petterpann Skrevet 16. mars 2010 Skrevet 16. mars 2010 (endret) Jeg kvalifiserer meg til å ta studiekompetanse etter 23/5-regelen. I tillegg har jeg fagbrev. Dette kan dokumenteres. Trenger jeg bare å kjøpe lærebok for hvert enkelt fag, for så å melde meg opp til eksamen som privatist i hvert enkelt fag?? Endret 16. mars 2010 av petterpann
Nordentro Skrevet 16. mars 2010 Skrevet 16. mars 2010 Jeg kvalifiserer meg til å ta studiekompetanse etter 23/5-regelen. I tillegg har jeg fagbrev. Dette kan dokumenteres. Trenger jeg bare å kjøpe lærebok for hvert enkelt fag, for så å melde meg opp til eksamen som privatist i hvert enkelt fag?? Et lite triks er å komme seg inn med "realkompetanse". Det kreves da at du har erfaring/ jobbet innenfor samme fagområdet eller noe som slekter av en viss varighet. Om det er en helt ny fagretning kan du ta supertrikset med å komme deg inn på et hvilket som helst åpent årsstudie og fullføre/ bestå alle eksamener. Du vil da automatisk oppnå generell studiekompetanse dog uten å kunne poengberegnes ved senere studier. (Jeg gjorde dette) Om det er populære studieplasser/ studieplasser det er stor rift om og som krever mye poeng vil jeg anbefalle å ta opp de fagene du mangler.
petterpann Skrevet 16. mars 2010 Forfatter Skrevet 16. mars 2010 Jeg kvalifiserer meg til å ta studiekompetanse etter 23/5-regelen. I tillegg har jeg fagbrev. Dette kan dokumenteres. Trenger jeg bare å kjøpe lærebok for hvert enkelt fag, for så å melde meg opp til eksamen som privatist i hvert enkelt fag?? Et lite triks er å komme seg inn med "realkompetanse". Det kreves da at du har erfaring/ jobbet innenfor samme fagområdet eller noe som slekter av en viss varighet. Om det er en helt ny fagretning kan du ta supertrikset med å komme deg inn på et hvilket som helst åpent årsstudie og fullføre/ bestå alle eksamener. Du vil da automatisk oppnå generell studiekompetanse dog uten å kunne poengberegnes ved senere studier. (Jeg gjorde dette) Om det er populære studieplasser/ studieplasser det er stor rift om og som krever mye poeng vil jeg anbefalle å ta opp de fagene du mangler. Men studiet jeg ønsker å søke nå har et absolutt krav om studiekompetanse, selv om jeg måtte ha 10 års relevant realkompetanse, så studiekompetanse må jeg ha. Vil i utgangspunktet bare vite om det jeg skriver i mitt første innlegg er veien å gå frem.
Herr Brun Skrevet 17. mars 2010 Skrevet 17. mars 2010 Svaret er ja. Det finnes skoler som tilbyr undervisning for folk uten skolerett, også tilpasset de som vil ta opp "23/5-fag", men det er ikke nødvendig.
Windoge Skrevet 17. mars 2010 Skrevet 17. mars 2010 Slipper man unna noen av disse fagene dersom man har fagbrev i tillegg til at man går under 23/5-regelen?
Herr Brun Skrevet 17. mars 2010 Skrevet 17. mars 2010 Hvis du har hatt opplæring i noen av fagene, ja. Hvis ikke, nei.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå