Gå til innhold

Koble seg til vannkrana


Meier

Anbefalte innlegg

Har nå overklokket min i7 920. Og vert oppe i 4,5Ghz. Det ble i varmeste laget. Har justert ned til 3,9Ghz. Men ved heftig bruk, ser jeg at tempen blir ganske så høy. Tenkte så å gå for vannkjøling. Men i stedet for å bruke vifter på radiator, så tenkte jeg å legge den i en egen vanntank, som så igjen, er koblet til vannkrana. Eventuellt sette på en magnet ventil, og styre den over termostat. Dette bør jo bli en mere effektiv og mere stillegående kjøling, enn med vifter eller? Tenkte da på problemer med temperaturer på varme sommerdager. Vannet i krana er jo ganske så kaldt, året rundt, og i uante mengder(gratis for meg :) ). Er det noen som har prøvd/har erfaring med dette? Hvilken effekt vi det gi?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Peltier bruker jo strøm. Men kansje en grei løsning? Når det gjelder alger, så kjører jeg UV sterilisatorer på akvarier her. Og det holder alger garantert unna. Men de igjen, bruker jo også strøm, så man er kansje like langt? Spørsmåler er da, hvor kraftige peltier elementer får man? Er det noe effektivt, mot så høye temperaturer? Kaldtvannet(+5C) fosser jo inn her, gratis. Radiatoren kan jo også legges i en egen beholder med glykol, for så å legge den i vanntanken igjen. Slik at ikke radiatoren blir gjengrodd av alger.

Eller bare ha en saftig kveil med glødd kobberrør i vanntanken. Og lager man vanntanken svart, og med UV sterilisator inni, så har algene liten sjanse. Det blir dønn sterilt.

Lenke til kommentar

Hvis temperaturen på kjølevannet er vesentlig under romtemperaturen, f.eks hvis du får det ned i 5-10 grader, vil du potensielt få kondens på slanger og kjøleblokker. (Tenk f.eks på hvordan melkekartonger blir våte på utsiden når du setter dem i romtemperatur.)

Vann på utsiden av slanger og kjøleblokker er IKKE bra.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kondens blir ikke noe problem her. For at kondens skal oppstå, må jo luften være fuktig. Rommet pcen står i, har meget tørr luft. Dessuten så er det ikke snakk om så lave temperaturer. Allt skal styres over termostat, på en sikker temp. Men tenker å bruke isolerte glødde kobberør frem til pcen. Så slanger videre til de vannblokkene som trengs. Jeg ser at Vreg tempen er ganske så høy. Så den må jeg ha kjøling for. Bare lurer på hva det finnes av kjølere for sånnt? Har lett litt rundt, men finner ikke noe om det. Noen som vet? Kansje noe man må bygge selv?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Med mindre man har avfukter/befukter i rommet bestemmes vannmengden i lufta av værforholdene ute. Generelt gjelder det at jo varmere vær det er jo mer fuktighet er det i lufta. Regnvær gir selvfølgelig også høy luftfuktighet hvis ikke det er veldig kaldt.

 

Velger man å bruke vann i fra springen må man være 110% sikker på at det ikke vil kunne oppstå lekasje.

 

 

space

Lenke til kommentar

Med mindre man har avfukter/befukter i rommet bestemmes vannmengden i lufta av værforholdene ute. Generelt gjelder det at jo varmere vær det er jo mer fuktighet er det i lufta. Regnvær gir selvfølgelig også høy luftfuktighet hvis ikke det er veldig kaldt.

 

Velger man å bruke vann i fra springen må man være 110% sikker på at det ikke vil kunne oppstå lekasje.

 

 

space

 

Dette rommet har ikke vinduer. Det ligger også slik til at fuktig luft ikke oppstår der. Det fordi rommet er oppvarmet hele tiden. Og det er overtrykk i rommet, slik at ikke fuktig luft unenfra blir sugd inn. Jeg sitter ofte der med iskald drikke i glass. Og det har aldri oppstått kondens på glasset. Dessuten så vil jeg aldri ha behov for så kaldt kjøle veske/vann. Vesken som skal kjøle pcen er i et lukket system, som så igjen har kontkakt med springvannet. (Varme/kjøle veksling). Men selvfølgelig, all luft har jo litt fuktighet. Men ikke noe problem her.

Lenke til kommentar

Fuktigheten til lufta i rommet vil bestemmes av fuktigheten til luften som kommer inn i rommet. Uansett om man har over eller undertrykk må lufta komme fra en plass, og det er i 99,999% av gangene fra uteluften. For luft ved 25 grader, må den relative luftfuktigheten ligge under 20% for at det ikke skal oppstå kondens på utside av et glass med isvann. Om sommeren vil fuktigheten stort sett ligger høyere enn dette. Vanlig relativ luftfuktighet til uteluft i norge er 50% til 90% avhengig av plassering i landet og tid på døgnet.

 

 

Så lenge alle flater har temperaturer over duggpunktstemperaturen vil man aldri oppleve å få kondens.

 

 

space

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...