Gå til innhold

NYNORSK - En unødvendighet?


Anbefalte innlegg

Men du snakker om nedbygging av kunnskap ved å gjøre sidemål valgfritt. Kan du da forklare dette tilfelle?

I Oslo har de valgfritt sidemål, dette har resultert av hovedmålkarakteren gikk opp med en hel karakter, altså fra rundt 3 til rundt 4. Samt at den generelle interessen for Sidemål økte fordi man selv måtte aktivt velge sidemål som fag.

Er det valfritt sidemål i Oslo? Kvar har du høyrt/sett det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men du snakker om nedbygging av kunnskap ved å gjøre sidemål valgfritt. Kan du da forklare dette tilfelle?

I Oslo har de valgfritt sidemål, dette har resultert av hovedmålkarakteren gikk opp med en hel karakter, altså fra rundt 3 til rundt 4. Samt at den generelle interessen for Sidemål økte fordi man selv måtte aktivt velge sidemål som fag.

Er det valfritt sidemål i Oslo? Kvar har du høyrt/sett det?

Det burde vært valgfritt for alle

Lenke til kommentar

Du kan ikkje seia at du ikkje vil ha sidemål og so er alt greitt. Det må vera ein grunn til det, til dømes utanlandsk forelder eller lese- og skrivevanskar. Har du ein grunn til fritak, kan du søkja.

 

Tiden som brukes til å sitte med sidemål kan heller disponeres til å lære seg langt viktigere fag som matte, fremmedspråk, fysikk, biologi osv.. Hvorfor kan vi ikke ha valgfri sidemål? De som er interessert i sidemål vil derfor velge sidemål, som som det er nå vil de som ikke vil lære uansett ikke sitte seg ned med sidemål. Hva har vi å tape med å gjøre sidemål valgfritt?

Lenke til kommentar

Du kan ikkje seia at du ikkje vil ha sidemål og so er alt greitt. Det må vera ein grunn til det, til dømes utanlandsk forelder eller lese- og skrivevanskar. Har du ein grunn til fritak, kan du søkja.

 

Tiden som brukes til å sitte med sidemål kan heller disponeres til å lære seg langt viktigere fag som matte, fremmedspråk, fysikk, biologi osv.. Hvorfor kan vi ikke ha valgfri sidemål? De som er interessert i sidemål vil derfor velge sidemål, som som det er nå vil de som ikke vil lære uansett ikke sitte seg ned med sidemål. Hva har vi å tape med å gjøre sidemål valgfritt?

Dette var berre eit svar på påstanden om at sidemål er valfritt i Oslo - det er ikkje det.

 

Men, sidan du fyrst spør kvifor ikkje sidemål kan vera valfritt, kan eg gjeva eit svar. Dei som skal til det offentlege etter skulen treng kjennskap til båe målformer. Får dei brev på nynorsk, svarar dei på nynorsk, får dei brev på bokmål, svarar dei på bokmål. Elles er både bokmål og nynorsk offisielle mål i landet og det er naturleg med opplæring i båe. Nynorsken som vert skrivi i det offentlege i dag er låk og eg får vondt i magen av å sjå alle mistaka. Sidemålet i skulen treng styrkjing for at det minst nytta målet (nynorsk) ikkje skal skamfarast slik. Eg meiner personleg at korkje kunst og handverk eller musikk er fag ein treng seinare - skift ut dei faga i grunnskolen med fysikk for min del.

 

So var det dette argumentet om at tida kan nyttast til å læra «andre ting». No er det slik at norskundervisinga framleis er på 4 timar i veka (VG1, VG2) eller 6 timar i veka (VG3) same kor mange målformer du har. Timetalet er henta frå vilbli.no. Grunnskolen gadd eg ikkje finna, men eg gjet på at det er om lag 4-5 timar der òg. Fritakselevar skal framleis ha undervising i sidemål, men ved innleveringar skriv dei på hovudmålet. Innleveringane på sidemål skal òg ha fagleg innhald. Det er ikkje slik at sidemålstekster berre skal vurderast etter grammatikk og det er ikkje slik at det er ei innlevering på hovudmål og ei innlevering på sidemål for kvart emne. Ein kan til dømes skriva oppgåve om det norrøne språket på nynorsk og ei onnor oppgåve om mellomaldernorsk/-dansk på bokmål nokre veker seinare. Tida vert altso ikkje tilgjengeleg for undervising i andre fag.

