Gå til innhold

Forslag til elektronikkprosjekt i teknologi og forskningslære?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hehe, med mindre du glemmer noe mer viktig så vil det jo virke :p

 

Bare gå over kretsen minst en hel gang når du er ferdig, der du følger hver enkelt linje fra kretsskjemaet på utlegget.

 

Men dersom noe skulle være feil vil du uansett lære minst like mye av å feilsøke designet etterpå :)

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Ta det opp og begynn på nytt. Før først spenning og jord til de pinner som skal ha dette. Ikke la jord gå inn og ut fra en ic for å komme til neste. De kan gå gjennom et koblingspunkt, men ikke ta jord inn på komponentbein a for så og ta det ut av komponentbein b og videre til de andre komponentene. Dersom komponentbein a og b begge skal ha jordet tilkobling skal dette skje direkte fra jordlinjer og ikke via ic-en selv.

 

Bruk gjerne også flere farger på linjene om du kan, sett f.eks alt jord en farge og alt med forsyningsspenning en annen, det bedrer oversikten. Merk at du også kan legge baner fra under dip og ut til beina som vist i bildet nedenfor.

 

post-47774-1271067372,8896_thumb.jpg

 

Bruk gjerne også bredere baner og padder, det gjør alt mye lettere ved sammenlodding.

 

Da har jeg egentlig bare ett siste spørsmål... Hva var det du ville jeg skulle gjøre med jordingen?? Ville du at jeg skulle kjøre kretsen rett fra beina og inn under dip-en og til jord, eller hva??

 

Lagde et nytt utkast med 6.1 mm tykke baner.. Så ut til å funke bedre det ja :)

Lenke til kommentar

Du kan selvfølgelig gjøre det som blir enklest i ditt design. Personlig tror jeg det blir lettere å route dersom du legger alle jordinger fra under DIP og ut til pinnene, så slipper du å har ekstra baner for jord rundt DIP kretsen.

Ok! Skal se på det, og så legger jeg ut nytt design så fort som mulig :) Sannsynligvis i løpet av dagen... :p

Lenke til kommentar

Ser greit ut det.

 

Litt estetisk mangler det jo litt ennå, er ofte en fordel å samle alle tilkoblingspunkter på et sted. Det samme gjelder lysdiodene, det blir litt rotete når de står hulter til bulter på kortet.

 

Prøv også å minimer strømsløyfene dine litt, det har ingenting å si i dette prosjektet men det er godt design å holde strømsløyfer minst mulig, da dette reduserer støy.

 

Som jeg nevnte tidligere kan du også vurdere å øke størrelsen på paddene (der komponentpinnene loddes fast til kortet), dess mindre paddene er dess enklere ryker de, spesielt dersom du må lodde av og på komponenten noen ganger.

 

PS: Jeg kan heller ikke se at det er kontakt mellom de to blå punktene? Du har vel bare et felles jordsignal?

Lenke til kommentar

Ser greit ut det.

 

Litt estetisk mangler det jo litt ennå, er ofte en fordel å samle alle tilkoblingspunkter på et sted. Det samme gjelder lysdiodene, det blir litt rotete når de står hulter til bulter på kortet.

 

Prøv også å minimer strømsløyfene dine litt, det har ingenting å si i dette prosjektet men det er godt design å holde strømsløyfer minst mulig, da dette reduserer støy.

 

Som jeg nevnte tidligere kan du også vurdere å øke størrelsen på paddene (der komponentpinnene loddes fast til kortet), dess mindre paddene er dess enklere ryker de, spesielt dersom du må lodde av og på komponenten noen ganger.

 

PS: Jeg kan heller ikke se at det er kontakt mellom de to blå punktene? Du har vel bare et felles jordsignal?

Har egentlig ikke giddet å gjøre noe mer med estetikken... tenker at det er greit som det er nå, mest fordi jeg ikke orker å jobbe noe mer med det :p

 

Tenker jeg forener jordingspunktene med en ledning og derfra videre til batteriet... orker ikke å begynne å legge om kretsen :)

Lenke til kommentar

Hvis disse motstandene ikke sto der ville det når vannet nådde et nivåmålingspunkt kortslutte kretsen. 6V ville vært koblet direkte til jord. Noe man i ditt tilfelle ikke ønsker.

 

Ah dersom det er den kretsen du bruker forklarer det litt mer, burde vel sett det fra pinnenummereringen ser jeg nå i ettertid ;)

 

 

Men hvordan kan du ha funnet på noe sånnt da. Altsa du sier uten 180k motstanden så ville 6v blitt kortsluttet til jord?? La os ta ett villt tanke eksperiment å si at vi fjerner 180k motstandene. Hva vil så skje? Om vi sier at vannet er en meget god leder (noe det ikke er) så vil vi da uten den motstanden få 6V til kontrollinngangen på 4066 kretsen, noe den tåler fint om den går på 6V og bryteren vil slå seg på. alt helt greit, ingen kortslutting til 6V. Når motstanden står der så vil kretsen enda virke på samme måte bare at vannet må ha en viss ledningsevne får å oppnå høy nok spenning til å få 4066 kretsen til å lede.

 

Så kan man spørre seg men hvorfor er den motstanden der da?? Vel tingen er at en CMOS krets som 4066 har meget høy inngangsmotstand. Dette vil da føre til at selv den minste ting vil få kretsen til å slå seg på/av å den vill heller ikke nødvendigvis slå seg av når man ønsker. Altsa CMOS krester har en kapasitans på inngangen sin slik at i denne kretsen så ville man ikke nødvendigvis ha merket at vannet forsvinner siden pinnen da bare vil ligge å flyte.

 

Så motstanden er der egentlig av to grunner, unngå at støy gir falsk avlesning og å sørge for at tømme ladningen fra inngangen på CMOS kretsen slik at vi merker at vannstanden går ned.

Lenke til kommentar

Ja selvfølgelig dersom man hadde latt tilkoblingen gått direkte til inngangen.

 

Hodet mitt var når jeg leste spørsmålet innstilt på hvorfor det ikke bare var koblet rett gjennom (kortsluttet) og at trådstarter på en eller annen måte trodde at bryteren ble aktivert av at det da gikk strøm gjennom (forbi). Av en eller annen grunn tenkte jeg fjerning av motstand til direkte lukket krets.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...