Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Spørsmål: Opplagerkrefter


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har et spørsmål jeg håper noen kunne ta seg tid til å svare på. Jeg trenger rett og slett litt hjelp med fremgangsmetode ved utregning av opplagerkrefter. Sitter med følgende oppgaver

 

 

 

På oppgave 3.17 har jeg regnet ut de forskjellige kreftene, men sliter med å få riktig tall på opplagerkreftene til punkt A og B. Jeg tror jeg forvirre meg selv, men når det kommer til Kraft * Arm, vil ikke 12kN kraften kun ha en 1,5m lang arm mot punkt A ? Den vil vel heller ikke påvirke punkt B da denne har glidelager og kun blir påvirket av krefter i Y rettning ?

 

På oppgave 3.18 skulle jeg gjerne bare hatt en forklaring på hvordan kreftene påvirker punkt B ? Eks påvirker 150N kraften punkt B ? Er det korrekt at man må regne ut katetene her for å kunne regne ut kraft i X og Y rettning ?

 

 

Alle svar er mottat med et stort takk !

post-125623-1268778344,9524_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ei stund siden jeg har holdt på med dette, men prøver meg likevel på et løsningsforslag.

 

3.17)

Sette at summen av moment i A må være 0. Dette gir:

(10cos30)kN * 3m - 8kN*3.5m + 12kN*1.5m - B_y*6m = 0

F_y = B_y = 2.66kN

 

Så en balanse på kreftene i Y-retning.

A_y + B_y + 8 - 10sin30 = 0

Sette inn for B_y som er funnet. Og det gir A_y = -5.66kN

 

Så er det å balansere i x-retning:

A_x + 10cos30 + 12 = 0

A_x = -20.66kN

 

Ser da at antagelsen min om at A_y er oppovervent er feil pga fortegnet, og likeså for A_x.

 

F_a = sqrt(A_x^2 + A_y^2) = 21.4kN

 

3.18) Tror du må finne vinkelen mellom B og klossen, tan^-1 (1.5/2), blir vel en vinkel på 36.87grader. Da blir du å få tre ukjente og du har 3 ligninger tilgjengelig: F_y = 0, F_x = 0 og M_x = 0. Og så kan du trikse litt for å løse B f.eks. Hvis du ikke får til så får jeg se om jeg orker å lage et løsningsforslag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...