Gå til innhold

Pcen piper og ingenting fungerer! urgent...


Anbefalte innlegg

har lest noen artikler om dette temaet, men ikke fått noe fullgodt svar.

 

jeg har nettopp fått varer i retur fra komplett. Det var hovedkortet som var brent av en eller annen grunn (har aldri overklokket etc, brukt riktige vifter etc).

 

Etter å ha satt sammen pcen (kun cpu, hk, minne og skjermkort) vises det ingenting på skjermen. Maskinen piper også, etter kanskje 4 sekunder i ca.1 sekund, pause på 4 sek, pip på 1 sek osv .

 

Dette er komponentene:

Abit KX7-333 Hovedkort Socket A (DDR)

AMD Athlon XP1800+ 1.53 GHz 266 MHz bus

Chieftec Dragon Aluminium Tower Sølv

DDR-DIMM PC2700 256MB DDR CL2.5

Gainward AGP GeForce4 MX420 64MB DDR

Enermax Kabinett Vifte 80x80x25mm

EKL PAPST CPU-Vifte m/kulelager Socket A (max xp2100)

 

JEg skjønner ikke hva det kan være for noe, det gamle HK (akkurat samme Hk, men fått nytt fra komplett) fungerte med denne ram-brikken og alt annet.

 

Står ikke noe i HK manualen om forskjellige typer pip etc. Har prøvd alt mulig, endret slave/master, skiftet hvor viftene kobles på, tatt ut alle kort som ikke trengs etc.Alle kabler etc står ordentlig godt plassert (ikke noe som er løst). Ser ingen ting på skjermen idet hele tatt, kun svart.

 

ganske kjedelig situasjon. sikkert noen som vil si at det er ram'en det er noe problem med. Men rart når både cpu, skjermkort, ram og HK har blitt feiltestet hos komplett nå nettopp (pga problemet jeg nevnte i starten) og det kun var HK de fant noe feil med (så de andre komponentene fikk jeg i retur med nytt HK).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres merkelig ut, vel du før prøve noe av dette:

 

- Koble vekk alt annet du ikke behøver (harddisk, CD spillere etc).

- Kobl på kun en minnebrikke (men du har vel bare en). Prøv ev. et annet spor.

- Dobbeltsjekk om CPU kjøleren står riktig montert og at viften er koblet til rett kontakt på hovedkortet (npormalt merket CPU FAN eller lign.).

- Trykk AGP kortet gopdt på plass, det hender ofte at dette er feilen.

- Sjekk om det er noen jumpere som må settes for å sette FSB (front side bus), e.g du har 133/266. Komplett kan ha testet en 166/333.

- Prøv om mulig et annet skjermkort, gjerne et vrak av et PCI kort du har fra en urgammel PC.

Lenke til kommentar

Første tanken er at noe feiler kabinettet, feilkoblet led/pw-switch eller kondensatorfeil i PSU - en kortslutning under hovedkortet, med risk for svidd kort.

 

Sjekk at ingen bunnskruer havner utenfor skiva og berører en krets ( fest kortet med kun et par skruer f.eks. og vær sikker på du ikke er ladet med statisk el )

Lenke til kommentar

svarer på noen av tipsene...

 

- har koblet vekk alt "jeg ikke trenger", dvs cd,hd etc

- har kun en minnebrikke, og har skiftet slot flere ganger (bruker slot1 nå)

- alt sitter godt på plass, spesielt skjermkortet

 

zink. Brukte litt tid på de ulike ledningene (led kalles de kanskje). Var usikker på om de skulle plasseres samme vei (de to radene, hvis du skjønner hva jeg mener). Men skulle tro de var riktig plassert ettersom pcen starter, rebooter og lysene lyser (har prøvd litt forskjellige ting med disse led'ene).

 

Tviler vel litt på at noe er brent (hk eller minne, cpu) for alt har jo nettopp vært på test hos komplett...alt skulle med andre ord fungerer som det skal...

Lenke til kommentar
zink. Brukte litt tid på de ulike ledningene (led kalles de kanskje). Var usikker på om de skulle plasseres samme vei (de to radene, hvis du skjønner hva jeg mener). Men skulle tro de var riktig plassert ettersom pcen starter, rebooter og lysene lyser (har prøvd litt forskjellige ting med disse led'ene).

Koble fra Enermax-vifta ( enkelte kort har problemer med den ) og evt floppykabel ( lyser floppy konstant ? ) - sjekk at ribba har god kontakt med cpu og har passe med kjølepasta, fjern evt. overskytende masse.

Lenke til kommentar

først lyste floppy'en konstant, snudde ide kabelen og den skal fungere. Men har uansett fjernet ide kabelen fra HK for å fjerne "alle potensielle feilkilder", så det er definitivt ikke floppyen som er problemet.

 

Enermax viften er den som står i kabinettet (i "døren" som åpnes for å komme inn i kabinettet). Den har jeg som regel ikke koblet på, for det er så veldig tomvindt å komme til siden ledningen til viften er så kort og dermed blir det vanskelig å komme til. Så kan ikke være den viften.

 

Bruker forøvrig ikke kjølepasta, har aldri overklokket eller noe slikt noen gang heller. Kjølepasta er vel og bra det, men har aldri hatt behov, og da har jeg ikke brukt det.

 

Kjøleribben sitter som støpt på cpu'en. Litt av et styr og få av og på (spesielt av) kjøleribben, siden den sitter så vanvittig hardt på HK.

 

Har ikke peil hva som kan være grunnen til disse pipene. Skal spørre komplett på tirsdag. Men har en følelse av det må være noe essensielt (dvs ikke floppy etc), f.eks noen fundamentale problemer med HK, minne eller cpu. Men rart når alt har vært til test nylig...

Lenke til kommentar
Bruker forøvrig ikke kjølepasta, har aldri overklokket eller noe slikt noen gang heller. Kjølepasta er vel og bra det, men har aldri hatt behov, og da har jeg ikke brukt det.  

 

Kjøleribben sitter som støpt på cpu'en. Litt av et styr og få av og på (spesielt av) kjøleribben, siden den sitter så vanvittig hardt på HK.

Hvis du ikke bruker kjølepasta, er det da en 'thermal pad' under ? Kjølepasta er nødvendig uansett for å lede varmen opp i ribba. Kanskje skada cpu-kjerna siden ribbefestet var så hardt - i så tilfelle har det skjedd med mange før...

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det er CPU, men man kan aldri vite. Ved CPU feil slår maskinen seg av etter at par sekunder, den piper ikke. Men det er godt å sjekke likevel:

 

Viss CPU-fanen er hard få på kan det være at du har skadet coren på CPU. Jeg har selv gjort det ved et på anledninger og har lært å våre forsiktig når jeg knepper kjøleribba på. :wink:

 

Coren på CPU er lett å skade særlig på AMD. Bare en liten ripe eller noe som kan se ubetydelig "kruttel" avrutt i kanten er skade på coren.

Lenke til kommentar

skal ta ut ram'en når jeg kommer hjem idag. Heller nok mot ram'feil. Men veldig provoserende når alle deler nettopp har vært på test hos komplett. Hadde jammen meg ikke overrasket meg om ram'en faktisk hadde feil men komplett fant ikke feilen, hadde vært så veldig typisk,,,

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...