Gå til innhold

Vente på flere kjerner? pc til 25 -35 k


Anbefalte innlegg

Hei, jeg trenger en ny jobb pc ,som skal brukes til 3D, video etc.

Jeg er derfor avhengig av så mange kjerner som mulig (for å korte ned på render tid).

 

Slik det er idag får jeg ett oppsett med 12 gb ram og dual quad core prosessorer til den prisen, men jeg føler at quad-core er veldig på vei ut. Leser jo både om 6,8,12 kjerner.

Er det noen som vet når disse prosessorene er å få tak i norske butikker, og kan jeg ha flere en èn i samme maskin?

Er ikke veldig hastverk med å bytte ut ny maskin, så jeg har ca til aug-okt på meg..

vil det komme noe nytt til den tid som er verdt å vente på, eller kan jeg likesågreit kjøpe nå?

 

/B

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har til nå kommet et par 6 kjerners Xeon og en i7 Xeon prosessor så vil tro det er en stund til 4 kjerners går ut... Mannen i gata trenger jo ikke mer enn 2 kjerner ennå...

 

Men du kan jo kjøpe EVGA sitt SR2 hovedkort (kommer i april) og en eller to Intel Xeon X5680...

Blir nok ikke gratis akkurat, men nok av kraft.

Lenke til kommentar

Hei, jeg trenger en ny jobb pc ,som skal brukes til 3D, video etc.

Jeg er derfor avhengig av så mange kjerner som mulig (for å korte ned på render tid).

 

Slik det er idag får jeg ett oppsett med 12 gb ram og dual quad core prosessorer til den prisen, men jeg føler at quad-core er veldig på vei ut. Leser jo både om 6,8,12 kjerner.

Er det noen som vet når disse prosessorene er å få tak i norske butikker, og kan jeg ha flere en èn i samme maskin?

Er ikke veldig hastverk med å bytte ut ny maskin, så jeg har ca til aug-okt på meg..

vil det komme noe nytt til den tid som er verdt å vente på, eller kan jeg likesågreit kjøpe nå?

 

/B

 

Kjøp ett dual xeon kort med som har plass til 4 pci-e skjermkort... og bruk proff varianter av skjermkort, kjøp noen av de billigste xeon(1366(i7) quadcore cpuene som er ute i dag, da kan du heller oppgradere cpu'ene senere hvis du føler du trenger fler kjerner senere uten at du har brukt skjorta på cpu'er, disse ligger på 1600-2000 kroner, og bruk penger på skjermkort, de fleste 3D rendiring programmer kan nå bruke gpu'ene og med proffvarianter som er anbefalt av programvareleverandøren så slipper du endel ønødige krasj pga dårlig optimerte drivere.

du kan bruke f.eks. quaddro eller fx kort, eller det optimale og dyreste TESSLA.

totalt så kan du da få 8-12 cpu kjerner og 8 (4 dual gpu kort) gpu'er... burde gjøre underverker...

men... en annen mulighet er jo kjøpe servere til en renderfarm på en fire fem mindre maskiner(du trenger jo lisenser i tillegg, så det er ikke sikkert vinningen er så stor, men du kan få ganske mange renderingservere for den prisen f.eks. hos dell).

 

de fleste hovedkortprodusenter vil enten allerede støtte eller komme med bios oppdateringer som støtter flere kjerner på samme sokkel(1366), om intel finner ut de skal bytte sokkel for de nye multicore cpu'ene så er det jo litt dumt. men 6 kjerne er nettopp sluppet og det kommer sikkert noen flere til sommeren, anbefaler deg å titte litt på intel sine sider(hvis det ikke er noen her som vet om intel planlegger enda en ny sokkel).

 

Jeg har ikke satt meg ned å lagd noen prisoversiktier på dette, men for rendering av video og 3D så behøver du ikke det råeste av det råe i hastighet osv, ofte kan det være mer å hente på noen flere prossessorer enn hastigheten på hver prossessor(cpu/gpu).

