Gå til innhold

Håper på hjelp, så jeg kan ha en fin helg hvertfall.


Anbefalte innlegg

Jeg vil fortelle alle som prøve rå hjelpe meg akkurat hva tankene om gud og overtro går ut på, for jeg får jo aldri slappet av.

Jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre, har verdens beste venn, og en kjæreste som er helt ubeskrivelig!

Men sånn som jeg har det nå, så føler jeg at jeg ikke klarer å sette pris på virkeligheten.

Det er så grusomt!

Jeg kan ramse opp tankene som er i hodet mitt konstant!

 

- Jeg har verdens beste kjæreste og er så redd for å miste henne, jeg skal alltid ta godt vare på henne. Men tenk om det finnes en gud, da kan jeg jo ikke avgjøre alt selv.

Hvis jeg ber til gud om at hun skal miste følelsene for meg, tenk om han gjør det :(

 

- hvis jeg ikke tror på gud, vil han gi meg mere angst?

 

- Hvis jeg gjør noe galt, f.eks steler noe, vil gud straffe meg da?

Kanskje straffe meg ved å gi meg mere angst.

 

Dette var 3 tanker som jeg sliter med hvert minutt.

Jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre, av og til skulle jeg bare tenkt å avsluttet livet, men er redd for at da er det over.

 

Jeg håper virkelig det er noen som kan hjelpe!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du aldri hadde hørt om gud så hadde du ikke tenkt akkurat disse tankene...

 

 

Som jeg skrev til deg på PM, du vet en eneste ting helt sikkert, det er at du lever her og nå!

Du aner ikke hva som skjer når du dør, det er det ingen som vet. Derfor er det utrolig viktig å ta vare på det livet man har fått og den tiden man har her på jorda.

 

Min teori er at når du dør så blir alt sånn det var før du var født, og det er vel ikke så vondt ei heller noe å grue seg til.

 

Edit: Forholdet ditt til kjæresten blir ikke noe bedre av at du skal tenke over at det plutselig er slutt fordi gud vil det ihvertfall. Ta vare på henne du, og kos deg med henne så mye du kan! Alle forhold kan ta slutt, kjærlighet kan bli borte, men den kan også vare til dere blir 105 år. Det er mange ateister som har hatt forhold som har vart "hele livet".

 

Dersom du sliter veldig med angst ville jeg søkt proffesjonel hjelp via fastlegen. Ikke sats på at bønn er tingen for å si det sånn!

Endret av McHalvorsen
Lenke til kommentar
- Jeg har verdens beste kjæreste og er så redd for å miste henne, jeg skal alltid ta godt vare på henne. Men tenk om det finnes en gud, da kan jeg jo ikke avgjøre alt selv.

Dette er feil om Gud, Gud har gitt oss fri vilje og vil ikke bestemme over oss. Han vil at vi skal ta avgjørelser selv hvis vi ikke vil la Gud styre livene våre. Jeg tror det er tryggest å søke Gud om råd i alle avgjørelser siden han vet hva som er best for oss!

 

Hvis du er redd for å miste henne, er det eneste trygge å be om at Gud skal beskytte henne. Gud vil passe på oss så vi skal slippe å bekymre oss for sånne ting!

 

Hvis jeg ber til gud om at hun skal miste følelsene for meg, tenk om han gjør det :(

Men hvorfor skulle du bedt Gud om noe du ikke har lyst til da? Uansett vet Gud bedre enn deg selv hva du føler og hva du ønsker og hva som er best for deg!

 

- Hvis jeg gjør noe galt, f.eks steler noe, vil gud straffe meg da?

Kanskje straffe meg ved å gi meg mere angst.

Hvis du stjeler noe og får angst er det ikke Gud som gir deg det. Da tror jeg heller det er forårsaket av dårlig samvittighet, angst for å bli avslørt osv.

Husk at Gud alltid vil tilgi en angrende synder! Og hvis man virkelig elsker Gud er man ikke engang fristet til å stjele, for man vet hvor slemt det er, og man kan heller stole på at Gud vil gi oss det vi trenger istedetfor å måtte stjele ting selv.

 

- hvis jeg ikke tror på gud, vil han gi meg mere angst?

Nei Gud vil ikke gi deg angst! Det som kan gi angst da er å tenke på at det ikke finnes noen Gud som passer på deg.

 

Men det virker som du har store vrangforestillinger om Gud. Den Guden du snakker om vet ikke jeg hvem er. Han ser ut til å likne mere på Satan. Prøv å be til den levende Gud som Jesus viste oss hvem er!

Virker jo som du føler deg forfulgt av en Gud som bare er ute etter å dømme deg, straffe deg, bestemme over deg osv. Bibelens Gud er fullstendig motsatt!

