Gå til innhold

crt tv, problemer med fargene.


Anbefalte innlegg

Har en ganske gammel 32" Philipps widescreen CRT tv.

Siste dagene har det ganske ofte skjedd noe med fargene. Hovedsaklig når jeg tar på tven, men av og til også etter at det har vært på en stund. Fargene blir "svakere" og mer grønn enn de skal være. Det varierer når det skjer, og hvis jeg tar av og på tven en gang eller to går problemet vekk.

 

Det skjer uavhengig om er tvkanaler eller fra PCen så går ut i fra det ikke har noe med ledninger eller signaler å gjøre. Er det bilderørene som begynner å bli for gamle/brukt? Går ut i fra det isåfall er bare å kaste tven?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mente slår det på. :) Gjelder hele bildet, blir ganske grønt og blått. Og det "blinker" littegrann. Står et par høytalere ganske nærmt, men stereoanlegget har ikke blitt brukt på et par år. Det står derimot tilkoblet på samme grenuttak og dermed står vel det på standby når tven er på. Skal prøve å se om det hjelper å frakoble det.

Lenke til kommentar

Min eldgamle CRT-skjerm ble også veldig grønn til tider, og problemet ble større med tiden. Til slutt så ble alle fargene grønne i lengre perioder. (ingen magnetiske kilder som høyttalere eller noe slikt i sin nærmeste omkrets) 

 

Løste til slutt problemet med en 42" plasma fra Panasonic. Det gjorde biffen sin det. ;)

 

 

Lenke til kommentar

Var så gammel den skrothaugen uansett. Forferdelig bildekvalitet var det og.

 

Punger gjerne ut litt for å spare synet mitt fra de forferdelige boksene. Men er selvsagt enig i at en heller tar å fikser om det lar seg gjøre. 

 

Philips hadde som regel god billedkvalitet på sine CRT modeller. Holdbarheten derimot var ikke alltid så bra. Som regel konket de etter en 5 års tid. Selvsagt kan høytalerne være årsaken til problemet, men det er like sansynlig at billedrøret er i ferd med å ryke.

 

Hvis magnetene først har skadet tv så blir det ikke bra igjen før den avmagnetiseres og dette må gjøres av en reperatør. Da er du nok mest tjent med å skaffe deg en ny tv...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis magnetene først har skadet tv så blir det ikke bra igjen før den avmagnetiseres og dette må gjøres av en reperatør. Da er du nok mest tjent med å skaffe deg en ny tv...

Min erfaring er at det bare er å ta vekk magneten(e) så blir alt straks fint igjen. Og eventuell avmagnetisering gjøres ved å skru av og på skjermen. Men, når det er så enkelt, regnes neppe skjermen som skadet.

 

Men den diskusjonen er kanskje ikke så interessant som trådstarter. Jeg tipper bilderøret hans har sett sine beste dager, uansett om det har med magnetisme, slitasje eller at elektronkanonen er ute av justering å gjøre, og at han ender opp med ny flat-TV. Eller en annen brukt 32" widescreen tjukk-TV som man kan få gratis eller for hundrelapper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har flat tv teknologien kommet så langt og tv kanalene har begynt å sende litt HD så billedrøret er nok ferdig for godt. Min gamle Philips CRT ble permanent skadet av høytalere. Den sluttet aldri å være mer eller mindre gul på den ene siden, men det er godt mulig det kan korrigere seg selv i enkelte tilfeller også.

 

Uansett er det en litt utdatert diskusjon:).

Lenke til kommentar

Takker for svar.

Har hatt flatskjerm på innkjøpslisten noen år nå, men har utsatt det pga ventet på litt lavere priser på full hd og ikke bare hd-"ready". Og på flere på hd-kanaler. Begge deler begynner bli bedre. Så får se om jeg får utsatt kjøpet litt til basert på forslagene her, men hvis ikke blir det nok en ny tv på meg ganske snart. :)

Lenke til kommentar

Hvis problemet blir borte ved å slå tven av på så tipper jeg da har feil på PTC motstanden i avmagnitiseringskretsen, dette var i allefall ikke ett ukjent problem før i tiden.

Du kan selvfølgelig ha feil på røret men det er faktisk ikke så ofte røret tar kvelden.

morten

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...