Gå til innhold

Norge tidligere ute enn antatt - historiebøkene må endres


Anbefalte innlegg

Etter dette bildet å dømme kan det virke som Norge var tidligere ute enn antatt hva internett angikk. I følge journalen ble Norge innlemmet i ARPANet-prosjektet i 1973, men som dere her ser har noen vært tidligere ute. Historien må endres...

 

(Bildet er ikke manipulert, det stod på forumsiden i sted - tydeligvis grunnet en datafeil)

 

Tidligere.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg garanterer at det er ekte. Så barnslig er jeg ikke at jeg går hen og manipulerer et bilde for at det skal se festlig ut...

 

Nei, dette var et såkkalt øyeblikksbilde - det kan være PHP-koden eller serveren som registrerte en feilkode. Svaret er antakelig at i programmeringsspråket C og da antakelig også PHP begynner datoformatet på 1. januar 1970 klokken 2:00.

Lenke til kommentar
Bare så dumt at alle som skal vise sånne ting tar screenshots i jpeg, eller andre lossy-formater! PNG virker mye mer troverdig.

 

Synes selv PDF er det letteste formatet å ta screenshot i, i OSX trykker man SHIFT + Eple + 4 for å ta screenshot av et utvalg (får opp verktøy til å snitte ut det man vil ha med) og SHIFT + Eple + 3 for hele skjermen. Og det blir automatisk tatt i PDF og lagt på skrivebordet...Ahh så deilig enkelt :)

Lenke til kommentar
Jeg garanterer at det er ekte. Så barnslig er jeg ikke at jeg går hen og manipulerer et bilde for at det skal se festlig ut...

 

Nei, dette var et såkkalt øyeblikksbilde - det kan være PHP-koden eller serveren som registrerte en feilkode. Svaret er antakelig at i programmeringsspråket C og da antakelig også PHP begynner datoformatet på 1. januar 1970 klokken 2:00.

 

Ble ikke UNIX lansert 1970? Dermed begynner vel klokkene også der(antar at serveren kjører en eller annen smak av UNIX).

Lenke til kommentar

Du har nesten rett, UNIX ble lansert i 1969 - og i nettopp i denne versjonen var en forenkling av den komplekse, men legendariske forgjengeren Multics. Den første versjonen av UNIX hadde etter hva jeg vet rot i et "PDP-7"-Assembler-språk - som var maskinen Thompson kodet systemet på, fra DEC forøvrig.

 

Men versjonene av UNIX fra Release 2 og oppover ble skrevet i med utgangspunkt i C. Derfor er det naturlig at den er nullindeksert i 1970...

Lenke til kommentar
Du har nesten rett, UNIX ble lansert i 1969 - og i nettopp i denne versjonen var en forenkling av den komplekse, men legendariske forgjengeren Multics. Den første versjonen av UNIX hadde etter hva jeg vet rot i et "PDP-7"-Assembler-språk - som var maskinen Thompson kodet systemet på, fra DEC forøvrig.

 

Men versjonene av UNIX fra Release 2 og oppover ble skrevet i med utgangspunkt i C. Derfor er det naturlig at den er nullindeksert i 1970...

 

Det var ikke en forenkling av Multics, det eneste de har til felles(bortsett fra at begge ble utviklet av Bell Labs(tror jeg)) er at UNIX er et ordspill på Multics.

Lenke til kommentar

Det er få i dag som kan si dette med sikkerhet. Men UNIX startet (fra Ken Thompsons side) kun som et ekspriment ved at han skulle overføre et spill han hadde laget på en ny plattform, som bestod i en forenkling av det meget komplekse systemet Multics.

 

Lite materiale om Multics finnes, jeg har noen manualer her hjemme, men det er få i dag som har noe kjenneskap til det da trengs urgammel maskinvare (PDP-maskiner) for å kunne kjøre det. Multics ble altså egentlig avløst av UNIX i 1969, med kun 6-7 års fartstid. Systemet var altfor komplekst til å være praktisk (hevder gamle professorer) og systemet var ikke riktig samarbeidsvillig med ARPANet-prosjektet.

Lenke til kommentar
Synes selv PDF er det letteste formatet å ta screenshot i, i OSX trykker man SHIFT + Eple + 4 for å ta screenshot av et utvalg (får opp verktøy til å snitte ut det man vil ha med) og SHIFT + Eple + 3 for hele skjermen. Og det blir automatisk tatt i PDF og lagt på skrivebordet...Ahh så deilig enkelt :)

Hmm, trykker på printscreen jeg, så plutselig ligger det et screenshot i png format i home mappa. Ahh så deilig enkelt :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...