Gå til innhold

Gutt på snart 16 år skal søke jobb på en Meny-butikk. Tror jeg har god sjanse til å få den, men trenger hjelp til jobbsøknaden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var... motiverende :p

 

Jeg begynte i jobben på fredag, da jobbet jeg 5 og en halv time, så jobbet jeg 8 timer lørdag. Jeg har jo som nevnt i førstepost jobbet i matvarebutikk før, så jeg vet hvor fantastisk kjedelig det egentlig er, men man får nå betalt, og når man er 16 år må man vel bare ta det man får, er jo ikke så stort utvalg med jobber når man er 16.

 

Men tiden går egentlig ikke så veldig seint så lenge jeg får en litt stor oppgave å gjøre der, det er verre når man bare skal gå rundt å fikse småting.

Største problemet mitt med jobben er at jeg føler at alt tar så unødvendig lang tid med meg at jeg er mer i veien enn til hjelp :ermm: Men får håpe tingene går bedre når jeg har lært meg hvor tingene står i butikken og blir litt mer vandt med jobben. :)

Lenke til kommentar

Da jeg mottar jobbsøknader og har intervjuer rundt seks ganger i året tenkte jeg å komme med noen innspill her om andre streifer inne i tråden.

 

Tenkte jeg skulle komme med kritikk av CV til "colaman" som var meget bra. Etter det kommer jeg med hva jeg mener er viktig i en jobbsøknad.

 

CV legges i spoiler:

 

 

Her et forslag til en bra CV. jeg er 17 år og jeg har xet ut arbeidsgivere og annet avslørende info, men denne malen er bra. Parantes står det litt mer om hva jeg mener

CURRICULUM VITAE

 

PERSONALIA:

 

Navn: xxx

Adresse: xxx

Telefon: xxxx

Mailadresse: xxxxx

Født: xxxxx

 

 

NØKKELKVALIFIKASJONER: (dine beste egenskaper i en jobb)

 

Serviceorientert, kundeorientert, salgsorientert (eksempel)

 

PRAKSIS: (jobber du har hatt)

 

2009 XXX as

• Salg og mersalg av software produkter (utfyllende info om jobben)

• Har salgsrekord innen software segmentet

• Ungt og livlig arbeidsmiljø

• Varepåfylling og vareplassering

• Prising av varer og få solgt unna kuppvarer

• Blant de beste software selgerne i Norge

• Bruk av internsystem

• Noe kassebruk

• Rydding og renhold

 

Sommer 2009 XXX as

• Salg av bilder og suvenirer til XXX gjester

• Kassebruk og kassaoppgjøret

• Kundeservice

• Ungt og godt arbeidsmiljø

• Varepåfylling

• Sesong arbeid

 

2009 XX as

• Årets maskot i XXX

• Salg av abonnenter til privatperson

• februar – juni

 

2008 - 2009 XXX as

• Meningsmålinger med privatpersoner via telefon

• Beste intervjuer

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2007-2008 XXX

 Første kveldsselger i avdelingen

 Rekruttering

 Salg der kunden er i fokus

 Salg av xxx og xxx abonnementer

 Beste xxx selger på deltid

 En av de beste xxx selgerne.

 

2006 - 2007 XXX

 Levere avisen til kunder

 Nesoddens beste avisbud

 Punktlighet og service

 Attest fra en kunde

 

Jobb i skole XXX as

 Kundebehandler

 Dra på serviceoppdrag

 Rydding og vasking

 Service og punktlighet til kundene

 

2005 XXX

 Direkte salg av avisen XXX

 Innenfor et fast grafisk område

 

 

SKOLE: (skole du har gått på)

 

2009 – 2010 xxx vidreregående skole

 

2008 - 2009 xxx videregående skole

 

2005 - 2008 xxxx ungdoms skole

 

1998 - 2005 xxx barneskole

 

 

KURS: Regi av XXX (hvis du har deltatt på noen)

 

Om selskapet, om produkter, Salgskurs, Arbeidsmetode, karriereveier

 

 

VERV: (hvis du har noen)

 

Er med i xxx råd på xxxx

 

 

HOBBY OG INTERESSER (dine)

 

Jeg er veldig stor interesse med å jobbe med salg og service.

Jeg har stor interesse for mobiler

Dra på kino å være med venner

Jeg er glad i å shoppe

 

REFERANSE: (Hvis du har)

 

 

Oppgis på forespørsel

 

 

 

Først vil jeg begynne med at det er veldig viktig å vite forskjell på en jobbsøknad for en jobb der man kan være ufaglært og en jobb der det kreves spesielle kvalifikasjoner.