Lenke til kommentar

Jkrist, for ett par dager siden når gerrardo trodde det ikke fantes noen gud, truet du ham og sa at han ikke måtte ta sjansen på, da ville han brenne i helvete... Nå er plutselig den guden din ikke sånn i det hele tatt. Du skriver her at han ikke er ute etter å dømme, men han skal jo lage en dommedag etterhvert hvor han skal dømme de som ikke tror... Hva mener du egentlig, og hva er det du prøver å få frem?

 

Gud skapte oss med fri vilje så vi skulle ta våre egne valg, alikevel så skal vi be til gud for å få vite hva vi skal gjøre... Hvor blir det av logikken?

Lenke til kommentar

Jkrist, for ett par dager siden når gerrardo trodde det ikke fantes noen gud, truet du ham og sa at han ikke måtte ta sjansen på, da ville han brenne i helvete... Nå er plutselig den guden din ikke sånn i det hele tatt. Du skriver her at han ikke er ute etter å dømme, men han skal jo lage en dommedag etterhvert hvor han skal dømme de som ikke tror... Hva mener du egentlig, og hva er det du prøver å få frem?

 

Gud skapte oss med fri vilje så vi skulle ta våre egne valg, alikevel så skal vi be til gud for å få vite hva vi skal gjøre... Hvor blir det av logikken?

 

Edit: Gud er ikke ute etter å dømme deg? Hvofor i all verden må man be om tilgivelse når man har syndet da? Hvis du ikke gjør det så havner du jo rett i helvete!

Lenke til kommentar

McHalvorsen, som vanlig skal jeg bare ignorere det du skriver. :tease:

Neida bare tulla ;)

 

Nå er plutselig den guden din ikke sånn i det hele tatt. Du skriver her at han ikke er ute etter å dømme, men han skal jo lage en dommedag etterhvert hvor han skal dømme de som ikke tror...

 

Det kommer an på om vi er på Guds side eller om vi bare avslår hans tilbud om å hjelpe oss, vise sin kjærlighet til oss, tilgi alle våre synder osv.

Resten om synd og Guds rettferdighet har jeg forklart mere av i disse to innleggende mine: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1211233&view=findpost&p=15351889

Endret av jkrist
Lenke til kommentar

Og der får vi ett lite antiklimaks, jeg er på "guds side" dvs at jeg prøver å leve livet mitt på akkurat samme måte som deg! Jeg er snill mot folk, stjeler ikke, er ikke utro osv osv osv. Faktum er at jeg kan faktisk leve livet mitt enda bedre i forhold til guds vilje enn deg, alikevel så havner jeg i helvete og du i himmlen! Hvis du er utro mot dama di trenger du ikke si unnskyld til henne engang, bare gud... Da kan vi snakke om en selvgod gud, en gud som er veldig ekskluderende og veldig lite imøtekommende.

 

Gud har ikke løftet en finger for at jeg skal tro på han, alikevel så krever han det...

 

Hva slags gud er dette? Ihvertfall ikke rettferdig!!

 

Nå blir det bare tåkeprat da, jeg vet at hele suppa bare er piss alikevel, men dog.. Gud og kristendommen er skremmende og innehar en helt umenneskelig tankegang, desverre.

Lenke til kommentar

Jkrist, for ett par dager siden når gerrardo trodde det ikke fantes noen gud, truet du ham og sa at han ikke måtte ta sjansen på, da ville han brenne i helvete... Nå er plutselig den guden din ikke sånn i det hele tatt. Du skriver her at han ikke er ute etter å dømme, men han skal jo lage en dommedag etterhvert hvor han skal dømme de som ikke tror... Hva mener du egentlig, og hva er det du prøver å få frem?

 

Gud skapte oss med fri vilje så vi skulle ta våre egne valg, alikevel så skal vi be til gud for å få vite hva vi skal gjøre... Hvor blir det av logikken?

 

Hadde kristne i det hele tatt hatt brukt evnen til logikk hadde de ikke vært kristne. De har gitt opp å forstå omverdenen, velger, påstår og fornekter... Det er viktig å huske dette gerrardo; det er ALLTID en eller annen som ikke klarer å forholde seg til det vi kan sannsynliggjøre, men trenger mer. Videre er de ikke fornøyd med å være alene om sine vrangforestillinger men vil fordumme flere. Mennesker er jo sosiale vesner, selv disse masochistene som kaller seg kristne. De er totalt avhengige av en som er større og sterkere enn dem for å føle seg trygge, de er ikke ledermateriale, men lettlurte, mørkeredde følgere. "Oh Lord help me! Jesus save me! I'm a sinner, we're all sinners!" Altså, det her er undertrykt seksuelt begjær...

