Gå til innhold

Grader på min I7 920


Anbefalte innlegg

Ettersom han har ein d0, må han kjøre på 1.4 v for å klare den hastigheten.

 

Du bør ikkje få den varmere enn 67.9°C for levetida skyld. (Kjører min selv på max 75, er ikkje så farlig :!: )

http://processorfinder.intel.com/details.aspx?sSpec=SLBEJ

Det er ikke kjernetemperatur, det er en temperatursensor som sitter i selve varmesprederen, der er det kjapt 10-15c kaldere enn i selve kjernene

 

åja. vil det si at alle cpuer på den sida tåler 10-15 grader meir enn kva som er lista opp ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De aller fleste cpuer klarer seg fint ved 90 grader, og de aller fleste er stabile ved 100 grader også, men over det begynner man fort å få interesante resutater. (dog må jeg si meg litt imponert over litt eldre athlon xp som klarte over 200 grader uten å bugge, dvs, i noen sekunder før den brant opp).

 

Problemet er mer slitasje over tid, og generelt er det greit å holde seg under 90 grader. Om det skal være et stabilt system for lang fremtid burde du gjerne holde det under 80 grader, for å takle temperatursvingninger i rommet og støv uten problemer.

Lenke til kommentar

Kjent grense for i7 er på 100 grader, da begynner den å throttle av seg selv. For ordensskyld kan du trekke fra litt fra maks tallet og, for å være på den sikre siden. Eg personlig (men det er mange personlige meninger) mener at rundt 90 grader er helt greit.

 

Når det er sagt er 1,4v altfor mye for en D0 på 4,0ghz.. Egentlig for mye for en C0 også, men den kunne muligens trengt såpass. Jeg ville holdt meg med maks spenning på luft kjøling til 1,34v eller en ca 10-11% økning i volt fra 1,2v som er noenlunde det VID ligger på.

 

Ettersom han har ein d0, må han kjøre på 1.4 v for å klare den hastigheten.

 

Du bør ikkje få den varmere enn 67.9°C for levetida skyld. (Kjører min selv på max 75, er ikkje så farlig )

http://processorfind...spx?sSpec=SLBEJ

 

Dette er egentlig bare feil.

 

Ettersom han har en D0, så er 1,4 IKKE det han trenger. En C0 ville muligens trengt det, men D0 går rundt 1,2Xv merket.

 

Som sagt over er det tCase (varmesprederen) som blir målt, og da er det 68+15=83 grader, 7 grader til (som er min mening om hva som går greit) er nok ikke så farlig, da max eller ikke er ganske løse verdier som blir brukt pga sikkerhet.

 

Edit: En av de store grunnene til at eg regner 90c som en fin makstemp er at dette er Prime95 makstemp. Vanlige programmer nærmer seg ikke dette på langt nær.

Endret av Crazymech
Lenke til kommentar

Jeg har selv Noctua D14... ligger på 75c i prime95 med 1,28v (200X20=4000mhz) Kjører med hyperthread på... tror man kan kaste vekk litt temp om man skrur det av, men ble skuffa over kjøleren som jeg fikk i dag, lapping vurderes på det sterkeste nå..

Nå skal det sies at jeg aldri har vært helt fornøyd med noctua sin kjølepasta, men den kan ikke ha så mye å si.. må enten være en sensor bug, eller rett og slett en dårlig/ugjevn kjøler/prosessor..

 

Edit:

D0 stepping

1,88v pll

1,3v cpu/nb

1,26v cpu 1,3v max load

 

Det skal sies at tempen ikke er noe dårlig, men synes den kunne vært en del bedre.. zalman kjøleren min ville ikke hatt problem med å ligge på samme temp, bare med en god del mer støy.. Skal forsøke å snu kjøleren så den blåser bakover å se om det hjelper. Selv om jeg vil ha den til å blåse nedover pga det gir litt bedre kjøling for NB som ligger rett over et rykende varmt hd5970 ^^

Endret av SLiks
Lenke til kommentar

Jeg har helt likt oppsett som deg trådstarter, og satte igang med overklokkingen igår. Gå inn i biosen og skru av Hyperthreading, senk volten til 1.3. Si ifra hvis du vil vite hva jeg har på de andre instillignene.

 

Jeg kjører på 4ghz selv, D0 stepping, 1,280V, temperaturen er på 74C max load etter seks timer med prime 95 på den første kjernen, ca 70 på de andre. Å skru av Hyperthreading og senke volten ned fra 1,35 til 1,28 senket temperaturen med ca 15 grader hos meg ( eneste jeg har annerledes enn oppsettet ditt er noctua vifte )

 

Skal kose meg mer med dette ikveld og finne perfekte innstillinger(mulig de jeg har nå er det :D)

post-7927-1269012280,96_thumb.jpg

Endret av asad
Lenke til kommentar

Nå begynner vi å snakke. Snudde vifta i toppen av HAF kabinettet mitt, snudde Noctua D14 kjøleren til normal possisjon rensa den på nytt og tok på litt mindre kjølepasta, satte en ekstra vifte i fronten, flasha skjermkortet så jeg fikk viftestyring og satte opp hastigheten på det litt.. (HD5970, var 65c idle før, 56c idle nå) Gikk fra 75-76c max (prime95) @4ghz til max 63c @4ghz samme spenning (1,28v)

Jeg har fått en knallgod chip som booter windows på 4ghz med bare 1,20v

 

NÅ SKAL DET KLOKKES! ;)

Endret av SLiks
Lenke til kommentar

pcprobe måler min i7 920 @ 3.20 ghz til 29 grader ved vanlig surfing, musikk, defragmentering og litt anna stæsj.

 

kjører Noctua nh u12p luftkjøler, og har aldri sett CPU over 38 grader, selv under spilling.

har selvfølgelig målt med andre programmer, men får samme resultatet der.

 

men dere prater kanskje om makstemp under stresstester?

 

EDIT: er vel kjekt å få med at den går på 1.31 volt ;-)

 

EDIT2: nådde maks 66 grader under torture testene i prime95

Endret av ivr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...