Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Gevinster ved fiberutbygging i distrikts-Norge


Anbefalte innlegg

Bør leses av de som jobber for og få til fiberutbygginger i sitt distrikt.

 

http://www.distriktssenteret.no/Portals/kdu/Filer/pdf/Gevinstrealisering%20av%20h%C3%B8ykapasitetsbredb%C3%A5nd%20-%2010.%20mars%202010.pdf

 

Klippet fra Insidetelecom:

 

Nexia-rapporten, «Gevinster av høykapasitets bredbåndsnett i distrikts-Norge», er utarbeidert på grunnlag av informasjon Nexia har samlet inn fra fire enkeltkommuner - Austevoll, Bykle, Dyrøy og Fitjar - samt Numedalsregionen med kommunene Flesberg, Rollag, Nore og Uvdal, og Forradal, en del av Stjørdal kommune.

Distanser skaper behov

 

Rapporten konkluderer også med at «høykapasitets bredbåndsnett vil være minst like viktig for samfunns- og næringsutviklingen i distrikts-Norge som i byer og større tettsteder de nærmeste årene».

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er det ingen fare for, nesten all utbygging av fibernett i Norge er kommersiell eller eventuelt sponset av det lokale e-verket eller kommunen.

Endel av det som står i denne rapporten er like gyldige i Oslo som i Finnmark, nemlig samfunnsverdien av høghastighetsbredbånd.

Lenke til kommentar

Utbyggingen burde vært støttet av staten. Dette er viktig infrastruktur som kunne gi oss et fortrinn konkurransemessig som land.

Men det er klart at når alt skal skje på premissene til TheDale over så blir det klatt i klatt over et tiår eller to.

 

Helt enig. Når man mener at infrastruktur som veg, jernbane, vann og kloakk primært skal finansieres offentlig, så burde det også gjelde grunnleggende IKT infrastruktur. At vi i neste omgang betaler for bruk av infrastrukturen er en helt annen sak, og helt greitt. Vi betaler for bruk av veiene (årsavgift etc), vann og kloakk etc. Men når man gjorde den tabben å ikke ta fra Telenor infrastrukturen ved privatiseringen har man egentlig skapt en situasjon der det neste er umulig å bruke særlig offentlig finansiering.

 

Blant annet fordi der er ulovlig næringsstøtte.

Lenke til kommentar

Privatpersoner trenger ikke høyhastighetsbredbånd. Selv har jeg 10 mbits fiberlinje, fordi det var den laveste hastigheten jeg kunne velge. Jeg trenger ikke 10 mbits linje, og det gjør heller ikke den vanlige mann i gata. Derfor mener jeg at de som ønsker dette tilbudet, selv skal finansiere det, ikke staten.

 

Det blir på samme måte som når jeg som skattebetaler skal være med å finansiere ei bro til 50 millioner, fordi det hadde vært kjekt med ei bro ut på den øya som har 50 innbyggere.

Lenke til kommentar

Du ser tydeligvis ikke at samme infrastrukturen tjener to formål, nemlig både næringsliv og oss som privatpersoner. Hverken la7dfa.com eller undertegnede ser dette som viktig for privatbrukeren i seg selv, men viktig for å ha en IKT infrastruktur som gir konkurransefortrinn på sikt. Konkurransefortrinn er både knyttet til næringslivets muligheter, men også attraktivitet for bosetting. Dette har intet med hva du og jeg som person har behov for, selv om jeg faktisk driver virksomhet hvor IKT infrastruktur er viktig. Og som fint kan drives på bygda.

 

Hvorfor tror du f.eks Sør-Korea har bygd ut infrastruktur med betydelig offentlig støtte. Hovedgrunnen til offentlig finansiering i Sverige (stadsnett) har vært i stor grad næringslivets behov (eller samfunnet generelt).

 

Samfunnsøkonomisk er faktisk utbygging av IKT-infrastruktur i "grisgrendte" strøk ofte svært god butikk. Mye eksportretta næringsliv ligger i slike områder, både innen fiske, oppdrett og reiseliv. Og utenom olje, gass og noe smelteverksindustri (som også ligger i utkanter) er det disse som drar inn inntekter for landet.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig ser jeg fordelene, men er det riktig at staten skal betale? Høyhastighetsbredbånd er et gode, ikke en nødvendighet. Kanskje for større bedrifter, men igjen, de har kapital til å finansiere dette selv. Skal vi gjøre noe for næringslivet, måtte det blitt skatte/avgifts-reduksjon slik at enkelte bedrifter ikke kveles økonomisk.

Lenke til kommentar

Det er det ingen fare for, nesten all utbygging av fibernett i Norge er kommersiell eller eventuelt sponset av det lokale e-verket eller kommunen.