Lenke til kommentar
Faktum er at jeg kan faktisk leve livet mitt enda bedre i forhold til guds vilje enn deg, alikevel så havner jeg i helvete og du i himmlen!(...blablabla)

Det er ikke først og fremst å gjøre rett og ikke galt det handler om! Det er først og fremst å være være Guds sønner, Jesu venn osv. som teller.

Akkurat som en Far elsker sitt barn selv om det kan gjøre dumme ting. Det som sårer en far mest er ikke om barna gjør gale ting, men om de ikke bryr seg om dem og fornekter sin egen far fordi venneflokken er mye kulere. Les liknelsen om den bortkomne sønn og faren som bare venter på at han skal komme tilbake fra sitt syndefulle liv hvor han har flyttet bort og tatt avstand fra familien. Faren venter på han for å ta imot han som sin sønn og feste når sønnen kommer tilbake og har ødelagt alt. http://www.bibel.no/Hovedmeny/Nettbibelen.aspx?submit=Vis&parse=luk+15&type=naive&book2=-1&searchtrans=

Lenke til kommentar
Faktum er at jeg kan faktisk leve livet mitt enda bedre i forhold til guds vilje enn deg, alikevel så havner jeg i helvete og du i himmlen!(...blablabla)

Det er ikke først og fremst å gjøre rett og ikke galt det handler om! Det er først og fremst å være være Guds sønner, Jesu venn osv. som teller.

Akkurat som en Far elsker sitt barn selv om det kan gjøre dumme ting. Det som sårer en far mest er ikke om barna gjør gale ting, men om de ikke bryr seg om dem og fornekter sin egen far fordi venneflokken er mye kulere. Les liknelsen om den bortkomne sønn og faren som bare venter på at han skal komme tilbake fra sitt syndefulle liv hvor han har flyttet bort og tatt avstand fra familien. Faren venter på han for å ta imot han som sin sønn og feste når sønnen kommer tilbake og har ødelagt alt. http://www.bibel.no/Hovedmeny/Nettbibelen.aspx?submit=Vis&parse=luk+15&type=naive&book2=-1&searchtrans=

 

Du har altså ikke barn... Uansett hva mine barn hadde gjort mot meg, eller fornektet meg så hadde jeg fortsatt elsket dem, av hele mitt hjerte! Ja, jeg hadde blitt trist hvis 3åringen sa til meg: Jeg vil ikke ha deg som far. Og så reiste hun og kom aldri igjen. Det hadde knust meg fullstendig, men jeg ville fortsatt elsket henne til den dagen jeg døde.

Jeg hadde ikke gått rund med tanker om å brenne henne i peisen

Men der er ikke vår far, Herren i det høye.

 

Guds sønner og jesus sin venn? Du skal ikke ha andre guder enn meg....

Endret av McHalvorsen
Lenke til kommentar
....Jeg hadde ikke gått rund med tanker om å brenne henne i peisen

Men der er ikke vår far, Herren i det høye.

Fint å lese om din kjærlighet til barna dine, du høres ut som faren i den liknelsen om den bortkomne sønn! Den bortkommne sønnen hadde jo til og med fått som han spurte om arven fra faren sin på forskudd så han kunne dra bort, for sikkert aldri ville se faren igjen.

Da vet du vel hvordan det føles for Gud når så mange av barna hans forkaster han og til og med hater Ham!

Men Gud vil heller ikke forfølge barna sine hvis de ikke vil ha noe med han å gjøre.

 

Gud prøver alt for å slippe å dømme oss til fortapelsen! Så mye at han tok straffen vår på korset!

Gud er ikke bare vår Far. Men han er også hellig og rettferdig og må dømme synden og utrydde det onde.

 

Hva ville du sagt om en dommer frikjente en kriminell med alle bevis mot seg, fordi han syntes så synd på han? Bare en dommer som heller tar straffen selv kunne gjort det!

 

Som i historien om en konge. Ved hoffet var det stadig tyverier, kongen bestemte at den som stod bak skulle skjæres ut øynene av! Etter en stund ble tyven tatt på fersk gjerning. Tyven ble ført til kongen som skulle gi han hans dom. Men når kongen så hvem det var fikk han sjokk, det van nemlig hans egen sønn som var tyven!

Kongen var en rettferdig mann som stod ved sitt ord. Derfor kunne han ikke bare være partisk og trekke tilbake straffen fordi det var hans egen sønn. Dette brakte kongen stor sorg på vegne av sønnen sin!

Kongen var en for god far til at han kunne gjøre noe sånt mot sin egen sønn. Derfor bestemte han at de heller skulle skjære ut hans egne øyne!, sånn at sønnen kunne gå fri. Sønnen ble så berørt av den store nåden fra faren sin at han aldri stjal mere!

