Gå til innhold

Fra GSV til Afghanistan


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har etter ønske blitt innkalt til GSV juli 2010 siden jeg har hørt at dette er den kuleste og mest givende tjenesten.

 

Æh..?

 

 

Ja, etter hva jeg har fått informasjon om, så kan du det, men oppgavene vil nok variere. Jeg kan ikke så mye om akkurat dette, men en fra GSV vil vel ha andre oppgaver enn en fra 2. bt?

Lenke til kommentar

Tror han stusset litt på den delen med "mest givende tjenesten" :)

Da svarte han jo "bra". Hvilke tjeneste vil dere mene er givende? :)

 

 

Nå er vel ikke dette relevant for tråden din, men det kommer helt an på hva du ser etter. Mange tjenester vil nok være givende, selv om enkelte også ser på deler av førstegangstjenesten sin som meningsløs. GSV er en veldig fin tjeneste etter hva jeg har hørt også, men jeg vil ikke tro at den er særlig kulere eller mer givende enn mange andre tjenester. Det viktigste er nok at den føles kul og givende for deg, sånn at du får en best mulig førstegangstjeneste. (Vil jeg tro, da :))

 

Jeg fikk også beskjed om at GSV kvalifiserte til utenlandstjeneste da jeg var på sesjon. Men som sagt, nøyaktig hva de gjør der nede, vet jeg ikke, og det finnes tilsynelatende generelt liten info om det. Jeg tror det er en eller to her på forumet som kan en god del om dette/har tjenestegjort i GSV, men du vil nok få vite en god del under tjenesten din.

 

Håper du får en førstegangstjeneste av kongeklasse! :)

Lenke til kommentar

GSV stiller med MOT lag til afghanistan. men er hard konkuranse om de plassene så da må man stå på utover norm.

 

ellers så stiller folk fra grensa meget sterkt til omtrent hva de nå måtte finne på å søke på, det vere seg fjernesk, tmbn eller annet.. Ingen, sendes ut i tjeneste på bakrunn av førsteganstenesten uansett, man får utdanning i den stillingen man måtte få i avd som skal ut.

 

gutta fra grensen er proffesjonelle, og har som regel rikti instilling. det teller mye.

 

alt annet kan læres.

 

TMBN har en mestringsøvelse i slutten av prøveperioden, der faller det altid av en liten del. så da må de på nytt prøve å rekruttere til de stillingene. grensejegerene har som regel mye mestring i løpet av året, og er derfor noe mer "safe" enn folk fra noen av de andre avd.

Lenke til kommentar

Etter endt tjeneste på GSV er veien kort til TMBN. GSV er fleksible og greie når du skal på opptaket, og dette klarer de fleste. Deretter må man bare fortsette å stå på og vise at man har det som trengs underveis i TMBN. Mange fra min kontigent kom inn, men en del ble faktisk sendt hjem også, først og fremst pga skyteferdigheter. Skytedriller er nok ikke GSV's sterkeste side.

Lenke til kommentar

Gsv er den mest givende tjenesten etter min mening. Folk som har vært andre steder vil selvfølgelig si noe annet. Du kan derfor ikke få noe endelig svar på dette. Vil være forskjellig for alle. Men det skal sies at selvstendigheten og opplevelsene du kan få på GSV er unike.

 

Veien fra alle avdelinger i hæren er kort til int-ops. Skal sies at både 2.bn og gsv stiller sterkt til tmbn. MoT lag blir også sendt direkte fra GSV. Du vil også ved gsv få bra nok opplæring til å kunne stilt greit på de fleste andre opptak også. Flere fra jeg kjenner fra gsv som har klart seg bra i både fsk, mjk og ikke minst fjern.esk.

Lenke til kommentar

Hihi.

 

Det folk synes å slite med å forstå er at det er bruk for det aller, aller meste i Afghanistan. Hvis en tjenestestilling kreves i Norge, så kreves den høyst sannsynlig i Afghanistan også. Kanskje ikke i samme forholdet (altså, antallet stillinger av hver type i forhold til det totale antallet stillinger trenger ikke være det samme i Norge og utlandet), men stort sett trengs det altså all mulig slags kompetanse i utenlandsoperasjoner også. Unntaket er selvfølgelig hvis du jobber opp mot et våpensystem som ikke brukes av norske styrker i utlandet.

 

Dette kommer vel av at de aller fleste mener "jeg vil være fotsoldat i utlandet" når de sier "jeg vil tjenestegjøre i utlandet". Fakta er at de aller færeste norske soldatene (faktisk hårreisende få, i forhold til det totale bidraget) driver og patruljerer og gjør den slags ting, som de fleste ser for seg at er typiske soldatoppgaver.

 

Det betyr altså at du kan komme deg ut nærmest uansett hvor du havner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...