Endel av det som står i denne rapporten er like gyldige i Oslo som i Finnmark, nemlig samfunnsverdien av høghastighetsbredbånd.

 

Ja det staten bør inn å sponse er "hovedveiene". Linjene ute i distriktene betaler folk selv gjennom, priser til leverandør som ofte er kraftselskap. Betalte selv kr.5000,00 for noen år tilbake for fiber. + kr. 100.00 pr måned i leie. En grei pris på steder, med marginal bosetning. Faktisk hadde jeg langt større problem med hus i Oslo. Først i fjord høst ble fiber tilgjenglig, riktig nok til en sterkt subsidiert installasjonspris, grunnet kamp mellom Canal Digital og Hafslund/Viken.

Lenke til kommentar

eg har i dag en 8/1mbit adsl linje fra nxt som er det største eg kan få på det utdaterte kobbernettet og det er ganske enkelt ikke raskt nok, vi har 5 maskiner på nett og 2 xbox som brukes på xbox live, nå brukes ikkje alle maskinen samtidig alltid, men i helgene kan det blir vanskelig å spille online grunnet høy ping tider og lasting av nettsider går veldig treigt, så hadde eg hatt muligheten til å kjøpe fiber hadde eg absolutt slått til.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig ser jeg fordelene, men er det riktig at staten skal betale? Høyhastighetsbredbånd er et gode, ikke en nødvendighet. Kanskje for større bedrifter, men igjen, de har kapital til å finansiere dette selv. Skal vi gjøre noe for næringslivet, måtte det blitt skatte/avgifts-reduksjon slik at enkelte bedrifter ikke kveles økonomisk.

Jeg håper du aldri skader deg slik at JEG kan slippe å betale for sykehusoppholdet ditt. Tenker du i det hele tatt på andre folk? Uansett, fiber i byga er viktig. 1mb/s er knapt nok til en telefonsamtale uten hakking (IP-telefon), skype, youtube etc. er helt ute av bildet. Jeg vet ikke med deg, men min mor og far sitter og skyper med sine søsken, og sitter på youtube og ler seg skakk hver dag. For å klare dette må de avtale hvem som skal gjøre hva på forhånd for at alt skal klaffe.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig ser jeg fordelene, men er det riktig at staten skal betale? Høyhastighetsbredbånd er et gode, ikke en nødvendighet. Kanskje for større bedrifter, men igjen, de har kapital til å finansiere dette selv. Skal vi gjøre noe for næringslivet, måtte det blitt skatte/avgifts-reduksjon slik at enkelte bedrifter ikke kveles økonomisk.

Jeg håper du aldri skader deg slik at JEG kan slippe å betale for sykehusoppholdet ditt. Tenker du i det hele tatt på andre folk? Uansett, fiber i byga er viktig. 1mb/s er knapt nok til en telefonsamtale uten hakking (IP-telefon), skype, youtube etc. er helt ute av bildet. Jeg vet ikke med deg, men min mor og far sitter og skyper med sine søsken, og sitter på youtube og ler seg skakk hver dag. For å klare dette må de avtale hvem som skal gjøre hva på forhånd for at alt skal klaffe.

 

Er selv bosatt litt i utkanten av Stokke, som ligger mellom Sandefjord og Tønsberg. Grunnet lang avstand til sentral, og et allerede overbelastet nettverk kan det ikke leveres mer enn 1mbit ned og ca 0.2mbit opp her. Og som du sier, 1mbit holder ikke mål når f.eks jeg skal spille, mens min bedre halvdel fyrer opp en videokonferanse på skype. Jeg skulle gjerne bidratt til å få nettet i området her oppgradert, men det er desverre ingen andre som er intereserte i det.

 

Den valige mannen i gata har ikke behov for så fryktelig kraftig linje, enda. Men det kommer jo en dag hvor alt krever mye større båndbredde enn nå. Man ser jo tydelig at utviklingen går i den veien at vi bare trenger kjappere og kjappere linjer. Spør du meg er det like greit å ligge litt i forkant av alle behovene.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig ser jeg fordelene, men er det riktig at staten skal betale? Høyhastighetsbredbånd er et gode, ikke en nødvendighet. Kanskje for større bedrifter, men igjen, de har kapital til å finansiere dette selv. Skal vi gjøre noe for næringslivet, måtte det blitt skatte/avgifts-reduksjon slik at enkelte bedrifter ikke kveles økonomisk.

