Gå til innhold

Finnes det Automatisk lensepumpe?


Anbefalte innlegg

Landkrabbe er jeg. Kjøper snart min første jolle. Tror den er selvlensende (GH 14, 1990 mod) men har hørt at det ikke alltid fungerer like bra. Båtplassen ligger et stykke unna, så jeg lurer på om det finnes et så fantastisk produkt som en automatisk lensepumpe? :cool: Den ligger i en elv, så er lite bølger, men det vil jo regne endel. 12v fritidsbatteri?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du trenger er en 12V lensepumpe og en flotør.

 

En flotør er kort fortalt en nivåbryter som gir strøm til lensepumpen når det er en viss mengde vann rundt flotøren.

 

Et eksempel på hva du kan bruke er et slikt sett med både pumpe og flotør.

 

Alternaltivt kan du bruke en slik som er litt mer avansert.

 

produkter fra Flak kan bestilles direkte på nettsidene deres eller via deres gode forhandlernett.

 

 

Alternaltivt kan det kjøpes rimeligere på Biltema eller liknende, men da er det veldig avhengig av hvem du snakker med i forhold til råd til montering og valg av utstyr.

Lenke til kommentar

Ville nok ikke anbefale den helautomatisk rule pumpen,den har en hyppig start-syklus for og dektere om det er noe veske i båten.Det medfører to problemer,første er at batteriene må lades oftere og pumpen har en kortere levetid enn tradisjonelle pumper.Dette av egen erfaring.

 

Biltema sine lensepumper har en tendens til og falle fra hverandre hvis di ikke er montert på et 100% flat underlag.

 

En rule pumpe/flottør er en sikker vinner som tåler langtids bruk,bare pass på at det ikke kommer løv og annet rusk som kan dekke til pumpen.Kjøp et fritidsbatteri som tåler en bedre utlading enn et bilbatteri og husk sikring.

 

Og man må være en registrert forhandler for å kjøpe direkte fra Flak.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

En såpass viktig ting som lensepumpe ville jeg ikke "sette ut på anbud".

 

Seatronic har greie priser og selger Rule med nivåbryter.

 

Når det gjelder nivåbryter finnes det mye billig søppel på markedet,etter at kvikksølvbryter er blitt forbudt har omtrent alle begynt og bruke en stålkule til å lage kontakt mellom to kontaktpunkter,på sikt vil disse kontaktpunktene bli korrodert/brent og slutte å virke.Rule sine nivåbrytere er basert på magnet og er omtrent uslitelig.

 

Lensepumpen som jeg linket til har behov for en sikring på 2.5 amper,Har du et batteri på 60 ampertimer vil du i teorien ha kontinuerlig drift på en 12 timer ved 50% batteriutladning.

Lenke til kommentar

Kjøp deg en ekstern nivåbryter, de går gjerne ofte.

 

Kjøper du en kombinert løsning, så kan det hende den ene går før den andre vis à vis pumpe / nivåbryter.

 

Rule er grei, men har hatt lekkasjer på dem, og de er dyre.

 

En 14 ft båt, som du har noenlunde oppsyn med, som f.eks. 2 - 3 ganger i uka, ( du ser jo været også ), greier seg fint med mindre pumper.

 

Nivåbrytere har jeg funnet ut er forbruksvare ( pumper også for den saks skyld ), derfor kjøper jeg rimlige utgaver og bytter hvert / hvert annet år.

 

Dette monterer du rett på batteriet uten strmbryter men med sikring.

 

Monter helst pumpe og nivåbryter fast til en flat aluminiumsplate med syrefaste skruer.

Du kan da justere dette med hvordan du vil at pumpen skal stå.

 

Monter gjerne nivåbryter litt høyere enn pumpe, prøv deg frem 1 - 2 cm kan være nok, dette fordi at ikke pumpe skal stå på "tomgang" mens ennå nivåbryter holder koblingen til strøm inne.

 

Ett nytt oppladet batteri holder lenge før ny opplading trengs, enda bedre er det hvis du har muligheter for å lade batteri fra motor.

Endret av ulfjoh01
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...