Gå til innhold

Vil investere pengene mine i aksjefond


Rinox

Anbefalte innlegg

Hei, alle sammen! Jeg er nå 17 år og ønsker å investere 20-30 000 kroner i akjsefond rundt omkring. Jeg har sett spesielt på Landkreditt Kina ettersom jeg tror Kinas industri vil fortsette å vokse sterkt de neste årene. Vil gjerne spre pengene mine litt rundt omkring så er ute etter andre fond som kan se ut til å gi god avkastning også. Jeg har planer om å la pengene stå i 1-3 år inntil jeg begynner å studere.

 

Jeg har undersøkt hvordan dette med akjsefond fungerer, men det er fortsatt en ting jeg ikke forstår.. Hvordan fungerer prosessen ved å selge seg ut av et fond når man har tapt/vunnet? Foreldrene mine har hatt dårlige erfaringer med akjsefond før og har ikke annet enn negativt å si om det. Jeg prøver å fortelle dem at grunnen til at de ikke tjente noe var fordi de ikke engang visste hvordan pengene i fondet ble forvaltet, men neeida... De sier det er vanskelig å få solgt seg ut av et aksjefond. Stemmer dette? Hvordan gjør jeg det? Er det mye styr? Har hørt at man må kontakte en megler og blir satt på en venteliste..? Og hvem er det egentlig man selger verdipapirene sine til? Er det til fondet eller andre personer som ønsker å kjøpe seg inn? Er det en risiko for at jeg ikke klarer å selge meg ut?

 

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ingen problem å selge andeler i et fond. Jeg anbefaler deg å starte konto i f.eks Nordnet eller Skandiabanken for å få billig tilgang på forskjellige fond. Både Skandiabanken og Nordnet har utmerket seg med å ha lave etableringskostnader. Når du skal kjøpe/selge går du inn i nettbanken og velger de fondene du vil kjøpe/selge og etter 1-3 dager er fondene kjøpt/pengene på konto. Værre er det ikke.

 

FOndene går mere eller mindre som det børsen forøvrig. Det går opp når markedet stiger og ned når det er en nedadgående trend. Å sette 30.000,- på konto på en gang er kanskje litt risikabelt. Dersom trenden er opp fra idag og 3 år framover er tjener du på det. Dersom det derimot skal gå ned i 3 år har du tapt. Derfor anbefaler ekspertene at en sprer risikoen gjennom månedtlige innskudd, men dette må du ta en vurdering på selv.

 

Mvh

Raimop

Lenke til kommentar

Å selge seg ut av et fond er vanligvis gjort på en uke, og er faktisk mindre komplisert enn å selge aksjer, siden man da må passe på å selge for riktig kurs (ihvertfall hos Nordnet).

 

Så spørs det da om dette er det riktige tidspunktet å kjøpe på, men det blir vel en annen diskusjon. Du gjør uansett ikke noe dumt i å lese deg opp på-, og se an hvordan "humøret" i markedet er for tiden. Og et tips: Det kan godt hende at Kinas industri kan vokse mer, men Kina er avhengig av USAs forbruk...(!) - alt henger sammen..

 

Det at foreldrene dine tullet seg borti fondssparing, og mistet pengene er jo beklagelig. Var dette noe de var skyld i selv, eller var det p.g.a overivrige bankrådgivere?

Endret av greygenic
Lenke til kommentar

Vel.. De rotet seg borti noen fond med miljøsatsing som de ble anbefalt. Men de hadde jo ingen innsikt i hvordan pengene ble forvaltet.

 

Så det er altså ikke noe særlig problem å selge andelen sin? Hvem er det som kjøper den? Er det andre privatpersoner eller fondet? :)

Lenke til kommentar

Vel.. De rotet seg borti noen fond med miljøsatsing som de ble anbefalt. Men de hadde jo ingen innsikt i hvordan pengene ble forvaltet.

 

Så det er altså ikke noe særlig problem å selge andelen sin? Hvem er det som kjøper den? Er det andre privatpersoner eller fondet? :)

Hem som kjøper andelene dine behøver du ikke å tenke på. Kursene på fond blir beregnet en gang pr dag og derfor selger og kjøper man på ukjent kurs.