 

litt off topic...

Hvis du setter opp en renderfarm med f.eks. intel atom på ION platform og 2-4GB minne så kommer det på rundt 2000 kroner, du kan da få 15 slike i en renderfarm sånn omtrent for samme pris (ekskl. lisenser)... hvis du så kjører en minimal linuxvariant på hver av dem med rendering programvare(rendering klient) så vil du muligens få en bra ytelse ut av det også...

verdt å undersøke litt, men det kommer jo an på disponibel plass også...

Endret av think2ce
Lenke til kommentar

Angående tidsperspektiv så ha du følgende muligheter i dag:

 

Xeon 6-kjerne, 2 sokler

Opteron 6-kjerne, 2 eller 4 sokler

 

Begge disse kan gi deg overkommelige priser (25 000 for hovedkort og prosessorer)

 

I løpet av våren kommer følgende nye muligheter:

 

Xeon 8-kjerne, 4 sokler

Opteron 12-kjerne, 4 sokler (nytt brikkesett G34)

 

Begge disse vil trolig bryte budsjettet ganske kraftig. Det er med andre ord ingen grunn til å vente f.eks 3-9 måneder.

 

 

Angående oppgraderbarhet så vil det neppe bli mulig å sette inn vesentlig raskere prosessorer i noen av de eksisterende hovedkortene. Men det er kort tid (ca 1 måned) til det kommer hovedkort for AMD som lar seg oppgradere til neste generasjon prosessorer. De har 2 sokler og brikkesettet C32. Med neste generasjon tenker jeg på AMD "Bulldozer" med inntil 16 kjerner per prosessor. (Trolig maks 8 på 2-sokkel-systemer).

Lenke til kommentar

Hei alle og takk for svar!

Jeg tenkt på renderfarm tidligere, men siden selve pc`n begynner å bli i seiste laget å jobbe på og ikke bare rendring så tror jeg det er bedre for denne runden å utelukke renderfarm.

Simen1, når du skriver Xeon 6 kjerne på 2 sokkler så vil det si at jeg kan ha to av de? så det totalt blir 12 kjerner? Vet du om de disse blir levert med Hyper Threading?

 

Jeg har liten erfaring med å bygge pc selv, så er det noen som vet hvor jeg kan gå for å sette sammen en slik pc. Og da tenker jeg også på at alle komponentene passer sammen og at det er otimalt.

 

Edit: Oppdaget nå at jeg kan jo bestille fra Nextron AS, er det noen som har erfaring med disse?!

Endret av Bretleon
Lenke til kommentar

Hei alle og takk for svar!

Jeg tenkt på renderfarm tidligere, men siden selve pc`n begynner å bli i seiste laget å jobbe på og ikke bare rendring så tror jeg det er bedre for denne runden å utelukke renderfarm.

Simen1, når du skriver Xeon 6 kjerne på 2 sokkler så vil det si at jeg kan ha to av de? så det totalt blir 12 kjerner? Vet du om de disse blir levert med Hyper Threading?

 

Jeg har liten erfaring med å bygge pc selv, så er det noen som vet hvor jeg kan gå for å sette sammen en slik pc. Og da tenker jeg også på at alle komponentene passer sammen og at det er otimalt.

 

Edit: Oppdaget nå at jeg kan jo bestille fra Nextron AS, er det noen som har erfaring med disse?!

 

*Nextron er okay de, men ganske dyre på enkelte ting...

