Gå til innhold

Informasjonstråd om Parkour


Anbefalte innlegg

Jeg lager denne tråden i å forhåpentligvis fjerne eventuelle misforståelser etter mye feilinformasjon om parkour - Media har mye i skylden for denne feilinformasjonen.

 

Først vil jeg prøve å fortelle veldig kort og enkelt om parkour er.

 

Parkour er noe man kan kalle en fysisk disiplin der målet er, med kroppen som eneste verktøy, å komme seg fra punkt A, til punkt B (gjerne innen urbane miljøer). Dette kan være så enkelt som at punkt A er på en side av et gjerde, og punkt B er på den andre siden, derav komme seg fortest mulig over/under gjerdet.

Parkour har mye med å bryte både fysiske og mentale sperrer.

Parkour har blitt veldig mye mer populært de siste årene, dermed fler media-innslag der media ikke er grundige nok til å sjekke om hva parkour er, og dermed utgir feilinfo.

De aller fleste har sett parkour noen steds, enten på youtube, TV eller på film.

En som driver med parkour er en traceur

 

Vanlige misforståelser / feilinformasjon angående parkour.

 

"Parkour er fransk for Freerunning"

Nei, parkour er ikke freerunning, som tidligere nevnt, er ett av hovedmålene å bryte sperrer og komme seg fort fram. Freerunning er noe helt annet, freerunning handler om å utnytte elementer i bymiljøet, som vegger o.l for å utvikle nye saltoer og triks. Siden en frontflip (forlengssalto) ikke får deg fortere fram, er det ikke parkour.

 

"Parkour handler om å hoppe fra ned fra høye tak"

Også feil, parkour handler ikke bare om å bryte sperrer, men også å trene trygt. De klippene man har sett av personer som hopper ned fra tak og kaller det parkour, er enten:

a) Idioter. (50% av tilfellene)

b) Feilinformerte personer. (40% av tilfellene)

c) Traceurs som har trent i mange mange år og gjør et sånn hopp for media. (10% av tilfellene)

Man må huske på at selv om man holder på med parkour, og har lært teknikker for å begrense skader fra fall, så er man ikke uskadelig, om de som hopper fra tak uforberedt (altså at man ikke har trent i årevis) bare viste hvor skadelig det egentlig var for dem, så hadde de sluttet tvert.

 

 

Nevneverdige personer

David Belle - 'Grunnlegger' av Parkour, det er han man skal takke for at parkour har blitt å populært.

(Vil legge til flere senere)

 

 

 

Jeg håper virkelig at dette klarnet litt opp for dem som var usikre på hva parkour var!

 

Jeg vil til slutt anbefale alle å gå inn på den offisielle parkour-siden i Norge for å lese litt mer om parkour.

 

Spør gjerne om dere lurer på noe, og si ifra om dere vil ha med noe med i tråden.

 

Tren trygt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan slenge ut litt steder å treffes jeg, for de som er interessert:

 

 

- Treff i Frognerparken, hver lørdag kl. 14:00 ved monolitten

- Generelle treff i Oslo

 

- Fast treff i Trondheim klokken 14:00 ved torget

- Generelle treff i Trondheim

 

- Treff i Stavanger hver Søndag kl. 14:00

 

- Treff el. lignende i Drammen by

 

- Fast treff i bergen

 

For litt mindre aktive steder kan man bare stikke til treff-delen på forumet og lage en tråd, eller finne en eksisterende tråd.

 

Nå på vinterstider er det mindre aktivitet, så jeg ville sjekka trådene eller skrevet i trådene, slik at man ikke møter opp alene på treff.

Husk å stikk til de siste sidene i trådene. :thumbup:

 

Alle kan være med på slike treff, selv de som aldri har holdt på med dette før.

Som folk kanskje har fått med seg er det ingen konkurranse-elementer her. :)

Endret av bollerbrus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...