Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Sette interne ip-adresser....


Anbefalte innlegg

Here's the case....

 

Konto hos Bluecom hvor jeg får ip mot inett fra dhcp'en til bluecom.

Jeg vil ha egne ip'er i rangen 192.168.x.x på lokalnettet...

Hvordan gjør jeg dette i Windows xp? :shrug:

Altså forskjellige ip'er på lan og inett.

 

Jeg har ingen muligheter til annen routing.

Vet jeg kunne ha kjørt en boks med f.eks smoothwall, clark e.l men det er uaktuelt.

 

Gjelder 4 maskiner på lan...

 

Takk for hjelpen folks :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kanskje jeg har misforstått litt, men prøv dette

 

start-> Settings -> Network Connections -> Local Area connection ->(general) Properties ->( Internet Protocol) Properties -> Use the folloing IP adress

 

Hadde forsåvidt vært greit hvis ikke Bluecom hadde kjørt dhcp i den andre enden...for at det skal funke så må det stå på "motta ip automatisk" (eller?)

 

Ingen som har Bluecom som har satt opp lignende nettverk her?

Lenke til kommentar
Du kan jo ikke sette lokale IP-adresser i stedet for de BlueCom gir ut? Da må du jo i tilfelle ha en eller annen form for routing...

 

Jeg har BlueCom og har satt opp nettverk med 3 maskiner. Men jeg har en router, da.

 

OK, men da kjører du NAT og en felles ip ut mot internett ikke sant?

Var det jeg håpet jeg kunne unngå....

Er det ikke noen mulighet med windows maskiner å bruke forskjellige ip'er lokalt og eksternt?? :o

Kjøre to dhcp er vel seff dødfødt..hmmm

 

Noen andre gode forslag?

:-?

Lenke til kommentar
Det aller beste hadde jo vært og gjort som meg og fått tak i en gammel x86 og satt opp som dhcp, med softwall etc. Er nok det beste uansett hvor uaktuelt det er.

 

Joda, greit nok det. Innser vel at det kanskje må bli på den måten.

Men, kan man sette opp i iptables eller noe slik at maskinene på nettverket får egne unike ip'er fra Bluecom likevel?

Poenget er at jeg ikke vil at maskinene skal ha samme ip når de er koblet mot internett...

Lenke til kommentar

Kommer nok ikke utenom NAT hvis du vil kjøre private adresser på maskinene, og samtidig kunne nå internett på en enkel måte. Du trenger ikke ha kun en IP addresse mot internet, da du fint kan NAT'e til flere adresser. Krever nok fast IP dog.

 

Det er jo selvfølgelig mulig å la maskinene snakke sammen på en IP adresse og bruke en annen mot internett, men da må du nok inn med to nettverkskort i hver maskin. (Oppsettet på hver maskin blir noe kronglete.) Hva er meningen med forskjellige adresser om jeg får spørre?

Lenke til kommentar

Bare å kjøre nettverks veiviser i Xp det, hvis du er litt noob.. Der kan du velge at din pc skal stå som server. Altså motta ip i fra bluecom, men i tillegg stå som dhcp server og gi ut iper til de andre pcene. Dette vil da si at du må ha to nettverkskort i serverpcen.

 

Oppsettet blir da slik, tp fra modemet til nettkort 1 og tp fra nettkort 2 til uplink på switch/hub, og tper fra de andre portene til de andre pcene...

 

Kan hende jeg husker feil nå, men det er ferdi jeg er j..... fyllesjuk idag. :)

Lenke til kommentar
Bare å kjøre nettverks veiviser i Xp det, hvis du er litt noob.. Der kan du velge at din pc skal stå som server. Altså motta ip i fra bluecom, men i tillegg stå som dhcp server og gi ut iper til de andre pcene. Dette vil da si at du må ha to nettverkskort i serverpcen.  

 

Oppsettet blir da slik, tp fra modemet til nettkort 1 og tp fra nettkort 2 til uplink på switch/hub, og tper fra de andre portene til de andre pcene...

 

Kan hende jeg husker feil nå, men det er ferdi jeg er j..... fyllesjuk idag.  :)

Nesten helt riktig. Du kopler TP fra nettkort 2 og til en vanlig port på HUB/switch. Ikke uplink.