 

hvis maskinen din er treg og ganske gammel så kan det være fornuftig å bytte denne nå ja...

de nye xeon'ene som er sluppet 56xx serien har støtte for det meste men det er viktig å se på intels produktark for å se hvilken versjon av xeon som støtter "multithreads"(to eller flere tråder pr core), på 55xx serien så må du opp på 5520 for å få støtte for dette (5506 og lavere har en tråd pr kjerne). på 56xx serien så har alle utenom L5609 støtte for to tråder pr kjerne. husk også at 3xxx serien er single socket prossessorer.

her er en oversikt hos intel på 5xxx serien: http://www.intel.com/p/en_US/products/server/processor/xeon5000/specifications

 

pass på at du kjøper hovedkort med 5520 brikkesett eller nyere, denne støtter flere pci-e lanes m.m. se her: http://www.intel.com/Assets/en_US/PDF/prodbrief/323501.pdf

 

Husk også at om du kjøper xeon prossessorer så må du ha kjølere som passer for xeon, det har alltid vært forskjell på hvordan disse festes tidligere og det ser ut som om det er noen forskjeller også på 1366 sokkelen.

Ta dette med litt forbehold for jeg har ennå ikke bygd opp en maskin med dual 1366 xeon, men jeg har bygd flere både på 604 og 771 sokkel og tidligere når de het PRO.

Jeg har egentlig kjørt dual cpu maskiner helt tilbake til pentium tiden, min første dual cpu maskin var ett asus kort med 2 pentium 133Mhz senere byttet til 200Mhz mmz... og hele 64MB ram... hehe.... digresjon...

 

jeg har ett viktig spørsmål til deg og det er om du har tenkt over hva du gjør med maskinen om noe går galt, og du trenger komponentbytte kanskje hovedkortet ryker midt i en lengre renderingjobb med deadline? hvordan vil dere kunne ordne dette på jobben din?

for 25-30 tusen så får du ferdige dual xeon arbeidsstasjoner beregnet for den type arbeid fra DELL og sikkert HP og andre også. Det kan innimellom være lønsomt å kjøpe ferdig og bestille ekstra onsite support(for bedrifter så er dette en ekstra sikkerhet) da har dere sikkerheten på at dere får hjelp etter noen timer uansett hva som skjer med komponentene. jeg har selv hatt erfaring med supporten til både Dell og HP og det har reddet mer enn en arbeidsøkt for kunder jeg har jobbet for...

en annen ting med dem er at de leverer testede systemer og hvis ting ikke funker sammen så har du vanligvis god hjelp innenfor rekkevidde.

hvis dette er ett kritisk system så vil det nok lønne seg å kjøpe ferdig maskin fra en som har gode supportavtaler som tillegg...

 

men, du går jo glipp av mye av moroa da....

 

Husk også at for en del typer oppgaver som skal kjøre på skjermkort(multigpu) så trenger du egentlig ikke full bredde på pci-e 16x, 4x og 8x båndbredde er ofte mer enn nok på disse ekstra kortene fordi de bare står og jobber med rendering, du trenger ikke en høy gjevn stream som med mange spill, selvom det sikkert ikke er noen ulempe... men det folk her på forumet som vet mye mer om dette feltet enn meg, så se om du finner noen tråder angående flere skjermkort uten sli eller crossfire, for det trenger du ikke, du skal jo bruke gpu'ene for å få sjansen til å jobbe med flere tråder...

Endret av think2ce
Lenke til kommentar
Simen1, når du skriver Xeon 6 kjerne på 2 sokkler så vil det si at jeg kan ha to av de? så det totalt blir 12 kjerner? Vet du om de disse blir levert med Hyper Threading?

Ja, det er det som er poenget med 2-sokkel hovedkort. 2 stk 6-kjerner gir totalt 12 kjerner og 24 tråder med hyperthreading.

 

Les mer om Intels 6-kjerner:

 

http://www.hardware.no/artikler/intel_lanserer_sekskjerne_/75537

Dette er ikke de eldre 6-kjernene "Dunnington" som benyttet sokkel 604. (4-sokkel hovedkort). De nye er vesentlig bedre.

 

Liste over utgaver og veiledende priser:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Intel_Xeon_microprocessors#.22Gulftown.22_.2832_nm.29

 

Jeg synes 80 Watt-utgavene virker som det beste kompromisset mellom pris og ytelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...