 

Men skriver kritikk og råd for de som vil søke jobb i type butikker, lager, barnehage, SFO, assistent i skole o.l.

 

Her er de viktigste tingene:

Presis, tydelig, får frem riktig bilde av søker, korrekt informasjon. Ta med referanser i CV/Søknad. Ikke skriv at disse tas med på et eventuelt intervju.

 

Personalia: Her er alt perfekt!

note: født, skriv gjerne alder i parentes; født: 24.mars 1990 (20år)

 

NØKKELKVALIFIKASJONER:

Skriver man ned dette burde det være relevant til jobben. Tar jeg imot søknader der det står at man er god til å stelle hester og drive med dresur, så har ikke det så mye å si hvis man skal skru i en lyspære.

 

Skriv ned hva du tror/mener er relevant for jobben du søker. Standariserte jobbsøknader/CV gir ikke like bra inntrykk en hvis man som potensiell arbeidsgiver får en skreddersydd søknad. Sier ikke at man skal forandre hele søkndaden / CV hver gang, men prøve å bake inn litt av jobbsøknaden.

 

Vanligvis deler man opp kvalifikasjoner i relevante og generelle der relevante kommer først.

 

PRAKSIS:

Her burde du som 16-20 åring ta med ALT av arbeids erfaring. Fra avisbud, arbeidsuke, sommerjobb osv.

 

Veldig fin ting å ta med (som få gjør) er hva du faktisk gjorde på respektive arbeidssted. Ikke skriv hvor godt/dårlig du gjorde jobben men hva du faktisk gjorde.

 

Jeg synes det er unødvendig og kanskje dårlig å skrive så offensive ting som "Blant de beste software selgerne i Norge". Da må arbeidsgiver spørre seg, var dette selve bedriften eller deg som person. Tas dette opp på et intervju blir det da negativt at du ikke klarte å presisere dette i søknaden. Hvis du som individ har vært en av de beste selgerne så burde du ha referanser/attester som kan backe opp dette. Mitt spm blir da, hvordan klare å backe opp /bevise at man er blant de beste selgerne i Norge?

 

Man skal ikke ta med "Skole". Men man skal ta med Utdanning.

Her starter man med VGS utdanning. Har man ikke fullført denne tar man med ungdomskole, ikke ellers. Hvis man søker på jobb på en barneskole som man faktisk har vært elev på, så skriver man dette i søknaden. Dette er faktisk et stort pluss. Men å skrive barneskole og ungdomskole hvis man har fullført VGS ser bare dårlig ut.

 

HOBBY OG INTERESSER

Her tar du med ting du liker og gjør. Tenk på hva du søker og skriv ting deretter. Skriv max 3-5 ting, hvis ikke kan det virke som du bare lister opp ting fra A til Å.

 

Reagerte negativt på disse:

Jeg er veldig stor interesse med å jobbe med salg og service.

Jeg har stor interesse for mobiler

 

Selv om jobbsøknaden sendes til "Telekiosken" eller annen mobilforhandler så virker dette rett og slett "smiskende" og burde heller flettes inn i en søknad.

 

REFERANSE:

Her bør du ha en, uansett tidligere erfaring. Alt utenom famile er lov til å settes her. Har du ikke jobbet noe sted så snakk med en lærer eller idrettsleder eller en annen voksen person som har "hatt deg" i en seriøs setting. Du bør sjekke med personen først at det er greit å sette deg opp som referanse. Senere i livet kan du liste opp tidligere arbeidsgiver som referanse.

 

Referanse burde skrives inn med følgende info:

 

Navn - Stilling - Bedrift - Tlf - Mail

Ole Kristiansen, salgsleder, Netcom, 22225555, [email protected]

 

eller:

Navn - Stilling - Idrettslag - Tlf - Mail

Ole Kristiansen, trener, Roseborg BK, 71224572, [email protected]

 

Håper dette kan hjelpe hvis noen kommer over tråden. PS! var ikke meningen å kritisere det fine CV eksempelet som ble lagt med her. Men gikk inn å skrev hva jeg mener arbeidsgivere kan se på, se etter.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Fikk dere jobben når dere la ved vitnemål a? Jeg fikk et vintemål for vg1 for noen uker siden som jeg er veldig fornøyd med kanskje jeg skal prøve å legge ved denne neste gang.

vell er ofte ikke en stor tellende faktor, det viktigste er at man virker som en deriøs og hyggelig fyr ovenfor arbeidsgiver :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...