Gå til innhold

Hardware.no: Cybergalleriet - et forslag


  

8 stemmer

  1. 1. Er du interessert i et sted for brukerne å vise og få kommentert databygget sitt?

    • Ja - jeg vil gjerne også legge ut min egen
      7
    • Ja - men jeg vil ta kinosetet og kikke på andres
      1
    • Nei - det interesserer meg ikke
      0


Anbefalte innlegg

Setup-2-1-1.png?t=1268411047

-

Forslag: Cybergalleriet

Vidunderet med diskusjonsforumet er at man plasserer tusenvis av personer med samme interesse for data i et fellesskap. Blant dem finnes det mange som har bygget egen datamaskin. Jeg ønsker i i den anledning å promotere et eget slags galleri der man kan legge ut nettopp slike bygg, motta kommentarer og karakterer osv. av andre.

 

Eksempler på lignende tjenester er ITAvisens "Pimp My PC" og internasjonalt f. eks. techPowerUp! sitt galleri.

 

Rammen rundt det hele

ITAvisen har et generelt velfungerende system, men har en del mangler og noen lite gjennomtenkte løsninger som med fordel kan erstattes med bedre varianter.

 

-------------------------------------------------------------------------------------------

1# Karakterer mellom 0-10: For å kunne skille bedre mellom de virkelig gode byggene med massevis av kreativitet og modding, og de mer uerfarne byggerne. Gjennomsnittet oppgis med ett enkelt desimal (eks: 8.3).

-------------------------------------------------------------------------------------------

2# 5-bilders begrensning: Mange foretrekker å ta bilder fra flere vinkler for å framheve detaljer og nye sider ved sitt bygg. Med en grense på 5 bilder blir det i tillegg enklere å inkludere et resultatark for overklokking, dersom dette er ønskelig. Valgfritt kommentarfelt for hver bilde.

-------------------------------------------------------------------------------------------

3# Egenvalg av spesifikasjoner: Ikke alle er like flittige til å finne fram til samtlige spesifikasjoner på datamaskinen sin, og da er det greit om boksene som det ikke er skrevet noe i, ikke tas med i presentasjonen. Prosessor, minne og grafikk burde likevel være fastsatt som et minimumskrav. Jo mindre informasjon du deler, desto større risiko er det for å bli trukket i karakter for dette. Et omfattende system, om mulig direkte knyttet til prisguiden for enkel henting av produktinformasjon både til og fra opplasteren og seerne, hadde vært essensielt.

-------------------------------------------------------------------------------------------

4# Forstørrelse av bilder ved klikk: Det er greit om bildene vises med fastsatte dimensjoner som standard, men det burde være mulig å se dem i sin opprinnelige størrelse.

-------------------------------------------------------------------------------------------

5# Integrering mot forumbruker: Selvsagt må man være medlem av Hardware-nettverket for å kunne laste opp sitt oppsett, og derfor hadde det vært nyttig å kunne utnytte forumbrukeren sin til dette. Videre kan hvert personlige cybergalleri bli lenket til på profilen hvis tilgjengelig.

-------------------------------------------------------------------------------------------

 

Jeg har fanget opp en del interesse for dette blant annet i underforumet "Hjelp til kjøp og salg av data". Vil likevel legge til en avstemning som en meningsmåling for hvor vidt dette er interessant for oss og burde bli gjort noe med. Forslag til et slikt prosjekt vil også bli lagt inn her.:)

 

Eksempelbygg:

 

Casemod.jpg

Noen mer ekstreme enn andre...

 

viewMediaPicphp-1.jpg?t=1268412542

Selv et i utgangspunktet billig kabinett lar seg pyntes.

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg stemmer for ja. Hadde vært en flott funksjon.

 

Nå henger jeg ikke mye på brukerbidrags forumet her, men jeg har inntrykk av at det er mange halvhjertede forsøk der og mye som bare går ut på å putte lys og kabelrydding. Et slikt galeri som trådstarter nevner hadde nok vært et fint tilbud for sånne, så kan de heller vise frem "pimpingen" og ryddingen sin der.

 

En måte og kategorisere PCene burde også være mulig. En for folk som satser på å ha de råeste systememe til over 30 000kr med vannkjøling og vanvittige kjøleløsninger, en for kreative bidrag, selvbyggde kabinett og kanskje en for nostalgi gjengen på forumet.

Lenke til kommentar

Ja, jeg har forsåvidt ikke noe imot til at vi bruker denne tråden til litt idédrøfting også. Tross alt har det vist seg at dersom kun en enkelt bruker engasjerer seg, så vil man gå glipp av mye godt som andre kan medbringe - samt at det forhåpentligvis sparer HW litt hodebry dersom de først tar initiativet.:)

 

-------------------------------------------------------------------------------------------

6# Bruk av kategorier: Som standard burde alle oppsettene vises som del av en slags fristil, men det burde også være mulig å snevre inn utvalget til kategorier som selvbygde kabinetter, modding, stilrent, gamer, vannkjøling og selvfølgelig alle passformer. Hadde vært kult om man kunne søke på en kabinettmodel, og fått opp alle personene i besittelse av et slikt et.

-------------------------------------------------------------------------------------------

7# Database for produkter: Siden HW.no har tilgang til prisguiden med en massiv database for produkter, burde det være mulig å ha en slags kvittering med lenker til hver komponent i stedet for standardisert tekst, dersom det er mulig. Ta forbehold i at man begynner å taste inn navnet på modellen (f. eks. i boksen for kabinett: Coole...) så vil det komme opp forslag automatisk. Klikk på det riktige, og det er valgt.

-------------------------------------------------------------------------------------------

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Nå kom jeg nettopp på enda en fordel ved å kunne søke basert på komponenter. Det kommer til stadig noen som spør om f.eks. et skjermkort passer inn i et spesifikt kabinett. Da ved å kombinere f. eks. "Antec Nine Hundred" med "ATI Radeon HD 5970" vil man ved treff få bekreftet at dette er mulig. Praktisk, ikke sant?:new_woot:

Lenke til kommentar

Nå kom jeg nettopp på enda en fordel ved å kunne søke basert på komponenter. Det kommer til stadig noen som spør om f.eks. et skjermkort passer inn i et spesifikt kabinett. Da ved å kombinere f. eks. "Antec Nine Hundred" med "ATI Radeon HD 5970" vil man ved treff få bekreftet at dette er mulig. Praktisk, ikke sant?:new_woot:

 

Det er en funksjon jeg hvertfall ville satt veldig pris på. Det er kjipt å stole på at tredjeparts sider har målt korrekt nok.

Lenke til kommentar

6 år gitt! Ja, det har vært mange store oppgraderinger i det siste, spesielt med tanke på forumet og prisguiden. Da er det kanskje snart på tide å introdusere noe helt nytt, som tar bruk av og lager et nett sammen med de nevnte seksjonene. Hadde vært en enestående mulighet for Hardware, som har kapasiteten andre mangler. Da mener jeg ikke båndbredde, men aktive brukere og ferdigheter.:thumbup:

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...