 

Det einaste ein vil tena på valfritt sidemål er at ein ikkje treng å læra seg det om ein ikkje idest. Men om du har vanskar med å læra deg sidemål - kvifor ikkje nytta det i andre fag? Ei førelesing om Newtons lover kan du fint ta notat til på sidemål utan at nokon skal klaga over mistak. Er du uviss på skrivemåte, kan du sitja med nettordbøkene til UiO oppe og slå opp nokre ord undervegs.

 

Heilt til slutt vil eg skriva litt om Unge Høyre som du viste til. Dei skyv ansvaret for krangelen over på nynorskbrukarane og set likskapsteikn mellom nynorsk og sidemål («La dem raute nynorsk, bare vi slipper»). Det verkar som dei vil ha bort sidemål for dei med bokmål som hovudmål - det vert gali.

Lenke til kommentar

Får dei brev på nynorsk, svarar dei på nynorsk, får dei brev på bokmål, svarar dei på bokmål.

 

Det er bedre å skrive forståelig Nynorsk til en bokmål Dude en å ha en litt mer groggy Bokmål. Og i hvilken jobb i hele Norge er det slik, så vidt som meg er bekjent er det ingen? Allerede da jeg ikke viste hva Nynorsk var kunne jeg lese og forstå Nynorsk helt greit, det tror jeg du også opplevde. Når begge skriftspråkene er 60-70% lik og blir stadig likere er det ingen hensikt i hele den vide verden å påtvinge oss et ekstra sidemål.

 

Hva er best?

 

Valgfritt sidemål hvorav 100 ikke gidder å velge Sidemål mens 20 velger, eller å ha påtvunget Sidemål hvorav 100 ikke gidder å sitte seg ned med Sidemål hvorav 20 velger å jobbe med det? Realiteten er at ingen gidder å sitte seg ned uansett, sist jeg arbeidet med Sidemål må nå være rundt enn 4-5 år siden, og jeg går på VG 3. Det samme gjelder med mange i klassen min!

 

Det er på tide å disponere tiden til noe langt mer fornuftig for dem som ønsker å bruke mer tid på matte eller tysk!

 

Heilt til slutt vil eg skriva litt om Unge Høyre som du viste til. Dei skyv ansvaret for krangelen over på nynorskbrukarane og set likskapsteikn mellom nynorsk og sidemål («La dem raute nynorsk, bare vi slipper»). Det verkar som dei vil ha bort sidemål for dei med bokmål som hovudmål - det vert gali.

 

Vi vil ikke likvidere Nynorsk som du tror. Vi vil ikke fjerne den, vi vil ikke brenne Nynorskbøker, vi har ingen hensikt å shanghaie statuen av Ivar Aasen og sende den i bane rund mars. Det vi vil gjøre er å la Sidemål være valgfritt, det er en vesentlig forskjell om du ikke viste det fra før av. Også Unge Høyre medlemmer som har Nynorsk som hovedmål ønsker å ha valgritt sidemål.

 

For helt ærlig, liker du å lære bokmål? Har du aldri hat følelsen av at du heller vil pugge matte eller tyske gloser? Synes du virkelig at valgfritt sidemål er det somme som å likvidere Nynorsk?

Lenke til kommentar

Litt usikker på hva som ønskes med å gjøre sidemål valgfritt. Vil det si at de fleste ikke engang skal lære at ikke skrives ikkje på nynorsk? Jeg=eg, forskjell=skilnad, kjærlighet=kjærleik, osv.?

 

Litteratur kan være en annen sak. Ser heller at det blir kuttet ned 80% på litteraturhistorie enn at sidemål fjernes. Det har noe for seg å kunne lese en nyhetsartikkel fra en annen del av landet og fortsatt kunne forstå mesteparten. Du får også med litt mer forståelse av dialekter når du lærer om begge skriftspråkene, som vi absolutt trenger når vi er på tur i hjemlandet.

 

Selv synes jeg at det godt kan være valgfritt på videregående, men ikke før. Noen basiskunnsakper må vi ha om språket rundt om i landet.

Lenke til kommentar

Det er på tide å disponere tiden til noe langt mer fornuftig for dem som ønsker å bruke mer tid på matte eller tysk!

Las du i det heile det eg skreiv? Fritakselevar skriv berre på hovudmål i staden for sidemål. Tid vert ikkje frigjord til andre fag.