 

Gud har faktisk gjort akkurat det samme for oss som denne kongen! Gud ofret sin egen sønn(eller 1/3 av seg selv(treenigheten)) på korset for oss! Da han led og døde uten å ha gjort noe galt, men det var våre synder han tok straffen for så vi kan gå fri og slippe straffen hvis vi tror på Ham!

Lenke til kommentar

Det som plager meg litt med kristendom, er at det er så uoverkommelig med den virkeligheten jeg ser rundt med. Boken forklarer masse ting som jeg VET ikke kan ha skjedd av flere grunner. Den beskriver også en gud som er i aller høyeste grad antropomorfisk, og bryr seg svært med politikken som foregår i mellom dyr av en spesifikk art som har utviklet muligheten til en abstrakt kommunikasjon og tankegang.

For meg er det langt mer sannynlig at Gud og Jesus er et resultat av nettopp vår abstrakte kommunikasjon og tankegang, ettersom guden som er beskrevet ikke reflekteres i den minste grad i virkeligheten jeg befinner meg i.

Lenke til kommentar
....Jeg hadde ikke gått rund med tanker om å brenne henne i peisen

Men der er ikke vår far, Herren i det høye.

Fint å lese om din kjærlighet til barna dine, du høres ut som faren i den liknelsen om den bortkomne sønn! Den bortkommne sønnen hadde jo til og med fått som han spurte om arven fra faren sin på forskudd så han kunne dra bort, for sikkert aldri ville se faren igjen.

Da vet du vel hvordan det føles for Gud når så mange av barna hans forkaster han og til og med hater Ham!

Men Gud vil heller ikke forfølge barna sine hvis de ikke vil ha noe med han å gjøre.

 

Gud prøver alt for å slippe å dømme oss til fortapelsen! Så mye at han tok straffen vår på korset!

Gud er ikke bare vår Far. Men han er også hellig og rettferdig og må dømme synden og utrydde det onde.

 

Hva ville du sagt om en dommer frikjente en kriminell med alle bevis mot seg, fordi han syntes så synd på han? Bare en dommer som heller tar straffen selv kunne gjort det!

 

Som i historien om en konge. Ved hoffet var det stadig tyverier, kongen bestemte at den som stod bak skulle skjæres ut øynene av! Etter en stund ble tyven tatt på fersk gjerning. Tyven ble ført til kongen som skulle gi han hans dom. Men når kongen så hvem det var fikk han sjokk, det van nemlig hans egen sønn som var tyven!

Kongen var en rettferdig mann som stod ved sitt ord. Derfor kunne han ikke bare være partisk og trekke tilbake straffen fordi det var hans egen sønn. Dette brakte kongen stor sorg på vegne av sønnen sin!

Kongen var en for god far til at han kunne gjøre noe sånt mot sin egen sønn. Derfor bestemte han at de heller skulle skjære ut hans egne øyne!, sånn at sønnen kunne gå fri. Sønnen ble så berørt av den store nåden fra faren sin at han aldri stjal mere!

 

Gud har faktisk gjort akkurat det samme for oss som denne kongen! Gud ofret sin egen sønn(eller 1/3 av seg selv(treenigheten)) på korset for oss! Da han led og døde uten å ha gjort noe galt, men det var våre synder han tok straffen for så vi kan gå fri og slippe straffen hvis vi tror på Ham!

 

Problemet er at gud uansett kan utrydde alt det onde, her på jorden og i himmelriket! Hvorfor må han dømme oss til fortapelsen? Hvorfor er eneste måte å komme til himmelriket å tro på gud, ikke det å være god? Neida, gud er en sadist, og må bare brenne millioner på millioner av sine egne barn i all evighet, så god er han.

 

Jeg skjønner godt at folk for 2000 år siden slet med å skjønne hvorfor ting var som det var og hvordan alt ble til, grunnen er at de ikke visste bedre! Den eneste løsningen blir da å lage en teori, biblen og gud i dette tilfellet. I disse tider vet vi mye mer, og vi har laget nye teorier på bakgrunn av dette, hvordan folk da fortsatt kan tro på 2000 år gammel viten er for meg totalt uforståelig.

Lenke til kommentar
Hvorfor er eneste måte å komme til himmelriket å tro på gud, ikke det å være god?
Fordi ingen greier å være helt gode, vi er syndere alle sammen! Bare Jesus klarte å leve syndfritt! Det er oss Gud er interessert i, Gud elsker oss som vi er, ikke pga hva vi gjør! Men mange vil ikke tillate Gud og være dems Far!, derfor vil ikke Gud tvinge dem til å være sammen med ham i himmelen i all evighet!

 

Neida, gud er en sadist, og må bare brenne millioner på millioner av sine egne barn i all evighet, så god er han.

Hvor har du det fra at Gud vil brenne sine egne barn i helvete i all evighet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...