Gå til innhold

Manuell, fast vidvinkel til Canon 5d mark ii


Anbefalte innlegg

Jeg er på jakt etter en noenlunde rimelig (maks kr 2000), lyssterk og fast vidvinkel (20-30 mm) til Canon 5D. Med lyssterkt mener jeg f/2.0 eller bedre. Objektivet vil bli brukt til "langsom fotografering" så det er helt greit med et helmanuelt objektiv uten autofokus og der blender må styres manuelt. Adapter finnes vel for de fleste objektiver til Canon så der er det heller ingen begrensning.

 

Prisantydning er endelig og finnes det noe bra til rundt tusenlappen så er det optimalt. Jeg er kjent med Canon sin 35mm f/2, men ønsker meg en videre brennvidde. Rundt 24 mm vil være optimalt. Er også kjent med f/1.8-variantene til både Canon og Sigma i dette brennviddeomfanget, men disse blir i dyreste laget selv brukt. Dessuten synes jeg det kunne vært spennende å bruke et helt manuelt objektiv. Innbiller meg at litt langsom fotografering kan være god trening.

 

Tips mottas med takk!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noe sånt som denne? Nikon har både en 24mm f/2 (AI og AI-S) og 28mm f/2 (AI-s) med full manuell styring.

 

Olympus har 21mm f/2, 24mm f/2 og 28mm f/2 med OM-fatning, disse skal vel også fungere med riktig adapter i og med at OM har 2mm lengre registeravstand enn Canon EF.

 

Edit - OM 21mm f/2 var kanskje litt uten for ditt budsjett :pebay

Endret av ventle
Lenke til kommentar

Noe sånt som denne? Nikon har både en 24mm f/2 (AI og AI-S) og 28mm f/2 (AI-s) med full manuell styring.

 

Olympus har 21mm f/2, 24mm f/2 og 28mm f/2 med OM-fatning, disse skal vel også fungere med riktig adapter i og med at OM har 2mm lengre registeravstand enn Canon EF.

 

Edit - OM 21mm f/2 var kanskje litt uten for ditt budsjett :pebay

 

Hårfint utenfor budsjett den 21mm ja! :!: Men sikkert et nydelig stykke glass! Men uansett så skal du ha takk for de andre innspillene. Må følge med på ebay framover.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...