Lenke til kommentar

Jada, men ETF fond er indeksfond og BULL/BEAR fond. De tradisjonelle aksjefondene handles ikke på børsen.

 

Men ETF kan være et godt alternativ til aksjer og fond for de som bare ønsker å følge indeksen, evt ta en litt større risiko med Bull eller Bear variantene. De har også relativt lave kostnader siden de ikke driver aktiv forvaltning men bare følger indeksene.

Lenke til kommentar

Dersom ein investerer i eitt enkeltland eller innanfor eitt enkeltområde er risikoen stor. Difor ville eg ikkje setje inn alt i f.eks. Kina. Det er også slik at børsane i f.eks. Norge og Kina svingar mykje meir enn f.eks. U.S.A. I ein oppgangsperiode vil difor Landkreditt Kina kunne vere nr. 1, men dersom børsane snur vil dette fondet gje større tap enn f.eks. eit globalt fond. Hugs at dersom du taper 50 % må du vinne 100 % for å ta igjen det tapte. Eit godt råd er å vere forsiktig, og ikkje setje inn for mykje på ein gong. Eg ville setje mykje av pengane i rentefond (Landkreditt Høyrente), så har du noko å falle tilbake på dersom aksjefondsparinga skulle gå skeis. Så ville eg setje ein del i aksjefond. Då bør du ikkje setje inn alt i f.eks. Kinafond, men heller setje pengane i global(e) fond og/eller i fleire land/regionar/bransjar. Så blir enkeltaksjar eller fond av typen Landkreditt Kina som ei spissing av porteføljen. Ein slik filosofi er kanskje ikkje den mest spennande, men du mistar i alle fall ikkje nattesøvnen.

 

Eg har nettbank hos Landkreditt, og har mesteparten av sparepengane mine i LK Høyrente. Så har eg noko i LK Norge og LK Kina, og litt i LK Aksje Global. Dei tre fyrstnemnde har noko høge gebyr, men er aktivt forvalta, dvs. at dei prøver å slå børsen. Dei har gått godt i det siste, og har toppkarakter hos Morningstar. Det globale fondet deira er midt på treet, og ikkje noko å anbefale. Men om ein har mykje pengar i aksjefond bør ein spreie det meir enn dette.

 

Du bør halde deg langt vekk frå bull eller bear fond dersom du ikkje veit kva du gjer, desse fonda har høg risiko og vil dessutan gå med tap over tid, og har såleis ingen ting med sparing å gjere.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar dere! Har nå bestemt meg for å opprette en konto i nordnet. Skandiabanken virket gunstigere, men der må jeg være myndig. Deretter vil jeg begynne forsiktig med 2000,- i forskjellige fond (blir jo ikke mange forskjellige ettersom man må kjøpe seg inn med minimum 1000,- i mange av fondene. Skagen Kon Tiki synes jeg hvert fall så bra ut. Målet med de 2000,- er ikke å oppnå noen avkastning i det hele tatt, men å prøve meg frem med å kjøpe og selge slik at jeg blir mer bevisst på hvordan aksjemarkedet fungerer. Senere når jeg har forstår litt mer og vet hva jeg gjør ønsker jeg å sette inn omkring 20 000 kroner, men ikke nødvendigvis bare i Kina. Får se hva som kan lønne seg der og da, men har bestemt meg for at målet i første omgang med en så "stor" (stor for meg) sum penger får bli å tjene mer en rentene gir meg. :)

Lenke til kommentar

Som sagt ville eg ha hatt noko i renter som ei sikkerheit. Tenk deg følgjande: Du har 2000 i eit aksjefond, det vert finanskrise, og du taper 50%. Deretter går fondet opp med 50%. Du har no 1500, og har eit tap på 25%. Det kan gå mange år med vekst før det er tent inn igjen, samanlikna med om du hadde investert i rentemarknaden.