Jeg håper du aldri skader deg slik at JEG kan slippe å betale for sykehusoppholdet ditt. Tenker du i det hele tatt på andre folk? Uansett, fiber i byga er viktig. 1mb/s er knapt nok til en telefonsamtale uten hakking (IP-telefon), skype, youtube etc. er helt ute av bildet. Jeg vet ikke med deg, men min mor og far sitter og skyper med sine søsken, og sitter på youtube og ler seg skakk hver dag. For å klare dette må de avtale hvem som skal gjøre hva på forhånd for at alt skal klaffe.

 

Jeg er ikke imot et velferdssamfunn, tvert imot. Men jeg synes det blir for mye og forlange at staten skal betale for at jeg skal kunne ha høyhastighetsbredbånd. Som det blir nevnt over her, vedkommende måtte betale 5000,- for å få internett til seg selv, mener du dette er urimelig?

Lenke til kommentar

Selvfølgelig ser jeg fordelene, men er det riktig at staten skal betale? Høyhastighetsbredbånd er et gode, ikke en nødvendighet. Kanskje for større bedrifter, men igjen, de har kapital til å finansiere dette selv. Skal vi gjøre noe for næringslivet, måtte det blitt skatte/avgifts-reduksjon slik at enkelte bedrifter ikke kveles økonomisk.

Jeg håper du aldri skader deg slik at JEG kan slippe å betale for sykehusoppholdet ditt. Tenker du i det hele tatt på andre folk? Uansett, fiber i byga er viktig. 1mb/s er knapt nok til en telefonsamtale uten hakking (IP-telefon), skype, youtube etc. er helt ute av bildet. Jeg vet ikke med deg, men min mor og far sitter og skyper med sine søsken, og sitter på youtube og ler seg skakk hver dag. For å klare dette må de avtale hvem som skal gjøre hva på forhånd for at alt skal klaffe.

Jeg er ikke imot et velferdssamfunn, tvert imot. Men jeg synes det blir for mye og forlange at staten skal betale for at jeg skal kunne ha høyhastighetsbredbånd. Som det blir nevnt over her, vedkommende måtte betale 5000,- for å få internett til seg selv, mener du dette er urimelig?

Ja selvfølgelig synes jeg det er urimelig. I Sør-Korea har de raskest nett i verden, per innbygger. Hvorfor kan ikke vi har det slik? Latskap og grådighet?

Lenke til kommentar

Selvfølgelig ser jeg fordelene, men er det riktig at staten skal betale? Høyhastighetsbredbånd er et gode, ikke en nødvendighet. Kanskje for større bedrifter, men igjen, de har kapital til å finansiere dette selv. Skal vi gjøre noe for næringslivet, måtte det blitt skatte/avgifts-reduksjon slik at enkelte bedrifter ikke kveles økonomisk.

 

Nå er skatte-/avgiftsnivået for bedrifter i Norge relativt moderat - selskapsskatten er lavere enn f.eks i USA og omtrent som gjennomsnittet i OECD på 27 % (28 % i Norge). Til og med arbeidsgiveravgifta er på omtrent samme nivå som andre land. Men dette er dog uansett OT.

 

For mange bedrifter er faktisk god nettkapasitet i dag en nødvendighet, og da snakker vi gjerne om bedrifter med 10 - 40 ansatte - ikke store konserner. F.eks opplever fler og fler små reiselivsbedrifter at det å ha skikkelig nettilgang for "gjestene" er nesten helt nødvendig i enkelte markeder. Bedrifter av mer teknologisk art opplever at man må ha tilgang til samhandlingsverktøy og videokonferanse for å kunne konkurrere.

 

I tillegg er det særdeles viktig for bedrifter å kunne rekruttere gode medarbeidere. Gode medarbeidere rekrutterer du mye gjennom attraktive boforhold, noe som betyr at infrastruktur som skole, barnehage, butikk, vei, vann, kloakk og IKT infrastruktur må eksistere og ha en viss kvalitet. Dette er noe man har vært klar over siden 60-tallet, og er en vesentlig årsak til at næringsorganisasjoner faktisk er meget opptatt av infrastruktur, også statlig finansiert. NHO har ved flere anledninger klart signalisert at de ønsker offentlig finansiering av bredbånd.

Lenke til kommentar

Jeg tror vi vil få mye utbygd på kommersiell basis også i bygdenorge men selvsagt vil utbyggerne plukke kirsebærene og ta stor byggefelt o.l i første omgang.

Har man først stamkabelen inn i området er det antall kabelmeter pr hus som bestemmer og det kan gjerne være både enklere innsalg og lavere kostnader for utbygging på bygda.

 

I høst kan det se ut som det er kjørt en kampanje mot fiber, den ene rapporten som har blitt referert i media tror jeg er laget for at de store ISP-ene er redd fiberutbyggerne, de har ingenting og svare med og

prøver og skremme vekk pengene så utbyggingen stopper, jmf BBK så åpenbart er fiber fremtiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...