rette innstillinga! :)

 

Redigert: Jeg gikk på videregående skole før kunnskapsløftet, så det blir opp til deg å avgjøre om mitt innlegg skal være god fisk eller ikke.

Endret av Sinnsyk asylaspirant
Lenke til kommentar

Du har rett, RainbowLady. Jeg tror ikke biologi er spesielt lett, men det har en litt annen måte å tilegne seg stoff på enn andre realfag for mange. For meg fremstår det som et lese-/puggefag fremfor et, hva skal jeg si, forståelsesfag.

 

På min skole var det mange ikke-realister som tok biologi og forsåvidt leste seg til gode karakterer, men faget ble uansett slightly stemplet. Jeg ser i ettertid at biologi virker rimelig kult, selv om enkelte deler av pensumet (hvertfall for den gamle læreplanen), for eksempel fugleliv og sånt, er rimelig kjedelig.

Lenke til kommentar

Svaret på den siste er enklest. Fysikken blir adskillig lettere om du har R1, men er ikke nødvendig.

 

Ifølge rådgiveren min kan jeg ta S-matte over to år istedet for R-matte over ett, dersom man føler for det. Jeg har også planer om å bli lege, og ba om hjelp i det spesifikke tilfellet. Dersom du har fått beskjed om noe annet, setter i alle fall jeg pris på om du sier det. I tilfelle det er feil; beklager for tidligere "feilposting".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...