Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kryssede/ukryssede kabler - jeg er totalforvirret


Anbefalte innlegg

Er full forvirring angående kryssede/ukryssede nettverkskabler her nå.

 

Har foreløpig tre spørsmål jeg gjerne ville hatt svar på:

 

1. Hva er det egentlig som blir betegnet som en "vanlig" nettverkskabel? At det som oftest er en CAT-5/6-kabel vet jeg, men er det kryssede eller ukryssede kabler som er "vanlig"?

 

2. Jeg har hørt at nyere nettverkskort og routere i tillegg til enkelte switcher kan bytte om de punktene på RJ45-kontakten som er forskjellige på kryssede/ukryssede kabler. Med andre ord vil det ikke ha noe å si om man bruker krysset/ukrysset kabel. Stemmer dette, og vil det i så fall si at man egentlig ikke trenger kryssede kabler lengre?

 

3. Er det slik at UTP er kryssede kabler og STP er ukryssede eller er jeg helt på jordet nå?

Endret av Benny
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanlig nettverkskabel er en ukrysset kabel, altså du kan koble sammen flere pcer via en switch f.eks. Også kalt for TP kabel.

 

Nesten ingen bruker crossover kabel lenger, den ble brukt før hvis du f.eks skulle koble sammen 2 pcer. Men da ble det vanskelig med å få f.eks internett. men dagens switcher har en port som du kan bruke crossover kabel i ;)

 

UTP mener jeg at skal være krysset kabel ja, og TP er ukrysset :)

Lenke til kommentar

1. En vanlig nettverkskabel er ikke krysset.

 

2. Alle nettverksenheter som støtter auto MDI/MDIX finner ut av dette selv og du trenger da ikke å tenke på om du bruker en krysset eller ikke krysset kabel.

 

3. UTP og STP står for henholdsvis unshielded TP og shielded TP. Dvs, om den er skjermet eller ikke, og har ikke noe med om den er krysset eller ikke.

Lenke til kommentar

Er full forvirring angående kryssede/ukryssede nettverkskabler her nå.

 

Har foreløpig tre spørsmål jeg gjerne ville hatt svar på:

 

1. Hva er det egentlig som blir betegnet som en "vanlig" nettverkskabel? At det som oftest er en CAT-5/6-kabel vet jeg, men er det kryssede eller ukryssede kabler som er "vanlig"?

 

2. Jeg har hørt at nyere nettverkskort og routere i tillegg til enkelte switcher kan bytte om de punktene på RJ45-kontakten som er forskjellige på kryssede/ukryssede kabler. Med andre ord vil det ikke ha noe å si om man bruker krysset/ukrysset kabel. Stemmer dette, og vil det i så fall si at man egentlig ikke trenger kryssede kabler lengre?

 

3. Er det slik at UTP er kryssede kabler og STP er ukryssede eller er jeg helt på jordet nå?

1. Ukrysset eller rett kabel er det vanlige.

 

2. Dette kan kanskje noen andre svare på.

 

3. UTP=Unshielded Twisted Pair, STP=Shielded Twisted Pair

Twisted pair betyr at hvert par(4 par totalt) inni kabelen er snodd rundt hverandre for å motstå forstyrrelser.

Utp er den mest utbredte kabelen i bruk.

 

Stp har i tillegg til at hvert par er snodd, en metallkappe rundt hvert par for ytterligere å motstå forstyrrelser. Stp er derfor en dyrere kabel og mindre brukt.

Det finnes også en S/STP variant hvor det er enda en metallkappe som da går rundt alle parene i kabelen.

Lenke til kommentar
Alle nettverkskontakter som har Gigabit, støtter automatisk sensing av kabel og krysser ved behov. Noen 100/10Mbit støtter også auto cross.

 

Nei..

 

Når man bruker Gigabit løsninger, så overføres trafikken på alle 4 par, i begge retninger samtidig.. noe som fjerner behov for å endre retning på signalet i kabelen.

 

Ethernet/Fast Ethernet systemer utfører en utveksling av overføringsstandarder med motpart ved tilkobling, for å stadfeste link type. Dette gjøres også på gigabit klare enheter, men der er det for å sikre bakoverkompatibilitet. Nyere varianter av Ethernet/Fast Ethernet var istand til å sense MDI (Medium Dependent Interface), som igjen er en referanse til hvorvidt kabelen må krysses eller ikke. (MDI/MDI-X)

 

Innenfor ethernet finnes følgende typer kabler:

- U/UTP = uskjermet tvistet par

- F/UTP = Folieskjermet tvistet par (folie rundt alle parene)

- F/FTP = Folieskjerm rundt alle par + folieskjerm rundt hvert par.

- F2/UTP = 2 folieskjermer rundt alle par

- SF/UTP = flettet skjerm og folieskjerm rundt alle par

- S/FTP = flettet skjerm rundt alle par, folieskjerm rundt hvert enkelt par.

 

Grunnen til at det finnes så mange alternativer er at dette også er knyttet til transmisjonsegenskapene til kabelen. en kabel med bedre skjerming har bedre evne til å overføre signaler. (dette klassifiserer også ofte kablene inn i de forskjellige kategori standardene)

 

Ihht til byggekravene for en som skal installere nettverksløsninger i Norge, så brukes et lovverk som heter EN50173 og EN50174.

Disse definerer at det er påkrevd bruk av skjermet nettverkskabel om den skal ligge innenfor en viss avstand til uskjermet strømførende kabel. så, ja en skjermet kabel er dyrere, men den er faktisk en betydelig bedre kabel, og i mange tilfeller en påkrevd løsning.

Lenke til kommentar

Tror dette betyr at vi begge kan ha rett :-)

 

Automatic MDI/MDI-X Configuration is specified as an optional feature in the 1000BASE-T standard[1], meaning that straight-through cables will often work between Gigabit capable interfaces. This feature eliminates the need for crossover cables, making obsolete the uplink/normal ports and manual selector switches found on many older hubs and switches and greatly reducing installation errors. Note that although Automatic MDI/MDI-X is generally implemented, a crossover cable would still be required in the occasional situation that neither of the connected devices has the feature implemented and enabled. Prior to the 1000Base-T standard, using a crossover cable to connect a device to a network accidentally, usually meant wasted time troubleshooting the resulting lack of connection, but with this standard in place, that is no longer a concern.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...