Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

ble belastet 70kr for reklamemelding fra mBuddy. Er dette lovlig?


mmm320

Anbefalte innlegg

Fikk forleden en sms-melding fra 2245 på vegne av mBuddy. Meldingen var som følger: "Med abbonement på mbuddy kan du finne venner og familie med SMS, wap.mbuddy.no eller på www.mbuddy.no. Kundetlf 45449863". Overså meldingen der og da, men fikk meg en liten overraskelse da jeg sjekket forbruket mitt på netcom.no. Der så jeg nemlig at jeg ble belastet 70kr for meldingen. Ikke at 70kr er noe betydelig sum, men reagerer kraftig på graden av frekkhet det har tillatt seg. Jeg har verken bestilt, eller mottatt noen tjeneste fra mbuddy, og akter derfor ikke bli belastet for det. Ikke fikk jeg noe varsel om at jeg ble belastet for noe heller.

 

Har sendt mail til mbuddy, men har ikke mottatt noe svar fra de enda. Stusser også litt beløpet. 70kr tilsvarer kostnadene til omtrent 4mnd bruk av deres lokaliseringtjeneste. Merkelig at det skal være billigere å bruke tjenesten, enn å motta reklame om den...

 

Hva bør jeg gjøre videre? Bør jeg sende en mail til Forbrukerombudet hvis jeg ikke mottar noen tilbakemelding fra mbuddy?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tror jeg prøver å ringe dem hvis jeg ikke har fått svar til i morgen. Det jeg ikke skjønner, er hvordan de i det hele tatt har mulighet til å belaste uten at man i det hele tatt må godkjenne det må en eller annen måte først. Prøvde å sende stopp til 2245 for sikkerhets skyld, og fikk da svar tilbake om at jeg nå var slette fra deres systemer. Jeg vet ikke om jeg faktisk var registrert i deres systemer, eller om det bare var en standardmelding de sender ut når man sender stopp-kodeordet.

 

De må nok sjekke gjennom systemet sitt en gang ja. Prisen stemte jo ikke en gang overens med noen av prisene som er listet opp på hjemmesiden derer :-s

Lenke til kommentar

Det mBuddy driver med her høres ikke lovlig ut, nei. Høres ut som en klassisk SMS-svindel.

 

Vet ikke hvordan de opererer. Kan hende de bare plukker ut tilfeldige mobilnumre som de sender SMS'en til.

 

Tankegangen her er vel også at de som utsettes for dette, ikke gidder å lage sak ut av 70 kroner. Derfor "tjener" de pengene uten noen særlig risiko.

 

Forstår veldig godt irritasjonen din.

Lenke til kommentar

Anmeld det til forbrukerombudet! Men sjekk også at det ikke har blitt sendt noen meldinger til dem fra din telefon(sjekk sendte meldinger) i tilfelle noen har dratt en prank på deg. Da er det din egen feil at det har skjedd, og det er deg det vil gå utover dersom forbrukerombudet finner ut det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...