 

Vi vil ikke likvidere Nynorsk som du tror. Vi vil ikke fjerne den, vi vil ikke brenne Nynorskbøker, vi har ingen hensikt å shanghaie statuen av Ivar Aasen og sende den i bane rund mars. Det vi vil gjøre er å la Sidemål være valgfritt, det er en vesentlig forskjell om du ikke viste det fra før av. Også Unge Høyre medlemmer som har Nynorsk som hovedmål ønsker å ha valgritt sidemål.

 

For helt ærlig, liker du å lære bokmål? Har du aldri hat følelsen av at du heller vil pugge matte eller tyske gloser? Synes du virkelig at valgfritt sidemål er det somme som å likvidere Nynorsk?

I eit UH-valgreklameblad frå i haust står det farge- og ordrett «LA DEM RAUTE NYNORSK - bare vi slipper!» oppå eit bilete av ei ku som glanar dumt med tunga ut av kjeften. Det fortel meg at nynorsk er «problemet», ikkje sidemål. Sjølvsagt veit eg at Høgre og UH ikkje vil fjerna nynorsken i seg sjølv, men dette er berre ikkje rett måte å gjera det på. Skal sidemål vera valfritt, må det gjelda i heile landet og ikkje berre der bokmål står sterkast.

 

Nei, eg likar ikkje å læra bokmål. Men sjølve opplæringa i grammatikk var ferdig før ungdomsskolen. Hovudmålet skulle då sitja godt og det skulle ikkje vera problem med sjølve skrivinga. Nynorsk fekk eg som sidemål på ungdomsskolen og etter tri år var den grammatikken òg inne. På same måte som med hovudmålet, skulle sidemålet no skrivast utan mange feil. Skrivinga åra etter opplæringa er ferdig er berre til for å få stabilisert rettskrivinga i båe målformene. Det kan òg gjerast i andre fag - ta notat på sidemål.

 

Til slutt: eg hatar korkje Høgre eller UH. Resten av reklamebladet inneheld faktisk mykje klokt.

Lenke til kommentar

Selvsagt så ønsker vi å gjøre sidemål valgfritt i hele Norge, ikke bare i Bokmål-land. :)

Angående det med valgkampbladet så synes jeg det er uprofesjonell måte å få frem et budskap av slik art. :mad: Var dette et lokalt eller den nasjonale blandet som reklamerte slik? Må si jeg er litt skuffet, en ting er å tøyse og slenge en sarkasmisk spøk i skoledebattene, men utfor en skoledebatt skal man holde seg alvorlig, saklig og profesjonelt...

Lenke til kommentar

Nå har det seg sånn at vi har programmer som Nyno som oversetter bokmål til nynorsk mer eller mindre perfekt hvis det noen gang faktisk skulle komme en situasjon hvor du MÅ skrive nynorsk. Dette burde egentlig holde i lange baner. Hvis noen absolutt vil lære seg nynorsk av diverse grunner så kan det vel bare være et valgfag? Jeg ser ingen grunn til å tvinge ungdommer som bor sentralt i Norge å lære seg et språk som er veldig likt det de allerede snakker muntlig, men har andre grammatiske regler som de må lære, som igjen går ut over hvor mye tid de faktisk får til å lære andre viktige ting i norsktimene. Tro det eller ei, men det er faen så mye å gå gjennom på veldig liten tid i et skoleår. Etter kunnskapsløftet er pensum trykket til det absolutte maksimum og viktige emner lider under det. Så nei til nynorsk tvang, ja til å kunne ha det som et valgfag for de som vil lære det.

Lenke til kommentar

Synes det er rart å bruke argumentet at nynorsk er så likt bokmål, mot det å lære seg nynorsk. Gjør ikke det at det er veldig lett å lære seg det?

 

Samtidig gjør det det rimelig unødvendig å kunne. Jeg er sikker på at de fleste med en IQ på over 90 vil kunne forstå 98% av en nynorsktekst bare ved å stole på resonnementet sitt uten å ha studert skriftmålet. Mange elever som allerede sliter med grammatikk på hovedmålet har lett for å blande bøyereglene i nynorsk og bokmål med hverandre, noe som fører til dårligere karakter enn nødvendig i hovedmålet. Tiden disponert i å forstå nynorsken kunne vært brukt på grammatikktrening på hovedmålet, som definitivt ville resultert i bedre forståelse av skriftmålet som er rikets HOVEDmål.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...