Gå til innhold

Forslag til elektronikkprosjekt i teknologi og forskningslære?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

WOW, står det så dårlig til :ermm:

 

Kort fortalt:

 

Spenningskilden på 6V er koblet ut i vannet.

Når vannet stiger når det 1/4 nivået som er koblet til punkt 13, bryter S1.

Det blir da kontakt fra spenningskilde til punkt 13 og spenningen her stiger til 6V, dette aktiverer bryteren.

 

180k motstanden er der for å forhindre kortslutning til jord. Denne motstanden vil begrense strømtrekket, den er så stor slik at motstanden i vannet skal være liten i forhold. I praksis får man jo spenningsdeling, det er to motstander mellom 6V og jord. Motstanden i vannet R1, og motstanden på 180k R2.

 

Så lenge det ikke er kontakt (lavt vannivå) virker R2 (180k) som en såkalt "pull down" motstand som trekker spenningen på punkt 13 ned til jord. Og dermed holder bryteren åpen.

 

Personlig ville jeg nok brukt noen FET-transistorer istedenfor releer eller hva du bruker som brytere nå, mye billigere.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Så lenge det ikke er kontakt (lavt vannivå) virker R2 (180k) som en såkalt "pull down" motstand som trekker spenningen på punkt 13 ned til jord. Og dermed holder bryteren åpen.

 

Personlig ville jeg nok brukt noen FET-transistorer istedenfor releer eller hva du bruker som brytere nå, mye billigere.

 

Ja, men da så :p Var bare de 180k resistorene jeg ikke skjønte, men det gir jo egentlig ganske god mening. Men, med frykt får å være litt noob, hva mente du med "for å forhindre kortslutning til jord"??...

 

Bruker disse ja:

CD4066BE logikkrets fra Elfa ja :)

Lenke til kommentar

Hvis disse motstandene ikke sto der ville det når vannet nådde et nivåmålingspunkt kortslutte kretsen. 6V ville vært koblet direkte til jord. Noe man i ditt tilfelle ikke ønsker.

 

Ah dersom det er den kretsen du bruker forklarer det litt mer, burde vel sett det fra pinnenummereringen ser jeg nå i ettertid ;)

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Ble sittende et par timer i går, men klarte virkelig ikke å tegne opp kretsen inn i PCB express? Noen som har noen gode forslag til hvordan den kan se ut. Ettersom planen er å etse kretskortet selv, er det jo essensielt å få tegnet det opp oversiktig og slik at kretsene stemmer overens og ikke går inn i hverandre.

 

Hadde vært veldig fint hvis noen hadde noen gode forslag, om de kunne lagt de/det ut her! :w00t:

Lenke til kommentar

Hehe du har et "hav" av plass under en DIP :p

Om du legger det i samme laget eller laget under er nesten ett fett, men forsto det slik at det var om å gjøre å få dette til med bare et lag?

 

Noe slik som dette tenker jeg (sett fra undersiden)

 

etchedPCB1.jpg

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Hehe du har et "hav" av plass under en DIP :p

Om du legger det i samme laget eller laget under er nesten ett fett, men forsto det slik at det var om å gjøre å få dette til med bare et lag?

 

Sant nok... Lett å glemme dette når man sitter og tegner den opp! Hvilken metode er det du har brukt for å lage kretskortet, eller fant du bare et random bilde?

 

Planen var jo å gjøre det "enkelt", så holder meg til ett lag.

 

Men klarer fortsatt ikke å få koblet "base" og "emitter" sammen med den resistorene på 180kohm... er det en eller annen obvious måte å legge metallet på som jeg har oversett eller er jeg bare retard? :p

Lenke til kommentar

Det er bare et tilfeldig bilde, men ja det er etset.

 

Husk at du kan legge baner under motstander også, slik som bildet nedenfor viser. På denne måten kan du få til at kretskortbaner "krysser" hverandre, men motstanden leder jo den ene banen over den andre ;)

 

DM-0SC-B03%5EA.jpg

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Det er bare et tilfeldig bilde, men ja det er etset.

 

Husk at du kan legge baner under motstander også, slik som bildet nedenfor viser. På denne måten kan du få til at kretskortbaner "krysser" hverandre, men motstanden leder jo den ene banen over den andre ;)

Jaja, naturligvis... Det var jo første metoden jeg prøvde. Sleit likevel sinnsykt med å få det til å gå opp!

 

Hmmm... kanskje jeg burde prøve å spørre lærern en dag... og se om hun kan hjelpe meg :p

Lenke til kommentar

Ta det opp og begynn på nytt. Før først spenning og jord til de pinner som skal ha dette. Ikke la jord gå inn og ut fra en ic for å komme til neste. De kan gå gjennom et koblingspunkt, men ikke ta jord inn på komponentbein a for så og ta det ut av komponentbein b og videre til de andre komponentene. Dersom komponentbein a og b begge skal ha jordet tilkobling skal dette skje direkte fra jordlinjer og ikke via ic-en selv.

 

Bruk gjerne også flere farger på linjene om du kan, sett f.eks alt jord en farge og alt med forsyningsspenning en annen, det bedrer oversikten. Merk at du også kan legge baner fra under dip og ut til beina som vist i bildet nedenfor.

 

post-47774-1271067372,8896_thumb.jpg

 

Bruk gjerne også bredere baner og padder, det gjør alt mye lettere ved sammenlodding.

Lenke til kommentar

Ta det opp og begynn på nytt. Før først spenning og jord til de pinner som skal ha dette. Ikke la jord gå inn og ut fra en ic for å komme til neste. De kan gå gjennom et koblingspunkt, men ikke ta jord inn på komponentbein a for så og ta det ut av komponentbein b og videre til de andre komponentene. Dersom komponentbein a og b begge skal ha jordet tilkobling skal dette skje direkte fra jordlinjer og ikke via ic-en selv.

Fikk ikke helt med meg hva du mente ift. komponentbein a og b?? Er jo slik kretsen er tegnet opp... er det ikke??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...