Lenke til kommentar
Bare å kjøre nettverks veiviser i Xp det, hvis du er litt noob.. Der kan du velge at din pc skal stå som server. Altså motta ip i fra bluecom, men i tillegg stå som dhcp server og gi ut iper til de andre pcene. Dette vil da si at du må ha to nettverkskort i serverpcen.  

 

Oppsettet blir da slik, tp fra modemet til nettkort 1 og tp fra nettkort 2 til uplink på switch/hub, og tper fra de andre portene til de andre pcene...

 

Kan hende jeg husker feil nå, men det er ferdi jeg er j..... fyllesjuk idag.  :)

Nesten helt riktig. Du kopler TP fra nettkort 2 og til en vanlig port på HUB/switch. Ikke uplink.

 

Dette gir fremdeles felles IP mot internett, noe han ikke ønsker. Lese postene kanskje?

Lenke til kommentar
Kommer nok ikke utenom NAT hvis du vil kjøre private adresser på maskinene, og samtidig kunne nå internett på en enkel måte. Du trenger ikke ha kun en IP addresse mot internet, da du fint kan NAT'e til flere adresser. Krever nok fast IP dog.

 

Det er jo selvfølgelig mulig å la maskinene snakke sammen på en IP adresse og bruke en annen mot internett, men da må du nok inn med to nettverkskort i hver maskin. (Oppsettet på hver maskin blir noe kronglete.) Hva er meningen med forskjellige adresser om jeg får spørre?

 

Grunnen til at forskjellige ip'er mot internett er at maskinene skal brukes til tjenester hvor simultan pålogging med samme ip ikke er mulig :

Hva mente du med å nat'e til flere ip'er?

Maskinene har "så godt som" fast ip...24 timers DHCP leasetid fra bluecom og maskinene er på 24/7..

Lenke til kommentar

Jeg har BlueCom og kjører ca. 4-5 maskiner med forskjellig IP. Disse ip`ene er så godt som faste og for å få et lokalt nettverk, kan du sette opp instillinger for BlueCom ip`en og legge til lokal ip.

Jeg har hatt BlueCom siden jul i fjor, og har hatt ca. 3-4 forskjellige ip`er på min maskin. Og da har jeg vært i syden med PC`en avslått i 2 uker og jeg slår PC`en av nesten hver natt... :D

Lenke til kommentar

Hvis jeg forstår det riktig, så deler Bluecom ut offisielle IP adresser rett til maskinene på nettet. Kobler du flere maskiner på nettet ditt, får du tilsvarende antall IP adresser fra Bluecom. (Sikkert begrensning på hvor mange)

Så lenge du har x antall IP adresser levert fra BC kan du kjøre NAT til like mange private adresser. Internt vil maskinene snakke med hverandre på f eks. 192.168.x.x nettet, men skal de ut på internett NAT'es de til valgt IP fra BC.

Lenke til kommentar
Jeg har BlueCom og kjører ca. 4-5 maskiner med forskjellig IP. Disse ip`ene er så godt som faste og for å få et lokalt nettverk, kan du sette opp instillinger for BlueCom ip`en og legge til lokal ip.

 

Er litt treig i dag...kan du forklare litt nærmere hvordan du setter opp nettverket ditt?

Høres ut som dette er akkurat det jeg er ute etter :yes:

Lenke til kommentar

Kan du bruke pppoe oppkobling mot Bluecom ?

Dette burde vel muligens være en løsning som vil fungere, dersom du kan få flere ip adresser fra Bluecom ! Og det virker det jo som du kan!

 

Raspppoe som jeg selv bruker fungerer veldig greit syntes jeg!

Har 3 maskiner, med 192.168.xxx.xxx på lokalnett og får da en ip mot nettet hver gang jeg kobler meg opp mot leverandøren!

 

Eller misforstår jeg deg helt ?

Lenke til kommentar
Here's the case....

 

Konto hos Bluecom hvor jeg får ip mot inett fra dhcp'en til bluecom.

Jeg vil ha egne ip'er i rangen 192.168.x.x på lokalnettet...

Hvordan gjør jeg dette i Windows xp? :shrug:

Altså forskjellige ip'er på lan og inett.

 

Hvis du skal bruke internnettet bare til fildeling og skrivere kan du vel bruke netbeui-protokollen og på den måten unngå problemet med dobble IP -adresser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...