 

Dersom du hadde ein del pengar som ikkje var i aksjefond då krisa var på det verste kunne du setje inn 2000 til. Du har 3000, som stig til 4500 kr. Medan mange har lidd store tap på finanskrisa har du alt ein gevinst på 12,5%, og kan sjå fram til at avkastninga aukar endå meir etter kvart som veksten i økonomien aukar. Dette vert litt teoretisk, sidan ein neppe ville greie å setje inn 2000 akkurat når aksjefondet nådde botnen. Men du skjønar poenget mitt.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har også nylig begynt med sparing i aksjefond, og disse er vel de viktigste tipsene jeg har fått med meg:

 

  • Gå langsomt inn, og langsomt ut (fordeler risiko)
  • Invester store deler i Globale fond (stort marked, mindre svingninger)
  • Velg ikke bare fond ut ifra avkastningshistorikk, men også kostnader.
  • Sparehorisont på minimum 5 år.

Jeg for min del har tatt utgangspunkt i et forslag til portefølje fra Dinepenger, og den ser vel nogenlunde slik ut:

 

  • KLP Aksje Global Index 35 % (globalt indexfond = lave kostnader)
  • Skagen Global 35 % (aktivt forvaltet fond med god avkastningshistorikk, men også relativt høye kostnader)
  • Holdberg Norge eller Norden 30 % (aktivt forvaltet fond som investerer i norge / norden)

I tillegg har jeg investert et lite beløp i Skagen Kon-Tiki, men her bør man nok ha is i magen, siden det kan ta tid før investeringene (eventuelt) slår inn.

 

Alle fondene jeg har, har jeg i skandiabanken, så der trenger jeg bare å se på forvaltningskostnaden, siden de ikke godtar fond med gebyrer på kjøp og salg.

 

Dinepenger.no har også en egen rangeringstjeneste, som bruker terningkast og DP index, denne er vel et alternativ til stjernerangeringen til morningstar. Hadde planer om å vurdere porteføljen 1 - 2 ganger pr år, og da kommer jeg nok til å bruke førstnevnte.

Endret av MemorX
Lenke til kommentar

Det er greit å se på forvaltningskostnadene, men man bør se mest på avkastningen for det er tross alt det du sitter igjen med som kunde siden kostnadene er trukket fra på kursen som oppgis.

 

Jeg Sparer for tiden i Skagen KonTiki, Holberg Norge og KLP aksjenorge indeks. Skagen Vekst har jeg stående, og i Skagen Global har jeg uttaksavtale siden det er det av Skagenfondene som har gjort det dårligst de siste årene. Kjøper Skagenfondene hos Skagen og resten i Skandiabanken.

Lenke til kommentar

Det er greit å se på forvaltningskostnadene, men man bør se mest på avkastningen for det er tross alt det du sitter igjen med som kunde siden kostnadene er trukket fra på kursen som oppgis.

 

Jeg Sparer for tiden i Skagen KonTiki, Holberg Norge og KLP aksjenorge indeks. Skagen Vekst har jeg stående, og i Skagen Global har jeg uttaksavtale siden det er det av Skagenfondene som har gjort det dårligst de siste årene. Kjøper Skagenfondene hos Skagen og resten i Skandiabanken.

 

Jeg er forsåvidt enig med deg at avkastningen må tillegges mest betydning, men nå er det jo ikke slik at god historikk er en garanti for fremtidig god avkastning. I det markedet er hver dag forskjellig, og hvis man tenker litt på det, må man vurdere om forvalterens kompetanse (eller eventuelt flaks) kommer til å være verdt kostnadene. En annen ting er jo om man tror markedet man investerer i (Eks, Norge, Norden, Verden) er vi vekst- eller nedgangstider. I den sammenheng er det litt mer trygghet i et Globalt fond.

 

Det er mange som mener at over tid vil indexfondene gjøre det bedre enn de aktive fondene, og hvis de har rett i det, vil de lave kostnadene være en fordel.

 

Se eks:

http://www.aftenpost...icle3625097.ece

http://www.aftenposten.no/pengenedine/article3622832.ece

 

Jeg skal ikke uttale meg om dette er riktig eller ikke, men jeg antar at man har sjekket en del statistikk, og kommet frem til den konklusjonen. Hvorvidt man har tiltro det rådet, er jo opp til hver enkelt.

Endret av MemorX
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...