Gå til innhold

Bad sectors, alt håp ute?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lang historie kort:

Min samboers bærbare, begynte plutselig å bruke 5-10 minutter på å boote win7.

Kjørte gjennomretting i win7 og masse andre forsøk, men den ble ikke noe bedre.

Kjørte diagnostic tools (short test) fra hddprodusenten, fujitsu, og den bruker bare noen sekunder før den konkluderer med at den finner "bad sectors, please try extended test", "extended test" bruker et lite minutt (av beregnet 2,5 timer), før den sier at harddisken er skadet, "please replace harddrive".

Veldig rart at disken tilsynelatende er skadet, da den bærbare pc'en aldri flyttes eller er under andre "bevegelser". Må være varmen som tar livet av den da isåfall.

Kan dette være virus? Er det noen vits å formatere og legge inn win7 på nytt? Er det noen mulighet for å "merke" de skadede sektorene og få disken til å unngå disse, og bare virke normalt? Hva med å kjøre full "zero write" på disken, formatere, og legge inn win7 på nytt? Hva med "SpinRite"?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Svarene blir et lite 'kanskje' og 'muligens' på alt. Det er jo ikke mulig å si hvor mye skadet disken er før man har prøvd alt.

Men sannsynligheten er ganske stor for at det er nyttesløst. Selv om du får den i gang er jo en slik disk ikke noe å stole på.

Eneste fornuftige er å kjøpe ny. 

Skrevet (endret)

Hvis disken er skikkelig kjørt vil de aller fleste programmer ikke kunne fikse dette da de bruker OS'ets rutiner for å snakke med disk, rutiner som ofte ikke er gode nok for slike problemer.

Kan imidlertidig anbefale et program, SpinRite http://www.grc.com/spinrite.htm som har veldig god merittliste på å redde data fra disker med fysisk feil. Det jobber med disken direkte via I/O kanalene og må derfor kjøres som en boot-disk, så greit om du har en usbpinne å installere det på.

Dette er også et program som har historie for å være proppet med virus,etc hvis du finner det på piratebay eller lignende steder, så anbefaler deg å kjøpe det dersom filene betyr noe for deg.

Som Hårek sier er dette et godt tegn på at du bør skaffe deg en ny disk.

edit: leste ikke posten din skikkelig første gang, du har tydeligvis allerede kjennskap til SpinRite. Dersom det kun er snakk om enkelte bad sectors kan SpinRite markere disse som bad på korrekt måte, og med mye større sjangs enn andre programmer også redde data som lå på disse stedene.

Endret av geirgp
Skrevet (endret)

Takker for svar :)

Mens jeg skrev innlegget kjørte jeg en full checkdisk (chkdsk /f /R), og etter en time eller to så var den ferdig, ingen feil tror jeg. Starter maskinen på nytt, og den booter som om ingenting er skjedd, altså booter helt normalt :wallbash:

Kjører diagnostic tools på nytt (short), denne gangen blir den nesten helt ferdig (90%) før den varsler om "bad sectors".

Så nå virker alt som normalt, men den er vel en tikkende bombe, som kan finne sitt snitt å slå til midt i eksamenstiden. Så hun bør vel skaffe henne en ny disk ja.

Noe å si hvilket merke jeg går for? WD eller Samsung kanskje? Bør være billig og lite varmeutvikling, ytelse har ingenting å si.

Endret av JoaJoa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...