Gå til innhold

Forandre nettverksinnstillinger i CLI (Red Hat)


Anbefalte innlegg

Heisann

 

Har et problem jeg håper dere linux-guruer kan hjelpe meg med.

 

Jeg har en server på en remote location jeg skulle hatt byttet IP adresse på, slik at jeg får den på nett. Normalt ville jeg gjort endringene i conf filen som styrer nettverk (/etc/network/interfaces/ hvis jeg ikke husker feil i farten?).

Problemet er at jeg sitter laaangt borte fra serveren. De som har serveren hos seg har et kunnskapsnivå på "tante-nivå", det blir derfor altfor komplisert å måtte editere ei fil for å ordne dette. Derimot kan de (forhåpentligvis) klare å skrive inn en kommando de får oppgitt.

 

Det jeg da lurer på er om det finnes en slik kommando som jeg kan sende via mail, som ordner dette for meg?

 

Eksempel (Og dette er fri fantasi, bare for å illustere eksempelet)

su change network eth0 192.168.1.2 255.255.255.0 192.168.1.1

 

Mange takk for hjelpen! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Litt risky, men det kan funke.

 

Gjør det du skal med instillingene dine og restart nettverket.

 

/etc/init.d/network restart

 

Hvis du er koblet opp over ssh vil du forhåpentligvis være tilbake på serveren innen få sekunder.

 

Jeg har gjort dette selv her på huset, lokalt på LAN'et, og det har gått bra.

 

Kan være greit å ha en person i nærheten av serveren i tilfelle det går i dass...

 

 

/kekePower

Lenke til kommentar

Hei

 

Takk for raskt svar!

Problemet er at serveren idag er konfigurert med en adresse som ikke stemmer overens med resten av ip-segmentet. Jeg har derfor ingen remote access til serveren idag.

 

 

Hei.

 

Litt risky, men det kan funke.

 

Gjør det du skal med instillingene dine og restart nettverket.

 

/etc/init.d/network restart

 

Hvis du er koblet opp over ssh vil du forhåpentligvis være tilbake på serveren innen få sekunder.

 

Jeg har gjort dette selv her på huset, lokalt på LAN'et, og det har gått bra.

 

Kan være greit å ha en person i nærheten av serveren i tilfelle det går i dass...

 

 

/kekePower

Lenke til kommentar

ifconfig eth0:1 10.0.0.1/24 f.eks Du oppretter da ett "ekstra" ip nett på samme interfacet. Da slipper du å fjerne eksisterende konfigurasjon.

 

Vil det hjelpe meg? Gatewayen som står i eksisterende konfigurasjon er borte, så selv om det blir en intern routing mellom de nettene vil jeg vel fremdeles ikke kunne nå den remote?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...